مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت:

ضرورت ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آ‌موزان جهت شناخت استعدادها، توانایی‌ها و علایق

پاکدشت (پانا) - مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت در همایش هدایت تحصیلی گفت انتخاب رشته در دوره متوسطه، مقدمه و زمینه‌ساز انتخاب رشته اصلی هر فردی در دانشگاه است و بر ضرورت ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آ‌موزان جهت شناخت استعدادها، توانایی‌ها و علایق تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت  ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آ‌موزان جهت شناخت استعدادها، توانایی‌ها و علایق

سیداصغر میرقاسمی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت، در همایش هدایت تحصیلی که در سالن اجتماعات این اداره و با حضور معاون پرورشی و تربیت‌بدنی، مدیران و مشاوران مدارس متوسطه اول برگزار شد گفت: انتخاب رشته تحصیلی اولین تصمیم مهمی است که دانش‌آموزان سال نهم دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل و سپس راهیابی به دانشگاه می‌گیرند، انتخاب رشته در دوره متوسطه، مقدمه و زمینه‌ساز انتخاب رشته اصلی هر فردی در دانشگاه است.

وی گفت: فردی که بخواهد در رشته دانشگاهی خاصی تحصیل کند، اول باید رشته تحصیلی مناسبی را در دوره متوسطه انتخاب کند تا در آینده بتواند در شغلی که علاقه‌مند است، پس از کسب مهارت علمی و فنی مشغول به‌کار شود.

میرقاسمی ادامه داد: آموزش و پرورش نقش مهمی در کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان دارد و مهمترین مسئله‌ای که فرایند هدایت تحصیلی را تسهیل می‌کند، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آ‌موزان جهت شناخت استعدادها، توانایی‌ها، علایق و ویژگی‌های شخصیتی آنها است.

سپس محمود وطن‌دوست، کارشناس‌ارشد روان‌درمانی و روانشناس بالینی گفت: یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در زندگی افراد، انتخاب شغل است که با هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان در پایه نهم شکل می گیرد. انتخاب رشته تحصیلی است که تا حد زیادی آینده شغلی دانش‌آموزان را مشخص می‌کند.

وی در خصوص فرایند هدایت تحصیلی عنوان کرد: هدایت تحصیلی فرایندی است که دانش‌آموزان را با رشته‌های مختلف آشنا می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند استعداد و توانایی خود را کشف کنند.

وطن‌دوست افزود: مسئولیت اصلی انتخاب رشته بر عهده خود دانش‌آموزان است و مشاور، والدین، معلمان و دیگران، فقط نقش راهنما را دارند؛ بنابراین دانش‌آموزان با افزایش آگاهی و شناخت توانایی‌های خود، می‌توانند مسیر خود را به راحتی پیدا کنند.

وی در خصوص هدف هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: بطور کلی اهداف مشاوره تحصیلی عبارت است از، هدایت تحصیلی، آموزش مهارت‌های مطالعه و یادگیری، حل مشکل افت تحصیلی، استرس و اضطراب امتحانات، رفع رفتارهای نابهنجار، ارائه راهکار برای حل مشکلات روحی و روانی و در نهایت هموار کردن مسیر دانش‌آموزان برای موفقیت در تحصیل و انتخاب بهترین رشته است که از طریق مشاوره تحصیلی می‌توان توانایی‌ها و محدودیت‌های دانش‌آموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد.

وی همچنین به مواردی چون تعیین رشته مجدد دانش‌آموزان داوطلب و توزیع متوازن دانش‌آموزان در این هیته پرداخت.

محمود وطن‌دوست بیان کرد: فرآیند هدایت تحصیلی منجر به صدور دو فرم شماره ۶ و ۷ خواهد شد که نتیجه سوابق تحصیلی دانش‌آموز در سه سال هفتم، هشتم و نهم با ضرایب مخصوص و اولویت‌های ۴ گانه (دانش‌آموز، اولیا، معلم و مشاور) و آزمون رغبت و توانایی در پایه نهم است.

وی افزود: این فرآیند از ابتدای سال تحصیلی با توجیه دانش‌آموزان توسط مشاوران مدارس آغاز و پس از تکمیل آزمون‌ها و اولویت‌ها در سامانه همگام در طول سال تحصیلی، نمرات سه ساله متوسطه اول دانش‌آموزان توسط مدیران از سامانه سیدا استخراج و در نرم‌افزار دانا ثبت و به همگام ارسال می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار