میزبانی از تورهای گردشگری داخلی و بین‌المللی در «عمارت خیل‌خان»

فستیوال فرش خودرنگ در مهدی‌شهر برگزار می‌شود

سمنان (پانا) - فستیوال فرش خودرنگ از 16 تا 20 خردادماه امسال در عمارت تاریخی "خیل‌خان" شهرستان مهدی‌شهر به‌عنوان خاستگاه فرش خودرنگ ایل سنگسری برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۴۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
فستیوال فرش خودرنگ در مهدی‌شهر برگزار می‌شود

آن‌گونه که دست‌اندرکاران این فستیوال ملی اعلام کرده‌اند؛ قرار است تورهای گردشگری داخلی و بین‌المللی نیز در عمارت خیل‌خان حاضرشده و از نزدیک با هنر اصیل عشایر ایران به‌ویژه ایل عشایری سنگسری در بافت فرش خودرنگ آشنا شوند.

شهرستان مهدی‌شهر مهد ایل عشایر سنگسری بوده و یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های تولید فرش خودرنگ ایران محسوب می‌شود. هنر بافت فرش خودرنگ ایل عشایری سنگسر از 50 سال گذشته تا کنون رفته‌رفته رو به فراموشی است.

هدف برگزاری رویداد ملی فرش خودرنگ، تلاش برای معرفی این هنر اصیل ایرانی و معرفی آن در داخل و خارج از مرزهای کشور اعلام‌شده است.

آن‌گونه که فرماندار مهدی‌شهر گفته است: 2 روز آخر این رویداد هنری به بازدید تورهای گردشگری اختصاص دارد.

مهدی شیردل در گفت‌وگو با پانا، اظهار داشت: برگزاری رویداد ملی فرش خودرنگ در شهرستان مهدی‌شهر زمینه‌ساز رونق گردشگری این شهرستان خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه گردشگری طبیعی و تاریخی شهرستان مهدی‌شهر، گردشگری را یکی از محورهای توسعه این شهرستان عنوان و خاطرنشان کرد: رونق هنرهای تاریخی و اصیلی مانند بافت فرش خودرنگ مهدی‌شهری و دیگر صنایع‌دستی نیز می‌تواند به‌عنوان ظرفیتی ویژه در رونق صنعت توریسم شهرستان مهدی‌شهر مؤثر باشد.

دبیر کارگروه فرش خودرنگ سنگسری نیز با اشاره به برنامه‌ریزی این کارگروه برای احیای این هنر فراموش‌شده بیان کرد: برگزاری فستیوال (جشنواره هنری) فرش خودرنگ در مهدی‌شهر زمینه را برای احیای این هنر اصیل ایل عشایر سنگسری فراهم می‌کند.

پویا خادمیان اضافه کرد: کلکسیونی از فرش‌های خودرنگ سراسر کشور که بیشتر آن‌ها مربوط به 50 تا 150 سال گذشته است جمع‌آوری‌شده و در رویداد ملی فرش خودرنگ مهدی‌شهر در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به امکان حضور تورهای گردشگری داخلی و خارجی در رویداد ملی فرش خودرنگ مهدی‌شهر عنوان کرد: از تعدادی از شرکت‌های گردشگری برای برگزاری تور گردشگری به بهانه حضور در رویداد ملی فرش خودرنگ مهدی‌شهر دعوت‌شده است.

دبیر کارگروه فرش خودرنگ سنگسری با بیان اینکه روزهای نوزدهم و بیستم خردادماه امسال برای بازدید گردشگران تورهای گردشگری از رویداد ملی فرش خودرنگ مهدی‌شهر اختصاص‌یافته است تأکید کرد: مدیران تورهای گردشگری که قصد دارند بازدید از کلکسیون فرش‌های تاریخی خودرنگ سراسر کشور را در برنامه تورهای خود در این روزها قرار دهند؛ می‌توانند برای هماهنگی بیشتر با فرمانداری شهرستان مهدی‌شهر یا انجمن توسعه و آبادانی شهرستان مهدی‌شهر تماس گرفته و روز و ساعت بازدید خود را هماهنگ کنند.

علی صفایی دبیر اجرایی رویداد هنری"فرش خودرنگ" ایل سنگسری نیز با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد هنری به‌صورت عمومی بوده و حضور به‌صورت انفرادی نیز در آن مجاز است افزود: سه روز نخست رویداد هنری"فرش خودرنگ" ایل سنگسری به بازدیدهای انفرادی اختصاص‌یافته است.

وی با دعوت از عموم مردم علاقه‌مند به عرصه هنر به‌ویژه هنر فرش‌بافی برای حضور در این رویداد ملی افزود: به دلیل شرایط کرونایی و حفظ سلامت شهروندان، مدت بازدید از این رویداد هنری و نمایشگاه آن، یک ساعت بوده و ساعت‌های 17، 18 و 19 در سه روز نخست برگزاری آن برای بازدیدهای انفرادی از رویداد هنری"فرش خودرنگ" در نظر گرفته‌شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار