برای آنهایی که می‌خواهند خبرنگار شوند

کرمانشاه (پانا) - مهرآفرین کریمی، دانش‌آموز خبرنگار پانا در کرمانشاه به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس خبرگزاری پانا می‌گوید خبرنگاری شغلی است که مانند زنجیر بر اعضای انسان می‌پیچد تا اینکه به زایش محصولی درآید که موثر برای جامعه، کشور و مردم باشد.

کد مطلب: ۱۲۸۲۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
برای آنهایی که می‌خواهند خبرنگار شوند

مهرآفرین کریمی، دانش‌آموز خبرنگار پانا گفت: کسی که شغل مقدس خبرنگاری را انتخاب می کند باید فردی سراپا عشق و استعداد باشد و به کار خویش برای کاوشگری فراوان علاقه داشته باشد و از بی باکی و استقامتی در خود برخوردار باشد تا بتواند رنج ها و سختی های خبرنگاری را تحمل کند.

کریمی در ادامه صحبت های خود از مهارت و توانمندی‌های مورد نیاز برای این شغل می گوید: یک خبرنگار خوب باید بتواند حتی در شرایطی که نتوانسته مطلب و متنی از قبل آماده کرده باشد، اطلاعات خود را فی‌البداهه بیان کند، یعنی داشتن قدرت سخنوری از ویژگی‌های مهم یک خبرنگار است.

وی تاکید کرد: یک خبرنگار باید بتواند بین حس همدلی و احساسات خود توازن ایجاد کند. در واقع برقراری حس همدردی و همدلی نباید او را احساساتی کند. احساساتی شدن و دور شدن از منطق و عقل می‌تواند روی گزارش‌های او تأثیر منفی بگذارد. در واقع مخاطبین نیازی به دیدن صحنه‌های احساسی خبرنگار ندارند، آنچه آنها می‌خواهند دقت، صحت و جامعیت خبر است.

این دانش آموز خبرنگار بیان کرد: داشتن بیان مناسب با لحن خبری و همچنین انتخاب درست واژگان به یک خبرنگار در جذب مخاطب کمک شایانی می‌کند. تنفس درست، جنس صدا و استفاده درست از صدا و انتخاب لحن مناسب برای بیان، از مهارت‌های خبرنگاران آموزش‌دیده است.

وی ادامه داد: یک خبرنگار باید قدرت نوشتاری و نگارش املایی خوبی داشته باشد تا بتواند اخبار و گزارش‌های خود را به صورت درست و تأثیرگذار بیان کند. امروزه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و بخش‌های ممتاز خبری به کلمات و واژه‌ها و عبارت‌های خبری بسیار توجه دارند.

وی افزود: داشتن مهارت ارتباطی در سطح عالی برای یک خبرنگار از ضرورت‌ها است. او باید بتواند در هر مکان و زمان و با هر فردی با هر سن و سالی ارتباط خوب و مناسبی برقرار کند و بتواند اطلاعات لازم برای گزارش خود را به دست آورد.

کریمی بیان کرد: یک خبرنگار باید از مهارت خوب و دقیق گوش دادن برخوردار باشد. او باید به‌وسیله‌ این مهارت بتواند از سخنان مصاحبه‌شونده، اطلاعات لازم را استخراج کند. یک خبرنگار خوب همچنین باید پرسشگر خوبی باشد. این بدان معنی است که بتواند سؤالاتی درست، به‌جا و قابل‌فهم بیان کند و جواب‌های لازم را بگیرد. باید پرانرژی، جستجوگر و فعال باشد و بتواند با علاقه و انگیزه به دنبال سوژه و اخبار جدید باشد.

این دانش‌آموز خبرنگار تصریح کرد: یک خبرنگار باید اهل تحقیق و مطالعه باشد و با حوادث، اخبار و رویدادهای بزرگ و مهم حیطه‌ کاری خود آشنایی داشته باشد. در واقع، داشتن اعتمادبه‌نفس بالا برای یک خبرنگار الزامی است.

وی اضافه کرد: یک خبرنگار باید صبر و تحمل بالایی داشته باشد. ممکن است برای تهیه‌ یک خبر زمان زیادی را منتظر باشد یا سخنان ناخوشایند بشنود، در این حالت باید با صبر و تحمل خود این مشکلات را حل کند.

کریمی ادامه داد: یک خبرنگار باید راست‌گو و مورد اعتماد باشد. خبر هر چه که می‌خواهد باشد، مردم و مخاطبین دوست دارند خبر درست، جامع و کامل را بشنود که در آن دروغ یا بزرگ‌نمایی یا پنهان‌کاری وجود نداشته باشد. همچنین یک خبرنگار باید حالت بی‌طرفانه‌ای در مقابل همه چیز داشته باشد. داشتن تعصب بی‌جا موجب خشونت و احساسی برخورد کردن با افراد و مسائل شده و اخباری نادرست در اختیار مردم قرار می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار