طریفی حسینی از ابلاغ دستورالعمل پایگاه‌های اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان استثنایی خبر داد

گرمای «عدالت» در برنامه‌های اوقات فراغت

تهران (پانا) - مطابق دستورالعمل پایگاه‌های اوقات فراغت وزارت آموزش و پرورش و به منظور بهره‌مندی عادلانه و برابر همه دانش‌آموزان از فرصت‌ها و امکانات اوقات فراغت، دستورالعمل راه‌اندازی این پایگاه‌ها در مدارس استثنایی برای اجرا به ادارات‌کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
گرمای «عدالت» در برنامه‌های اوقات فراغت

حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این خصوص گفت: تشکیل پایگاه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان استثنایی، یکی از برنامه‌های سازمان در غنی‌سازی اوقات فراغت این دانش‌آموزان به شمار می‌رود و متنوع‌سازی محیط‌های یادگیری، یکی از راهکارهای اساسی در تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان قلمداد می‌شود.

وی افزود: غنی‌سازی اوقات فراغت یکی از مهم‌ترین فرصت‌های تربیتی است که توجّه به آن، آثار بسیار مؤثری از نظر اجتماعی، فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان خواهد داشت.

طریفی حسینی با بیان اینکه گروه‌های مختلف دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دارای ویژگی‌های خاصی بوده و با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، تصریح کرد: اما همه آن‌ها دارای نیازهای مشترکی هستند؛ از جمله این نیازها، نیاز به خودشناسی و پذیرش مسئولیت اجتماعی در قالب تربیت عملی است که با شکوفا نمودن استعدادها و توانمندی‌های هر فرد از طریق انجام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، قابل تأمین است.

معاون وزیر با اشاره به تعطیلی مدارس در فصل تابستان و کمبود ظرفیت‌های خارج از مدرسه برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان استثنایی، تاکید کرد: باید برنامه‌یزی مدوّن و بهره‌گیری از تمامی امکانات برای کیفیت‌بخشی به اوقات فراغت این گروه از دانش‌آموزان صورت بگیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به برخی از اهداف فعالیت های پیش‌بینی شده برای پایگاه های تابستانی اشاره کرد و گفت: تقویت هویت دینی و ملی دانش‌آموزان، کشف و هدایت استعداد دانش‌آموزان، استمرار فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و تربیت بدنی در اوقات فراغت با رویکرد خانواده محور، ایجاد زمینه‌های لازم به منظور تقویت و تأمین سلامتی جسمانی و روانی دانش‌آموزان و اهتمام به آموزش مهارت‌های فنّی و حرفه‌ای در زمینه کارآفرینی دانش‌آموزان از جمله این اهداف است‌‌‌.

وی افزود: همچنین ایجاد فرصت آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی، اهتمام به امر آموزش مهارت‌های زندگی در دانش آموزان و تقویت مهارت های فرزندپروری و نشاط‌آفرینی در خانواده از دیگر اهداف این برنامه است.

طریفی حسینی‌ با تاکید بر محوریت مدارس و برنامه‌ریزی‌های غیرمتمرکز، خلّاقانه و نوآورانه از طرف مدارس در اجرای این برنامه‌ها گفت: لازم است جلب مشارکت دانش‌آموزان برای حضور در پایگاه‌ها و نیز استفاده از ظرفیت های محلی برای غنابخشیدن به برنامه‌های پایگاه‌ها در دستور کار استان‌ها قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار