گزارش پانا از نشست خبری جشنواره پویانمایی
علیاکبرزاده: انیمیشن یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در تعلیم و تربیت است
کریمی صارمی: امیدواریم بهزودی شاهد خودکفا شدن در عرصه انیمیشنسازی باشیم/ میتوانیم به رکن اصلی انیمیشنسازی جهان تبدیل شویم
تهران (پانا) - علی اکبرزاده با اشاره به این مطلب که پویانمایی در دنیای کنونی نه تنها برای کودکان که برای بزرگترها هم ارزش دارد، گفت انیمیشن یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در تعلیم و تربیت است، مگر تعلیم و تربیت غیر از این است که ارزشها را به کودکان منتقل و این انتقال تسهیل شود در دنیای کنونی و در نظامهای بزرگ تعلیم و تربیت روی پویانمایی حساب و برنامهریزی میشود.
صبح امروز نشست خبری دوازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران، با حضور مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدرضا کریمی صارمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در بخشی از این نشست، مهدی علیاکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره پویانمایی گفت: امسال دوازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی را از هشتم تا دوازدهم خرداد برگزار می شود. این رویداد هنری جشنوارهای است که به نوعی به جهت ارایه تولیدات شاخص در عرصه پویانمایی، یکی از معتبرترین جشنوارههای دنیا محسوب و فرصتی ایجاد میشود تا تولیدکنندگان پویانمایی از سراسر جهان بتوانند آثار خود را در این جشنواره ارایه کنند و به نوعی با سایر تولیدکنندگان از کشورهای مختلف وارد رقابت، گفتگو، تعامل و تبادل تجربه شوند.
وی با اشاره به این مطلب که این رویداد هنری اهمیت بسزایی برای کانون پرورش فکری دارد، گفت: پویانمایی جشنوارهای است که با هدف ایجاد ارتباط با مخاطب و همینطور فرصتی برای تبادل تجربه و ارایه آخرین محصولات فعالیت میکند.
علی اکبرزاده ادامه داد: پویانمایی در دنیای کنونی نه تنها برای کودکان که برای بزرگترها هم ارزش دارد. شاید ما بزرگترها علاقمند حس کودکیای هستیم که در بزرگسالی، این فضا به ما میدهد. ما نسلی هستیم که با ابتداییترین شکل پویانمایی بزرگ شدیم، اما شما با پیشرفتهترین شکل پویانمایی رو به رو هستید.
وی با اشاره به این مطلب انیمیشن یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: مگر تعلیم و تربیت غیر از این است که ارزشها را به کودکان منتقل و این انتقال را تسهیل کنیم در دنیای کنونی و در نظامهای بزرگ تعلیم و تربیت روی پویانمایی حساب و برنامهریزی میشود.
مدیرعامل کانون پرورشی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در دوازدهمین جشنواره با این دیدگاه که پویانمایی میتواند در تعلیم و تربیت حرفهای زیادی داشته باشد، برنامه خود را ارایه کرده ایم. این حرفه در عین حال که یک هنر است، یک صنعت هم هست. در دنیای کنونی میشود روی پویانمایی حساب کرد و حتی از منظر اشتغالآفرینی وارد بحث و گفتگو درباره آن شد. میشود با پویانمایی شغل ایجاد کرد و کارآفرینی آن در کل دنیا جایگاه دارد.
وی در ادامه با ارایه آماری از آثار رسیده به این رویداد مطرح کرد: امسال در سایت «دیجی کانون» فرصت بارگذاری فیلمها را برای فیلمسازان فراهم کردیم. اتفاق دیگر این است که از ۱۳۰ کاراکتر فیلمهای پویانمایی در قالب نمد و… رونمایی میکنیم. همه میتوانند از این کاراکترها استفاده کنند که در نمایشگاه جانبی مجموعه از روز هشتم به نمایش درمیآید.
علی اکبر زاده یادآور شد: در روز دوازدهم خرداد از ساعت ۹ تا ۱۱ یک سانس نمایش پویانمایی از برگزیدگان ۲۰ سال گذشته پویانمایی کودک خواهیم داشت این اکران میتواند روی پرده باشد یا از طریق دیگر ابزارآلات. همه مراکز ما همزمان برای پخش برگزیدههای ۲۰ سال گذشته وارد عمل میشوند.
در ادامه این نشست محمدرضا کریمی صارمی دبیر و بنیانگذار جشنواره پویانمایی تهران با اشاره به دستهبندی جوایز جشنواره پویانمایی گفت: ما در جشنوارههای بینالمللی دستهبندیهایی را مشخص میکنیم تا فیلمسازان در آن بخش محتوایی یا تکنیکال شرکت کنند، در بخش دینی وقتی آثار را از دوره نهم به بعد به نمایش میگذاشتیم، داوران به دلیل محتوای آنها پیشنهاد دادند این آثار در یک بخش مستقل باشند.
وی ادامه داد: دو دوره آزمایشی این کار را کردیم و در دوره بعدش یک گروه مستقل برای آن تدارک دیدیم. خود فیلمسازان هم اعلام کردند مناسب است بخش دینی جدا شود چون بخش دینی خیلی نزدیک به کارهای تلویزیونی است به همین دلیل این دو بخش را جدا کردیم.
کریمیصارمی در پاسخ به خبرنگار پانا درباره حق کپی رایت محصولات انیمیشن برای استفاده در نوشتافزارها و عروسکها گفت: همیشه آرزویی وجود داشت که روی متعلقات و تولیدات ما تصویر و نماد قهرمانان خودمان باشند، ما آمدیم کاراکترهای فیلمهای کانون را تبدیل به عروسکهای سه بعدی کردیم، نزدیک به ۸ هزار کاراکتر در انیمیشن ایران وجود دارد. این فرصت خوبی است که شروع به جریان سازی کنیم این شخصیتها بسیار زیبا و حتی از شخصیتهای خارجی هم جذابتر هستند بنابراین میتواند فرصت مهمی را ایجاد کند.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پانا درباره دوسالانه بودن این رویداد و احتمال برگزاری سالانه آن اظهارکرد: هنوز در کشور ما تولید در آن حد نیست که جشنواره سالانه شود اما اکثر جشنوارههای انیمیشن در جهان به دلیل تایم تولید انیمیشن دوسالانه است ما امسال ارزانترین نیروی کار توانمند را داریم و فرصت خوبی است که تولیدات مشترک داشته باشیم در حال حاضر دو استودیوی انیمیشن در همین کانون داریم. حتی همین الآن حامد جعفری «بچه زرنگ» را به صورت سریال و سینمایی در همین استودیو صداگذاری میکند. ضمن اینکه ما در شهرک غرب دو استودیوی خوب داریم و آماده هستیم از گروههایی که تولید صنعتی میکنند، حمایت کنیم.
وی در پایان سخنان خود گفت: این دو سال کرونایی لطمههای زیادی به شرکتهای انیمیشن سازی وارد شد اما اگر انیمیشن سازان حمایت شوند میتوانیم جشن خودکفایی را در انیمیشن بگیریم. مثلاً قابل افتخار است که موسسه صبا تولیدات زیادی دارد و به استاندارد مطلوب مخاطب رسیده است. در مورد صنعتی شدن و تولید انبوه هم الان فرصت خوبی است و میتوانیم جذب سرمایه کنیم و فرهنگ و ایدئولوژی دینی خود را صادر کنیم فقط لازم است این شرایط درک شود. ما در جلسات خود میگوییم چیزی نزدیک ۵۰ میلیارد تومان بودجه ساخت انیمیشن در ایران است. اگر این رقم دو برابر شود اتفاق فوقالعادهای رخ میدهد. در حوزه اشتغال هم جریانی را ایجاد میکند. نزدیک به ۷۰ درصد انیمیشنسازی دولتی است، انیمیشن ایران به تازگی با اسپانیا و روسیه تولیدات مشترکی داشته که اتفاق بزرگی در کشور بوده است..
ارسال دیدگاه