نقی سیاهکالی مرادی :

تکمیل اردوگاه‌های دانش‌آموزی قزوین، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی

قزوین(پانا)-- اردوگاه‌های دانش‌آموزی در قزوین با وجود نیاز مبرم دانش آموزان و فرهنگیان به استفاده از فضای آنها هنوز تکمیل نشده‌اند و نیازمند نگاه ویژه مسوولان و تخصیص اعتبارات ملی در سفر رییس جمهور به استان است.

کد مطلب: ۱۲۷۳۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
تکمیل اردوگاه‌های دانش‌آموزی قزوین، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی

قزوین یکی از اولین استان‌های کشور در ساخت اردوگاه دانش‌آموزی در سه دهه گذشته بوده و با احداث اردوگاه دانش‌آموزی "یانس آباد" یا همان "مجتمع فرهنگی اردویی شهید بابایی" در این مسیر گام برداشته اما این اردوگاه متأسفانه با گذشت سالها و به رغم نیاز مبرم دانش آموزان و فرهنگیان استان هنوز تکمیل‌ نشده و نیازمند اعتبارات ویژه‌ است.

در حال حاضر استان قزوین دارای ۲۵۳ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی و بیش از ۱۷ هزار فرهنگی است که با تکمیل این ۲ اردوگاه دانش آموزی بخشی از انتظارات فرهنگی و تفریحی دانش آموزان و فرهنگیان استان محقق می‌شود.

به گفته مسوولان فرهنگی استان، تکمیل این اردوگاه های دانش آموزشی در استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در شاهراه ارتباطی کشور در توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی استان نیز نقش به سزایی دارد.

اردوگاه دانش آموزی شهید بابایی در یانس آباد آبیک با قدمتی بیش از ۳۰ سال نیازمند تعمیرات و تجهیزات زیادی برای بهره‌برداری مطلوب و پذیرایی شایسته از دانش آموزان از استان و سایر نقاط کشور است.

این مجتمع فرهنگی و اردویی از سال ۶۴ توسط وزارت نیرو با هدف اسکان مهندسان و کارگران نیروگاه شهید رجایی در بخش‌هایی شامل ساختمان اداری، بلوک‌های ۲۴ واحدی و سوئیت‌هایی برای اسکان مهندسان و کارگران خارجی با خانواده‌های آنان احداث شد اما بعدها در اختیار آموزش و پرورش قزوین قرار گرفت تا نیازهای آموزشی استان تأمین شود.

از آن زمان تاکنون این مجتمع بزرگ ۱۲۱ هکتاری برای تبدیل شدن به فضایی در قد و قواره اردوگاه دانش آموزی دچار محدودیت‌ها و کمبودهای مالی بود و پیگیری‌های مستمر زیادی از سوی مسوولان آموزش و پرورش جهت تجهیز آن انجام شد که البته تا حدودی نیز با برخی منابع اعتباری اقداماتی جهت بهسازی آن صورت گرفت اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه وقت کشور به قزوین در سال‌های گذشته ۱۰ میلیارد ریال برای تجهیز و بهسازی اردوگاه شهید بابایی یانس آباد تأمین اعتبار شد و طرح جامع این اردوگاه تهیه و توسط اداره کل نوسازی استان به اجرا درآمد.

اردوگاه شهید بابایی ظرفیت بسیار خوبی برای تبدیل‌شدن به مرکز اردوگاهی کشور دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این رابطه گفت: اردوگاه شهید بابایی ظرفیت بسیار خوبی برای تبدیل‌ شدن به مرکز اردوگاهی کشور دارد و مکان بسیار مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و اوقات فراغت دانش‌آموزان است و به دلیل موقعیت ممتازی که دارد بسیاری از استان‌های کشور از جمله البرز، تهران و شمال کشور می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

نقی سیاهکالی مرادی اظهار داشت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اردوگاه دانش‌آموزی به عنوان محیطی تربیتی و اثرگذار می‌تواند با ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع و خلق موقعیت‌های جدید یادگیری متناسب با نیازهای فردی و جمعی دانش آموزان، زمینه دستیابی آنان را به ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت فراهم آورد.

سیاهکالی مرادی تصریح کرد: در سال‌های گذشته بخشی از سالن‌های ورزشی و سوئیت‌ها آماده شده ولی با حد مطلوب فاصله زیادی دارد و باید با تأمین منابع مالی و ردیف بودجه‌های ملی برای تکمیل این مجموعه عظیم اقدام شود.

این مسوول تاکید کرد: اردوگاه شهید بابایی یانس آباد دارای فضایی ۱۲۱ هکتاری است و تاکنون ۱۰۰ هکتار آن مستندسازی شده و به تملک آموزش و پرورش درآمده و اخذ سند ۲۱ هکتار باقی مانده نیز در حال انجام است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال از منابع اعتبارات استانی و ملی برای تجهیز این اردوگاه هزینه شده اما بهره‌برداری کامل از آن نیازمند اعتبارات بیشتری است.

سیاهکالی مرادی ادامه داد: زمین چمن فوتبال، زمین والیبال و بسکتبال، بازیگاه کودکان، سالن غذا خوری، سالن جلسات، آبشار و آلاچیق، نمازخانه و ۳۰ دستگاه دوچرخه از امکانات فعلی این اردوگاه است.

وی خاطرنشان کرد: اردوگاه دیگر قزوین در ضیاء آباد با نام اردوگاه شهید رجایی در ۱۰ هکتار واقع شده که از وضعیت بهتری نسبت به یانس آباد برخوردار نیست و با تأمین آب و تخصیص اعتبار برای تکمیل می‌تواند برای دانش آموزان منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به طرح های نیمه‌کاره فرهنگی استان، افزود: پروژه‌های نیمه کاره شامل استخرهای الوند، آوج، راه آهن و شهید دستغیب از جمله طرح‌هایی است که بیش از هشت سال از زمان احداث آنها می‌گذرد ولی به دلیل نبود اعتبار نیمه کاره رها شده است.

سیاهکالی مرادی تاکید کرد: امیدواریم در سفر رییس جمهور به استان قزوین بخشی از اعتبارات عمرانی پروژه‌های نیمه‌کاره فرهنگی استان تأمین شود و با تخصیص بودجه اردوگاه‌های دانش‌آموزی استان نیز تکمیل شوند.

وی یادآور شد: مطالبات فرهنگیان یکی از مسائل مهمی است که در سفر رییس جمهور برای تحقق آنها پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار