حمیدرضا کاظمی‌‌پور دبیر بخش هنرهای نمایشی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا:

ما به دنبال این هستیم که بچه‌ها در کنار یکدیگر رفاقت کنند

همدان (پانا) - حمیدرضا کاظمی‌پور، دبیر بخش هنرهای نمایشی وزارت آموزش و پرورش، در خصوص بخش دانش‌آموزی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت به دنبال این هستند که بچه‌ها در کنار یکدیگر رفاقت کنند.

کد مطلب: ۱۲۸۸۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
ما به دنبال این هستیم که بچه‌ها در کنار یکدیگر رفاقت کنند

دبیر بخش هنرهای نمایشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا در خصوص جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: «این جشنواره یکی از جشنواره‌های مهم و مطرح در تولید محتوا است. این جشنواره در حقیقت الگوها و فضاهایی ایجاد می‌کند که بر تئاتر کشور تاثیر می‌گذارد.»

وی در رابطه با نمایش‌های اجرا شده عنوان کرد: «فعلا برای قضاوت و نظردهی زود است؛ اما اجراها نیاز به پرداخت بیشتر داشتند و کارگردان ها باید از زیاده‌گویی در عرصه تئاتر کودک بپرهیزند و به سمت ایجاز و تنوع بخشی حرکت کنند؛ دید شادی آفرینی داشته باشند و دنیای زیبا، ساده و شاد بچه‌ها را به تصور بکشند.»

وی از نقش آموزش و پرورش در بیست و هفتمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: «هر ساله بخش تئاتر دانش آموزی در جشنواره وجود داشته و موفق عمل کرده است. یعنی دانش آموزانی که در جشنواره فرهنگی، هنری فردا موفق به کسب رتبه های برتر در رشته های تئاتر و نقالی شده بودند از آنها دعوت می‌شد که در بخش نمایش دانش آموزی جشنواره شرکت کنند.»

وی ادامه داد: «کار ویژه ای که امسال وزارت آموزش و پرورش انجام داد این بود که علاوه بر بخش دانش آموزی که کارهای برگزیده را به جشنواره دعوت و از آنها استقبال کرد، گروه‌های دانش آموزی زیر 18 سال را هم که به صورت آزاد در فراخوان جشنواره شرکت کرده بودند و توسط دبیرخانه پذیرفته شدند را هم حمایت کرد و مسئولیت اسکان و پذیرایی این گروهها را نیز بر عهده گرفت. در حقیقت زمینه را برای رشد اجراهای دانش آموزی در سطح کلان فراهم آورد.»

کاظمی پور از تاثیرات جشنواره بر زندگی روزمره و زندگی هنری کودکان گفت: «نمایش یکی از موثرترین روش‌هایی است که می‌تواند بر کودکان تاثیر بگذارد. کودکان ما از اینکه به آنها امر و نهی بشود و دستوری با آنها صحبت شود خوششان نمی‌آید و دچار لجبازی می‌شوند. اما بسیاری از پیامها را ما می توانیم با زبان نمایش و به شکل غیرمستقیم به بچه ها منتقل کنیم. بنابراین تاثیری که نمایش روی کودک دارد، تاثیری غیرقابل انکار است و یکی از بهترین شیوه های آموزشی به حساب می‌آید.»

وی ضمن اشاره به اینکه نبود حالت رقابتی در بخش زیر 18 سال، مزایا و معایب خود را دارد عنوان کرد: «برخی از کارشناسان معتقدند که وجود حالت رقابتی و رقیبانه باعث ایجاد شور و نشاط و انگیزه برای ادامه راه می‌شود و باعث می‌شود کودکان با یکدیگر سنجیده شوند و در این سنجش ضعف ها و قوت های آنها مشخص شود. اما برخی دیگر بر این عقیده اند که اگر بر بخش کودکان جشنواره حس و حال رفاقتی حاکم باشد اثربخشی بیشتری خواهد داشت تا اینکه رقابت باشد و ما بخواهیم نفر اول و دوم و سوم مشخص کنیم. با توجه به وضعیت فعلی ما به دنبال این هستیم که بچه ها در کنار یکدیگر رفاقت کنند و از رقابت دور باشند. هدف ما این است بچه ها در کنار یکدیگر آموزش ببینند، تمرین کنند و با یکدیگر زندگی کنند.»

دانش آموز خبرنگار: حسین زرنقاب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار