در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

از مشورت آموزش‌وپرورش برای ساماندهی قوانین کارآموزی استقبال می‌کنیم

قوانین کار ۱۵ تا ۱۸ ساله‌ها بازبینی می‌شود/آموزش‌وپرورش به سازمان بین‌المللی کار کمک کند

تهران (پانا - مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار سازمان بین‌المللی کار در قالب یک کارگروه اقدام به بازبینی قوانین کارآموزی کرده است، عنوان کرد که از نگاه مشورتی وزارت آموزش‌وپرورش در این مهم استقبال می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۶۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
از مشورت آموزش‌وپرورش برای ساماندهی قوانین کارآموزی استقبال می‌کنیم

بر اساس قانون، کارگری که سنش بین ۱۵ تا ۱۸ سال تمام باشد، کارگر نوجوان نامیده می‌شود اما در جامعه ایران دقیقاً این سن همچنان سن اشتغال به تحصیل تعریف می‌شود. از سوی دیگر سن قانونی 18 سال است و قاعدتاً باید برای این گروه سنی قوانین خاص‌تری در کار تعریف شود.

برای صیانت از نیروی کار در مورد کارگر نوجوان برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها اعمال می‌شود که از آن جمله می‌توان به ممنوعیت ارجاع کارهای سخت و زیان‌آور و ممنوعیت ارجاع اضافه‌کاری و ممنوعیت به‌کارگیری کارگر نوجوان در شب (ساعت 22 الی 6 صبح) اشاره کرد. همچنین باوجود نیم ساعت کار کمتر برای کارگران نوجوان، حقوق، ماهیانه دریافتی وی نمی‌تواند کمتر از حداقل میزان تعیین‌شده برای سایر کارگران باشد.

قوانین کار 15 تا 18 ساله‌ها بازبینی می‌شود

حامد فروزان، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار در یکصد و دهمین اجلاس کار درباره قوانین کارآموزی افرادی که در سن 15 تا 18 سال هستند سخن گفته شده است، گفت: «سازمان بین‌المللی کار فقط از طریق وزارت کار پیگیر موضوعات مربوط به داخل کشور است و برای اینکه بخواهیم نظر وزارت آموزش‌وپرورش را برای بازبینی قوانین کار شاغلان 15 تا 18 سال داشته باشیم باید از طریق وزارت کار و زیرمجموعه آن سازمان فنی و حرفه‌ای این پیگیری انجام شود.»

پیگیری استانداردسازی قوانین کارآموزی در یک کارگروه اختصاصی

فروزان گفت: «قرار شد سازمان بین‌المللی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک کارگروه سه‌جانبه‌ای را تشکیل دهد متشکل از نماینده‌های دولت، کارفرمایی و کارگری و موضع استانداردسازی کارآموزی در این کارگروه مورد بررسی قرار گیرد.»

آموزش‌وپرورش به سازمان بین‌المللی کار کمک کند

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این مهم در دستور کار سازمان بین‌المللی کار قرار دارد، اعلام کرد: «می‌توان از آموزش‌وپرورش هم دعوت کنیم تا در این موضوع به ما به‌عنوان معاونت وزارت کار کمک و مشورت بدهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار