زندگینامه معلم شهید محمدعلی رجایی

قزوین (پانا) - معلم شهید رجایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1358 مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت و در زمان وزارت خود موفق به دولتی کردن کلیه مدارس شد. وی در هشتم شهریور ماه 1360 با انفجار دفتر نخست وزیری به شهادت رسید.

کد مطلب: ۱۲۷۶۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
زندگینامه معلم شهید محمدعلی رجایی

معلم شهید محمدعلی رجایی، در سال 1312 هجری شمسی در شهرستان قزوین متولد شد. تحصیلات ابتدایی را تا اخذ گواهینامه ششم ابتدایی در همین شهرستان به پایان رساند.

وی در سال1327 به تهران مهاجرت کرد و یک سال بعد یعنی در سال 1328، وارد نیروی هوایی شد در مدت 5 سال خدمت در نیروی هوایی دوره متوسطه را با تحصیل شبانه گذراند. سپس در سال 1335به دانشسرای عالی رفت و در سال 1338دوره لیسانس خود را در رشته ریاضی به پایان برد و با سمت دبیر ریاضی به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ترتیب در شهرستان های خوانسار، قزوین و تهران به تدریس اشتغال ورزید.

شهید رجایی در مدت تدریس همیشه دبیری دلسوز، پرکار و شایسته بود و ضمن تدریس به فراگرفتن علوم اسلامی و انجام فعالیت های سیاسی همت می گماشت. در سال 1340 به عضویت نهضت آزادی درآمد که منجر به دستگیری وی در اردیبهشت 1342 و 50 روز زندان شد. پس از آزادی از زندان به همراه شهید باهنر به سازماندهی مجدد هیأت مؤتلفه پرداخت و برای پرورش افرادی که بتوانند نبردی مسلحانه را اداره کنند به اعزام داوطلبانی به جبهه فلسطین دست زد. در همین رابطه و برای تکمیل برنامه مزبور در سال 1350 خود شخصا به خارج از کشور سفر کرد. ابتدا به فرانسه و ترکیه رفت و از آنجا عازم سوریه شد.

این شهید والامقام همگام با فعالیت های سیاسی لحظه ای نیز از خدمات فرهنگی غافل نبود. از جمله آنها تدریس در مدارس کمال و رفاه همکاران با بنیاد رفاه و تعاون اسلامی با همکاری شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و شهید دکتر باهنر و آیت الله هاشمی، رفسنجانی است.

وی با نهایت شجاعت و شهامت به مدت دو سال در زندان های انفرادی رژیم پهلوی انواع و اقسام شکنجه ها را تحمل کرد و چون کوهی استوار مقاومت کرد. در اثر این مقاومت ها او را به زندان قصر و سپس به اوین فرستادند. او در زندان به ماهیت واقعی منافقین پی برد و از آنان دوری گزید. دوران زندان مجموعا چهار سال به طول انجامید و شهید رجایی در سال 1357 با اوج گیری انقلاب اسلامی همراه با دیگر زندانیان سیاسی آزاد شده و بلافاصله وارد مبارزات سیاسی و فرهنگی شد و به اتفاق عده ای از همکارانش برای بسیج و سازماندهی مبارزات مخفی معلمان مسلمان تلاش گسترده ای را آغاز کرد و موفق به ایجاد انجمن اسلامی معلمان شد. او در راهپیمایی های عظیم سال 1357 مخلصانه و با تمام توان کوشید و نقش مؤثری در فعالیت های تبلیغاتی آنها داشت.

شهید رجایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1358 مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت و در زمان وزارت خود موفق به دولتی کردن کلیه مدارس شد. سپس به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و به دنبال تمایل مجلس شورای اسلامی در تاریخ 18 مرداد 1359 به عنوان اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به مجلس معرفی و با رأی قاطع به نخست وزیری منصوب شد.

با وجود اینکه در فاصله بسیار کوتاهی از پذیرش این مسئولیت خطیر، در ایجاد جنگ تحمیلی از سوی رژیم صدام کارشکنی های بنی صدر و متحدانش و خرابکاری های مناقین و ساواکی ها مواجه شد توانست به بهترین وجه از عهده انجام وظایف و مسئولیت های سنگین خود برآید.

به دنبال عزل بنی صدر از ریاست جمهوری، شهید رجایی با رأی اکثریت مردم محرومی که شاهد تلاش های صادقانه این فرزند صدیق ملت و مقلد باوفای امام (ره) بودند به ریاست جمهوری انتخاب شد.

دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی که توان تحمل وجود این مایه امید مستضعفان و عنصر ارزشمند و دلسوز را نداشتند، در هشتم شهریور ماه 1360 او را به همراه یار قدیمی اش دکتر محمدجواد باهنر با انفجار دفتر نخست وزیری به شهادت رساندند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار