۱۰ راهبردی که رئیس‌جمهوری با مردم در میان گذاشت

تهران (پانا) - آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم، ۱۰ راهبرد در قالب سه محور دوشنبه شب از طریق شبکه یک سیما با مردم در میان گذاشت که به نظر می‌رسد برای تبیین آن رسانه‌ها بیشتر به آن بپردازند.

کد مطلب: ۱۲۷۷۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
۱۰ راهبردی که رئیس‌جمهوری با مردم در میان گذاشت

سخنان آیت‌الله رییسی حول محور ایجاد آرامش واطمینان برای مردم بود؛ چرا که از این اقدام رییس جمهور به عنوان بهبود اقتصادی یا به تعبیری جراحی بوده که دولت های قبلی پس از مرحله دوم انتخابات رییس جمهوری در نیمه دوم سال اجرا می کردند که با اعتراض های شدید مردم مواجه می شدند.

شفاف و صادقانه صحبت کردن با مردم از یک سو و فراهم کردن بستر پذیرش واقعیت ها خود می تواند قوت قلبی برای مردم باشد که با واقعیت ها آشنا شوند تا بتوانند دولت را در ادامه این راه سخت و پرپیچ و خم اقتصادی همراهی کنند.

اما ۱۰ محور اعلامی رییس جمهور می تواند هریک را به نوعی تحلیل کرد که در گذشته چگونه اجرا می شد و اکنون ما باید در برابر داشته های خودمان چطوری مراقبت کنیم تا دچار خسران و زیان های مضاعف نشویم که نان در راس آن قرار دارد.

هم اکنون طبق آمارهای اعلامی بدلیل ارزان بودن قیمت آرد، بخش زیادی از این موادغذایی پرمصرف قاچاق می شود و یک کیسه آرد برای نانوایی ۸۰۰ هزار ریال بوده اما همین آرد کیسه ای ۶ میلیون ریال در مرزهای شرقی فروخته می شود.

قدر مسلم این عدالت نیست که با این تفاوت قیمتی، آرد عرضه شود؛ چرا که نانوا سود در فروش غیرقانونی می داند تا پخت در داخل؛ لذا رییس جمهور این حقیقت را با مردم در میان گذاشت که به جای گران کردن نان، بازهم حامی نانوایان شد و یارانه مابه تفاوت پرداخت کند.

از سوی دیگر درحال حاضر هدر رفت و دور ریز نان تا ۳۰ درصد بوده، درحالیکه بخشی از این اقلام وارد و بخش زیادی از کشاورزان کشور خریداری می شود ولی بازهم ما قدر این سختی و هزینه ها را نمی دانیم و بدلیل ارزان به آن اهمیت قائل نمی شویم.

درخصوص بنزین نیز رییس جمهور با اعلام اینکه گران نمی شود قصه تمام کرد اما واقعیت این است که ما از این ثروت ملی بواسطه ارزانی و قابل دسترس بودن، درست استفاده نمی کنیم، چرا که احساس می شود ما که داریم باید مصرف کنیم درحالی که این ثروت عظیم هم زمانی تمام می شود.

یکی از دلایل قدر ندانستن از این موهبت الهی در سر زمین ایران به این خاطر باشد که چون بزرگ ترین تولید کننده بنزین در منطقه هستیم و پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تمام عیار در خدمت تولید بنزین است و هم اکنون قیمت از آب شرب و خیلی از خوراکی ها ارزان تراست، متوجه نیستیم.

یکی از دغدغه دیگر مردم دارو بوده که بازهم رییس جمهور در این گفت و شنود تلویزیونی یادآورشد که گران نمی شود اما این بدان معنی نیست که ما مصرف دارو را کاهش ندهیم، در مصرف دارو تعادل داشته باشیم و همه می دانیم که بخشی از کشور یخچال های ما به داروهای جور و اجور اختصاص دارد.
در همین راستا بیماران خاص و داروهای خاص نیاز به حمایت دارند که دولت بایستی برای این قشر سنگ تمام بگذارد و ما با کم کردن مصرف داروهای غیرضرور به این بخش کمک کنیم، دولت هم با بیمه همه مردم جامانده از بیمه، برق امید و خرسندی در مردم ایجاد کرد.

۱۰ برابر شدن یارانه ها، این قولی بود که دولت های قبلی داده بودند و اجرا نشد لذا دولت سیزدهم با همه سختی های اقتصادی قبول کرد که یارانه ها از ۴۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان برساند که هزینه های گزافی دارد ولی برای دهک های پایین یک ضرورت بود.

می‌دانید زمانی وقتی یارانه ها ۴۵ هزار توامان بود برخی از مردم کم بضاعت و از کارافتاده که تحت پوشش حمایتی بوده و یا نبوده اند با همین مقدار زندگی بخور و نمیر داشتند ولی حالا بیش از ۱۲ سال گذشته و قیمت ها هم ده ها برابر افزایش یافته که با آن یارانه ها قابل جمع نبود.

و اما ارز ۴۲۰۰ تومانی که به نام ملت ولی به کام دلالان و به تعبیری سارقان اقتصادی بود و مثل زالو خون مردم می مکند، کالاهای غیرواقعی وارد می کردند، بازی با قیمت ها داشتند، هر زمانی می خواستند از گمرک ترخیص می کردند و مثل یک سایه بازار را تیره و تار می کردند.

این ارز به معنای واقعی فسادزا بود با وجود ارزانی ارز، اما روز به روز قیمت کالاها گران می شد به طوریکه مردم در یک سر درگمی عجیبی گیر کرده که هم پولمان و هم جانمان می رود و دستمان از همه جاکوتاه شده لذا این روزنه فساد هم بسته می شود.

چگونه می شود به فردی ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهید ولی نظارت نکنید که فرد هر کالایی غیر از کالای اساسی و مواداولیه وارد کشور کند و بعد هم به چند برابر قیمت بفروشد و کسی از او حساب نکشد، حال وضع فرق کرده که قیمت ارز واقعی و شفاف باشد.

یکی دیگر از محورهای این برنامه، ناتوانی منتقدان در نقد تدبیر اقتصادی دولت و حمله به نحوه ضبط برنامه بود که دولت به موقع مدیریت کرد و جلوی هرگونه شک و شبهه گرفت تا کسانی که در خارج گود نشسته با طرح های انحرافی، ذهن مردم و مسوولان را مخدوش نکنند.

به هر صورت این دولت آمده که به گفته رییس جمهور حامی مردم باشد و سر شعارهای دوران انتخاباتی خود هست و می داند که مردم حامی اول و آخر بوده و تا پای جان باید در خدمت به این مردم که صادقانه در تمام عرصه ها حضور داشته و امتحان خود را پس داده اند.

‌حل بحران واکسن، تامین کالاهای اساسی و آغاز اصلاحات ساختار اقتصادی را نباید فراموش کنیم که این سه موضوع هریک به تنهایی بحران زا بود که دولت در نخستین اقدام با حمایت از تولیدکنندگان داخلی واکسن و واردات آن توانست جلوی این بیماری مهلک را بگیرد.

هرچند در ابتدای ورود کرونا ما توان و تجربه لازم برای کنترل نداشتیم و واکسن هم در اختیار نداشتیم و بیش از ۱۴۰ هزار نفر از هموطنانمان جان خودشان را از دست دادند که برای هر انسان که بین ما رفت ده ها خانواده را دغدار کرد و خانواده ها با مشکل مواجه نمود ولی دولت سیزدهم تمام قوای خود را برای مهار آن گذاشت.

یادمان نرفته که روزی هم ۷۰۰ نفر بر اثر نبود واکسن و شرایط سخت کرونایی در کشور جان خود از دست می دادند و هیچ کاری هم نمی شد ولی حال به زیر ۱۰ نفر رسیده که همین مقدار هم زیاد است ولی به لطف خدا و مدیریت دولت مهار شد.

تامین کالاهای اساسی یکی دیگر از این محورها بود که وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد نگرانی زیادی برای تامین کالاهای اساسی بود که با مدیریت اقتصادی ضمن آنکه اجازه استقرار خارجی و بانک مرکزی را نداد و با همکاری مردم توانست این بخش هم به کنترل خود در بیاورد.

همه اینها در ساختار اقتصادی دولت می گنجد که چگونه دولت را از آن شرایط طوفان زده در بیاورد و درحالیکه فشار تحریم ها بر گلوی مردم بود و کشورمان در همه ابعاد حتی دارو و غذا تحریم شدید کرده اند، دولت سرپا ماند و امروز به سمتی می رود که مردم به رفاه نسبی برسند؛ بطور حتم دراین راه سختی هایی وجود دارد.

و در نهایت زنده شدن «امید مردم» با اقدام شجاعانه و مدبرانه دولت از مهم‌ترین محورهای سخنان رییس جمهور بود که مردم پس از این سخنان به یک آرامش نسبی رسیدند و متوجه شدند که دولت در پی عزت و سربلندی مردم بوده و برای آن هزینه می کند.

این اقدام رییس جمهور که به صورت رو در رو و شفاف سخن گفتند، به عنوان جهاد تبیین یاد می شود که همه در این نظام یاد بگیریم از بزرگانی همچون حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز گذشته خود و دکتر رییسی در شبکه یک سیما با وجود همه ترکش و نگرانی ها بابت اقدام پیش رو، صادقانه صحبت کردند و قضاوت را به مردم واگذار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار