رییس اداره محیط زیست ملارد:

حفاظت از تنوع‌زیستی، حفاظت از منابع موردنیاز برای حیات انسان است

ملارد(پانا)- رییس اداره محیط زیست ملارد در روز تنوع زیستی گفت حفاظت از تنوع‌زیستی به عنوان یک بنیان و منبع اساسی برای نسل آینده، در واقع حفاظت از منابعی است که بدون آنها ادامه حیات برای انسان امکان پذیر نیست .

کد مطلب: ۱۲۸۱۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
حفاظت از تنوع‌زیستی، حفاظت از منابع موردنیاز برای حیات انسان است

روز ۲۲ می مصادف با اول خرداد از سوی سازمان ملل، بعنوان روزجهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است و شعار امسال این روز جهانی، ساخت آینده‌ای مشترک برای همه اشکال زندگی است.

مهناز مدیریان، رییس اداره محیط زیست ملارد تنوع زیستی را این‌گونه بیان کرد: ساده‌ترین تعریف تنوع زیستی به معنی تنوع تمام گونه‌های جانداران شامل انسان، حیوان و گیاه و همچنین محیطی که همه آنها در آن زندگی می‌کنند و هرچه تعداد جانداران در محیط بیشتر باشد تنوع زیستی بیشتر می‌شود، نقش و کارکرد تنوع زیستی در تامین غذا، کاربردهای پزشکی، تجارت و صنعت، کشاورزی و کاربردهای دیگر آن است و هر چه ثبات زیستی آن بالاتر باشد نشان‌دهنده پایداری بیشتر آن اکوسیستم است.

وی در مورد عوامل تاثیرگذار بر تنوع زیستی گفت: هر دو عامل طبیعی و انسانی باعث کاهش تنوع زیستی می‌شود اما امروزه عامل انسانی با سرعت بیشتری پیش می‌رود.
مدیریان افزود: هدف شعار امسال جلب همه نظرها به سمت رفع نیازهای متنوع همه افراد در جامعه حال و آینده، ارتقای رفاه اشخاص، انسجام و شمول اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر است و چنانچه نگرش اساسی در راستای عدم تمرکز و توسعه پایدار در سیاست‌گذاری ها ملحوظ نشود، دیری نخواهد پائید که بحران‌های زیست‌محیطی عرصه حیات را برای زیستمندان با مشکلات عدیده مواجه می‌کند.
وی در مورد وضعیت تنوع زیستی در ایران ادامه داد: در کشور ما تنوع اقلیمی منتج به تنوع اکوسیستمی شده و بخش عظیمی از تنوع زیستی را در خود جا داده است و باعث ایجاد پارک‌های ملی و همچنین زیستگاه‌های حیات‌وحش شده که با اجرای برنامه‌ریزی دقیق ضمن حفاظت از منابع طبیعی بهره‌وری پایدار اقتصادی از عرصه را فراهم خواهد آورد.
مدیریان در مورد راهکارهای موجود خاطرنشان کرد: مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و کنترل ساخت و ساز، مدیریت بهینه مصرف انرژی، استفاده از تکنولوژی روز و دانش‌بنیان جهت توسعه اقتصادی و در زمینه کاهش آلودگی‌های محیط زیست، مدیریت و حفاظت از منابع طبیعی به طریقی که اطمینان حاصل شود که نیازهای انسانی در حال حاضر و برای نسل آینده برآورده می‌شود، از مهم‌ترین راهکارهای حفظ تنوع زیستی است.
رییس اداره محیط زیست ملارد تأکید کرد: حفاظت از تنوع زیستی به عنوان یک بنیان و منبع اساسی برای نسل آینده در واقع حفاظت از منابعی است که بدون آن‌ها ادامه حیات برای انسان امکان‌پذیر نیست، انسان در هر مکانی به منابع طبیعی وابسته است و در واقع زمین میراث مشترکی است که همه در آن زندگی می‌کنیم و از آن سود می‌بریم و ترویج استفاده پایدار از منابع طبیعی وظیفه عمومی همگان است.
خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار