در گفت‌وگو با پانا:

مجید نامجومطلق: فوتبال ایران برای پیشرفت باید به پایه‌ها بها دهد

ساپینتو را زود قضاوت نکنیم

تهران (پانا) - مربی سابق استقلال معتقد است با اینکه شناختی از ساپینتو سرمربی پرتغالی و جدید آبی‌ها ندارد اما نباید او را زود قضاوت کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
مجید نامجومطلق: فوتبال ایران برای پیشرفت باید به پایه‌ها بها دهد

مجید نامجومطلق در گفتگو با پانا، با اشاره به وضعیت استقلال در نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال، گفت: «نمی‌دانم چه بگویم اما با اتفاقاتی که افتاده، هواداران نگران هستند تا مبادا تیم عقب بیافتد. امیدوارم هرچه زودتر سردار آجرلو بتواند اوضاع را سروسامان دهد تا هواداران از نگرانی دربیایند. سال گذشته برخلاف چند سال اخیر در نقل و انتقالات وضعیت سرمربی تیم مشخص بود و همین موضوع باعث شد تا تیم بتواند بر اساس تفکرات مجیدی بازیکنان مدنظرش را بگیرد. در کنار این مسئله، حمایت مدیریت از کادر فنی و ثبات و آرامشی که برای تیم ایجاد شد، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و نتیجه‌گیری شد. این اقدامات درنهایت منتج به قهرمانی استقلال با یک آمار خیلی خوب شد. می‌خواهم بگویم که زمان طلایی هر تیم در شروع فصل، نقل و انتقالات است.»

وی افزود: «متأسفانه امسال این اتفاق نیفتاده و در فصل نقل و انتقالات تیم با تغییر سرمربی مواجه شده است. البته با سرمربی قرارداد بسته‌اند و مشخص نیست کجاست. درحالی‌که او باید الان در باشگاه می‌بود و روی نقل و انتقالات و جذب بازیکن نظارت می‌کرد. تیمی که خواهان موفقیت است، باید در این برهه خوب عمل کند. تیمی که بتواند در این مقطع بازیکنان مدنظرش را بگیرد و بر اساس نیاز خرید کند، طبیعی است که می‌تواند برنامه‌های خودش را خوب پیش ببرد. در غیر این صورت تیم در طول فصل به مشکل می‌خورد. استقلال هم چون مربی خارجی دارد و طبیعتاً او شناختی از فضای فوتبال ایران و بازیکنان تیم ندارد، این شرایط سخت‌تر هم خواهد شد. نمی‌دانم "ساپینتو" از باشگاه تا کی زمان خواسته و قرار است چه زمانی برگردد اما امیدوارم هرچه زودتر به ایران بیاید و روی جذب بازیکنان نظارت داشته باشد.»

پیشکسوت استقلال تصریح کرد: «با توجه به اینکه استقلال قهرمان شده، حتماً ساختار خوبی داشته است که این اتفاق افتاده. اگر استخوان‌بندی تیم حفظ می‌شد، این تیم با خرید 3، 4 بازیکن تقویت می‌شد و می‌توانستند هواداران را امیدوار کنند. طبیعی است که این تیم وقتی اسکلت فصل قبل را حفظ کند، نسبت به تیم‌های دیگر یک گام جلو است و نیازی به خریدهای زیاد نخواهد داشت. ممکن است مثلا سپاهان برای فصل جدید با توجه به سرمربی صاحب نامی که خریده، نیاز به 10 بازیکن جدید داشته باشد. پرسپولیس بر اساس تفکرات مربی‌اش نیاز به 7، 8 بازیکن داشته باشد. این دلیل نمی‌شود که چون بقیه تیم‌ها بریزوبپاش زیاد دارند، استقلال هم باید این‌طور عمل کند. بالاخره تیمی که بریزوبپاش می‌کند، حتماً نیاز زیادی داشته تا تغییرات را ایجاد کند. با توجه به ساختار تیمی استقلال که بدون باخت قهرمان شده، قطعاً ازنظر بازیکن غنی بوده که باشگاه می‌تواند با خرید 3، 4 بازیکن تیم را تقویت کند. هر تیمی ایراد دارد. حتی تیمی که قهرمان می‌شود، بدون ایراد نیست و قطعاً باید نقاط ضعفش را تقویت کند.»

مجید نامجومطلق گفت: «قطعاً حضور سرمربی در فصل نقل و انتقالات خیلی دربسته شدن تیم تأثیر دارد. اینکه می‌گویند سرمربی دارد فیلم بازیکنان را می‌بیند، به نظرم وقت تلف کردن است. او تا فیلم بازیکنان استقلال را ببیند، بقیه بازیکنانی که در لیگ هستند، ممکن است جذب تیم‌های دیگر شوند. او تا بازیکنان را بشناسد و نقاط ضعف تیم را شناسایی کند و بر اساس آن برای خرید اقدام کند، زمان‌بر است. این وقت تلف کردن‌ها باعث می‌شود که تیم خدای‌ناکرده در فصل جدی نتواند نتیجه لازم را بگیرد.مجیدی خودش با بازیکنان صحبت می‌کرد و قرارداد می‌بستند. این مسئله برای خود بازیکنان هم خوب بود و می‌دانستند با چه نوع تفکری طرف هستند.»

وی خاطرنشان کرد: «من شناختی از سرمربی جدید ندارم و بر اساس رزومه و آمار هم نباید الان قضاوتش کنیم و باید به او زمان بدهیم. زود قضاوت نکنیم و باید عملکردش را ببینیم. هر تیمی بر اساس نیازش بازیکن می‌گیرد. اینکه پرسپولیس خریدهای خوبی داشته، نباید هوادار به باشگاه استقلال فشار بیاورد. این اصلاً خوب نیست که با عملکرد تیم‌های دیگر، مدیریت و باشگاه زیر سوال برود. باید هواداران به باشگاه اجازه دهند تا در آرامش کارش را بکند.»

پیشکسوت استقلال افزود: «فوتبال ما ساختار خوبی ندارد. فوتبال ما علی‌رغم سروصدایی که دارد، ساختار خوبی ندارد. پدیده‌های لیگ ما در سن 27، 28 سالگی به پختگی می‌رسند. وقتی در امیدهای ما به ترکمنستان می‌بازیم، این نشان می‌دهد که ساختارمند نیستیم. در فوتبال روز دنیا بازیکن تا سن 24 سالگی چمپیونرلیگ را می‌گیرد. 3 توپ طلا می‌گیرد و مرد سال جهان می‌شود. در سن 25 سالگی قهرمانی‌های متعدد می‌آورد. سن 27، 28 سالگی بازیکنان اروپایی در سرازیری فوتبال خودشان هستند. چون به‌موقع و از روی اصول آموزش‌دیده‌اند و رشد کرده‌اند. ما هم باید برای اینکه فوتبال ما از پسرفت و درجا زدن عبور کند، به پایه‌ها بها بدهیم و بدون اینکه فقط نمایش دهیم، واقعاً روی فوتبال پایه سرمایه‌گذاری اصولی و با برنامه داشته باشیم تا نسل جدید فوتبال تربیت شود و باشگاه‌ها از آن بهره ببرند و درنهایت تیم ملی هم منتفع شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار