پمپئو ادعایش علیه ایران را همزمان با نشست شورای حکام تکرار کرد

تهران (پانا) - وزیر خارجه پیشین آمریکا از سیاست‌های دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
پمپئو ادعایش  علیه ایران را همزمان با نشست شورای حکام تکرار کرد

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ روز چهارشنبه در توییتی نوشت: ایران ممکن است به زودی به ظرفیت تولید مواد هسته‌ای لازم برای ساخت سلاح دست یابد. به عنوان وزیر خارجه توانستم که ظرفیت ایران برای دامن زدن به ترس و وحشت را فروبنشانم و تهران را از توانایی‌هایش برای تولید سلاح هسته‌ای بازدارم. با این حال بایدن به آن دسته از سیاست‌های پیشین روی آورده که به ایران قدرت می‌داد.

ادعاهای پمپئو در شرایطی مطرح می‌شود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحت تاثیر لابی صهیونیسم تحرکاتی را علیه ایران آغاز کرده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس با ارائه گزارشی به نشست فصلی آژانس که هم این روزها درحال برگزاری است، اداهایی را علیه ایران مطرح کرد.

وی در سخنرانی خود در آغاز این نشست گفته بود: ایران توضیحی ارائه نداده است که در رابطه با یافته‌های آژانس در سه محل اعلام‌نشده در ایران، از نظر فنی موثق باشند. ایران علاوه بر این آژانس را از محل یا محل‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای که در سال ۲۰۱۸ از تورقوز آباد منتقل شده بودند، مطلع نکرده است. تا زمانی که ایران توضیحات موثقی به لحاظ فنی درباره وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه ندهد و آژانس را از تمامی محل‌های وجود مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای مطع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اظهارات ایران را تحت معاهده پادمانی‌اش تایید کند. بنابراین، مسائل پادمانی مربوط به این سه محل هنوز[حل نشده] باقی مانده‌اند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره درباره این ادعاها گفت: پاسخ‌هایی که تاکنون به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی داده‌ایم، دقیق بوده است.

اسلامی گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اراده جدی برای "قانع کننده" توصیف کردن پاسخ‌های ما ندارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنان ما و در راس آن‌ها اسرائیل استناد می‌کند.

وی افزود: قطعنامه‌ای که برخی در شورای حکام برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند اوضاع جدیدی را به وجود نخواهد آورد. آژانس باید نفوذ سیاسی در داخل خود را متوقف کند و به قوانین پایبند باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از هدف قرار دادن سایت های ما انتقاد نکرد و این یک پرسش بزرگ است. سلاح هسته ای در راهبرد ما جایی ندارد و چیزهایی که مطرح می شود تنها اتهامات مغرضانه است.

اسلامی بیان کرد: سهم ما از انرژی جهانی تنها ۳ درصد است و ۲۵درصد فعالیت بازرسان آژانس در خاک ما انجام می شود. تصمیم غنی سازی اورانیوم ۹۰ درصد منوط به تصمیمات مسئولان مربوطه است. ما تصمیم غنی سازی اورانیوم را تنها برای تحریک کردن اتخاذ نمی کنیم. دستیابی آژانس به فیلم‌ها و ضبط ویدیویی منوط به سرنوشت توافق است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما بدون توجه به نتیجه توافق به فعالیت های مسالمت آمیز هسته ای خود ادامه می دهیم. ما آماده پایبندی به توافق هسته ای هستیم به شرطی که طرف های دیگر به تمام بندهای توافق پایبند باشند.
انتهای پیام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار