یک اقتصاددان در گفت گو با پانا:

از محل ارز ترجیحی حذف‌شده به تولیدکنندگان کمک شود

‌‌دولت به جای پرداخت یارانه یا کالابرگ به مردم، مبالغ بزرگ را در تولید به کار بگیرد تا چرخ‌های تولید کشور به چرخش درآید و مردم از قبل تولید بهره‌مند شوند

تهران (پانا) - استاد اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص معایب پرداخت ارز ترجیحی در اقتصاد کشور گفت تعریف و تخصیص چنین ارزی در سال 97 کار نادرستی بود و طبق گفته یکی از نمایندگان مجلس طی چند سال گذشته تا کنون، رقمی حدود 15میلیارد دلار ارز4200 پرداخت شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۴۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
از محل ارز ترجیحی حذف‌شده به تولیدکنندگان کمک شود

بهمن آرمان در گفت گو با پانا بیان کرد: «قرار بود این ارز که در اختیار واردکنندگان یعنی حلقه اول عرضه و تقاضا قرار بگیرد و به تثبیت قیمت‌ها کمک کند اما برخلاف این تصور نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه قیمت‌ها به مرحله‌ای رسید که مرغ مصرفی مردم به به کیلویی 60 هزار تومان نیز افزایش پیدا کرد.»

پرداخت ارز ترجیحی از اهداف خود دور شده بود

وی افزود:‌ « ارز ترجیحی راه فساد را باز کرد و از هدفی که مد نظر خود بود دور شد. سیستم چند نرخی ارز یکی از سرچشمه‌های فسادهای مالی و رانت‌های ناشی از آن است. متاسفانه در این میان مردم از این شرایط آسیب دیدند و فساد در این قسمت نهادینه شد. ارز ترجیحی سبب تورم افسار گسیخته و کسری بودجه دولت نیز شد.»

مکانیزهای پیش‌بینی‌شده برای تخصیص ارز به مردم

این اقتصاددان در ادامه بیان کرد: «بعد از حذف ارز ترجیحی دولت به دنبال یک جایگزین برای جبران تکانه‌های قیمت اقلامی بود که با این ارز وارد می‌شد. از این جهت دو مدل واریز یارانه و کالابرگ را پیشنهاد داد، این روند شاید تا مدتی جوابگو باشد اما مبالغی که تحت هر عنوانی به مردم به ازای حذف این ارز پرداخت می‌شود ارزش خود را بعد از مدتی از دست می‌دهند.»

آرمان تاکید کرد: «به نظر می‌رسد دولت به جای پرداخت یارانه و یا حتی کالابرگ به مردم این مبالغ بزرگ را در تولید به کار بگیرد تا چرخ‌های تولید کشور به چرخش درآید و مردم از قبل تولید بهره‌مند شوند.»

این کارشناس در پایان افزود: «البته در شرایط فعلی که مردم از نظر تامین هزینه‌های معیشتی خود دچار مشکل هستند، به نظر می‌رسد کالا برگ مفیدتر باشد. هرچند همانطور که در بالا گفتم من با هر دو این مساله مخالفم. چرا که پول نقد به تدریج در نتیجه تورم ایجاد شده ارزش خود ار از دست می‌دهد اما به نظر می‌رسد کالا برگ راحت‌تر بتواند، مشکلات مردم را حل کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار