همزمان با روز جهانی محیط زیست عنوان شد:

یکی از گام‌های مؤثر برای اصلاح وضعیت زیست محیطی، فرهنگ سازی و بالا بردن آگاهی است

تهران (پانا) - عضو مجلس دانش‌آموزی دختران منطقه ۱۲، ضمن اشاره به شرایط نا‌مساعد و نامناسب موجود درمحیط زیست ایران، یکی از گام‌های مؤثربرای اصلاح وضعیت زیست محیطی را، فرهنگ‌سازی و بالابردن آگاهی از راه همکاری‌های گسترده میان نهادها‌ی حفاظت از محیط زیست با آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۱۲۸۴۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد
یکی از گام‌های مؤثر برای اصلاح وضعیت زیست محیطی، فرهنگ سازی و بالا بردن آگاهی است

نازنین زهرا شادی؛ فعال محیط زیست و عضو مجلس دانش آموزی منطقه ۱۲، در گفت و گویی که به مناسبت روز جهانی محیط زیست انجام شد، به بررسی اجمالی وضعیت کنونی محیط زیست پرداخت و گفت: «پیشرفته شدن ماشین آلات در کشور ها و توسعه صنعتی و تغییراتی که به مرور زمان برای کره زمین پیش آمده است، چالش هایی را برای محیط زیست پدید آورده و بیشتر کشورها در اندیشه بهبود شرایط زیست محیطی خود و حتی فراتر از آن یعنی شرایط جهانی زیستی هستند.»

وی ادامه داد: «بنا به گفته فعالان محیط زیست، شرایط ایران در چهار مؤلفه آب، خاک، هوا و تنوع زیستی، نگران کننده است و افزون بر این موارد، عدم رعایت حقوق و موازین بین المللی در بحث محیط زیست توسط برخی کشورهای همسایه، بحران های جدیدی را برای ایران فراهم آورده است. از آن میان، اقدامات ترکیه در سد سازی بر روی بالا دست رود های دجله و فرات عامل ایجاد توده های عظیم گرد و خاک در کشورهای دیگر از جمله ایران، به یک معضل زیستی تبدیل شده است.»

شادی افزود: «در بحران ها و چالش ها، یکی از مهمترین اقدامات، فرهنگ سازی صحیح و پایه ای است که مبداء این فرهنگ سازی و آگاهی بخشی، مدارس هستند. در آموزش و پرورش ایران کتابی در دوره دوم متوسطه با عنوان «انسان و محیط زیست» وجود دارد که متأسفانه مدارس اهمیت چندانی به آن نمی دهند و نکته دیگر این که بهتر است محتوای کتاب با توجه به شرایط امروزه به روز رسانی شود. اما از دیدگاه بنده شایسته است که یکی از اهداف تدریس این قبیل کتاب ها، پرورش دانش آموزانی باشد که تحت عنوان فعال محیط زیست به جامعه معرفی شوند و به شیوه مؤثری در این راستا فعالیت کنند.»

این فعال فرهنگی با اشاره به این مطلب که در سال ۱۳۹۲، سازمان محیط زیست، طرحی با عنوان «مدارس جامع محیط زیستی» با هدف ارتقای بهره وری و نیز استفاده بهینه از منابع، کاهش مصرف انرژی و نیز کاهش ضایعات و پسماندها در مدارس و آموزشگاه ها ارائه کرد. نخستین گام برای این طرح، تعیین هدف محیط زیستی در مدارس بود. سپس اقدامات زیست محیطی بر اساس امکانات موجود در هر مدرسه مشخص می شد و در نهایت برای اجرای برنامه و اهداف زیست محیطی، آموزش نیروی انسانی مورد توجه قرار می گرفت. از آنجایی که در سال های اخیر، موضوع محیط زیست سالم بسیار مورد توجه قرار گرفته است، لازم است که وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست به احیای دوباره طرح های مورد اشاره به صورت ویژه توجه کنند.»

شادی در پایان گفت: «درحیطه کار آموزش و پرورش و دانش آموزی پیشنهاد هایی به منظور ایجاد محیط زیست سالم می توان ارائه کرد که از آن میان، ایجاد تولید محتوای مناسب آموزشی، برگزاری مسابقات هدفمند، برگزاری وبینارهای علمی در زمینه محیط زیست سالم و به ویژه طرح جمع آوری کتاب های سالم آموزشگاه ها با رویکرد تشویقی به منظور جلوگیری از چاپ بی رویه کتاب و در نتیجه قطع درختان را می توان نام برد.»

دانش آموز خبرنگار؛ ستایش بیرامپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار