بازدید وزیر آموزش و پرورش از پروژه مقاوم‌سازی «دبیرستان ماندگار شهید مدرس»

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش به همراه رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از روند اجرای پروژه احیا و مقاوم‌سازی «دبیرستان ماندگار شهیدمدرس» در شهر ری بازدید کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۲۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
بازدید وزیر آموزش و پرورش از پروژه مقاوم‌سازی «دبیرستان ماندگار شهید مدرس»

در دل دیار کهن ایران زمین که در طول تاریخ به عنوان مهد علم و فرهنگ و هنر شناخته شده است، مدارس تاریخی زیادی وجود دارد که نشان از ارزش و اعتبار دانش و دانش اندوزی نزد مردم این سرزمین دارد.

از مدارس نظامیه، مدرسه چهار باغ، مدرسه فخریه و مدرسه جندی شاپور که هزاران سال قدمت دارند تا مدارس رشدیه، دارالفنون و البرز که به عنوان نخستین مدارس نوین حدود 150 سال پیش تاسیس شدند، همگی تاریخ تعلیم و تربیت کشور را روایت می کنند.

تیرماه ۱۳۸۴ طرحی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید که بر اساس آن تعدادی از مدارس واجد شرایط کشور، بر اساس شاخص‌هایی به عنوان «مدرسه ماندگار»، شناخته شدند. که مقررشد این مدارس علاوه بر حفظ هویت و میراث فرهنگی کشور، در چارچوب و چرخه آموزش و پرورش قرار گیرند. تاکنون حدد 100 مدرسه ماندگار در کشور شناسایی شده اند.

مدارس ماندگار هویت نظام تعلیم و تربیت یا شناسنامه فرهنگی کشور است که توسعه و تقویت آنها می‌تواند فرآیند انتقال میراث فرهنگی و تعلیم و تربیت را تسهیل و به عنوان نخستین نماد‌های نظام آموزشی و الگوی موفق مدارس امروزی هم از نظر نوع معماری، فنی، زیبایی‌شناختی و هم از نظر فرهنگی و آموزشی باشد.

یکی از مدارس فاخر و ماندگار که در جنوب پایتخت و در دل شهر تاریخی «ری» قد برافراشته است، «دبیرستان ماندگار شهید مدرس» است. یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به همراه مهراله رخشانی‌مهر معاون خود و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور پیش از ظهر امروز پنجشنبه 5 خرداد 1401 از روند اجرای پروژه احیا و مقاوم سازی این مدرسه تاریخی بازدید کردند.

وزیر آموزش و پرورش در جریان بازید از دبیرستان ماندگار شهید مدرس با اشاره به لزوم حفظ هویت و جنبه‌های تاریخی بنای مدرسه، بر تسریع در اجرای عملیات مقاوم سازی و تحویل به موقع پروژه تاکید کرد.

دبیرستان ماندگار شهید مدرس، بیش از نیم قرن قدمت دارد و بسیاری از بزرگان و مفاخر کشور در آن تحصیل کرده‌اند، که پس از مدارس دارالفنون و البرز به عنوان سومین مدرسه ماندگار تهران شناخته می‌شود.

اما از وسعت و معماری باشکوه این بنای زیبای سه طبقه با پنجره‌های رنگی که چشم هر بیننده‌‌ای را خیره می‌کند، بگذریم، به خاطرات و یادگار ماندگار این دبیرستان برمیخوریم که عطر شهدا را به مشام می‌رساند و خاطرات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را زنده می کند، مدرسه ای که حدود 100 نفر از دانش آموزان و فارغ التحصیلانش به مقام والای شهادت نایل آمده‌اند، از دیگر ویژگی‌های ممتاز آن به شمار می‌رود.

عملیات مقاوم‌سازی دبیرستان ماندگار شهید مدرس از خرداد ماه سال 1398 به همت اداره کل نوسازی مدارس استان تهران، با تاکید بر حفظ آثار تاریخی و معماری خاص بنا آغاز شد. کار مرمت و مقاوم‌سازی مدرسه با دقت و ظرافت خاصی پیش رفت و هم اکنون به روزهای پایانی خود رسیده است، تا انشالله با آغاز سال‌تحصیلی پذیرای دانش آموزان عزیز باشد.

دبیرستان ماندگار شهید مدرس با زیربنای 5 هزار و 400 مترمربع در زمینی به مساحت 9 هزار مترمربع قرار گرفته است و دارای ۳۶ کلاس درس، ۱۱ اتاق برای امور اداری، و امکاناتی نظیر کتابخانه و قرائت خانه، نمازخانه، سالن اجتماعات، اتاق رایانه، آزمایشگاه‌های شیمی، فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی، کلاس مختص درس‌های تاریخ و جغرافیا و یادمان شهدای دفاع مقدس است.
عملیات احیا و مقاوم‌سازی این مدرسه 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا شهریور ماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار