رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران:

سیاست‌های پیوسته و تداوم‌دار در موضوع ایمنی در تهران وجود ندارد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى شهر تهران با اشاره به اهمیت ایمنی حمل و نقل و ترافیک تاکید کرد که سیاست‌های پیوسته و تداوم‌دار در موضوع ایمنی در تهران وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۲۷۳۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
سیاست‌های پیوسته و تداوم‌دار در موضوع ایمنی در تهران وجود ندارد

سید جعفر تشکرى هاشمى، در نطق پیش از دستور شصت و یکمین جلسه رسمى شوراى اسلامى شهر تهران با اشاره به در پیش رو بودن ٧ اردیبهشت و روز ایمنى حمل و نقل با اشاره اى به آمار جهانى تلفات و مرگ و میر در تصادفات جاده اى بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) درخصوص تصادفات جاده‌ای در سال ۲۰۱۸، تعداد سالانه تلفات رانندگی در جاده‌ها ۱٫۳۵ میلیون نفر بوده به طوری‌که هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود. بر اساس همین آمار تصادفات ترافیکی اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در بین افراد 29-5 ساله در جهان است و میانگین مرگ و میر ناشی از تصادفات به عنوان هشتمین عامل مرگ و میر در جهان گزارش شده است. این در حالی است که سومین عامل مرگ و میر در کشور ایران مربوط به تصادفات است و ایران همچنان جزو کشورهای نا ایمن در حوزه حمل و نقل باقی مانده است.

وى به تصادفات جاده‌ای تعطیلات نوروزی ١٤٠١ اشاره کرد گفت: پزشکی قانونی، آمار اولیه جانباختگان تصادفات نوروزی، را بیش از ۱۱۰۰ نفر اعلام کرده است. مطابق این گزارش در نوروز امسال به طور میانگین روزانه ۵۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، روزانه ۴۹ نفر ثبت شده بود.

تشکرى هاشمى در ادامه اظهار کرد: مطابق این آمار سهم فوتی‌ها به ترتیب شامل ٤١ درصد عابران پیاده، ٣٨ درصد راکب موتورسیکلت، ٨ درصد سرنشینان خودرو، ٧ درصد راننده خودرو، ٦ درصد سرنشین موتورسیکلت بوده است. این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ مرگ و میر در سطح جهانی، عابران پیاده و دوچرخه سواران ٢٦ درصد از کل فوتی‌ها و استفاده کنندگان از وسایل نقلیه موتوری دو و سه چرخ ٢٨ درصد دیگر را شامل می‌شوند.

به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى شهر تهران، ادامه داد: اصلی‌ترین علت تصادفات در شهر تهران نیز با سهم ٤٧/٦ درصد مربوط به کم توجهی رانندگان در رانندگی گزارش شده است و بیشترین آمار تصادفات فوتی شهر تهران بر حسب نوع معبر محل تصادفات مربوط به بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی است.

وى تصریح کرد: تعداد تصادفات جرحی شهر تهران، ١٦٥٨٤ فقره در سال ١٣٩٩ گزارش شده است و بیشترین آمار فوتی در سال ١٣٩٩ به ترتیب مربوط به مناطق ٤، ١٥، ١٩ و ٥ بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى اسلامى شهر تهران با بیان اینکه یکی از الزامات تبدیل شهر تهران به عنوان یک شهر ایمن، وجود ساختارهای مناسب حمل و نقلی برای آن می باشد گفت: متاسفانه سیاست‌های پیوسته و تداوم دار در موضوع ایمنی در تهران وجود ندارد و بصورت مقطعی و متناسب با نظرات مدیران دستخوش تغییرات می‌شود.

تشکرى هاشمى ادامه داد: رویکرد اصلی مدیریت شهری به منظور ارتقاء ایمنی حمل و نقل شهر تهران میبایست عمل به اقدامات تصریح شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران باشد و در طرح جامع حمل‌ و نقل و ترافیک تهران، چشم‌انداز اصلی شهر تهران اینطور تعریف شده که در سال ١٤٠٤، شهر تهران دارای سیستم حمل‌ونقلی است که کیفیت زندگی و فعالیت ساکنان شهر را مطابق با استانداردهای بین‌المللی ارتقاء می‌دهد. این امر متضمن آن است که این سیستم یکپارچه، در دسترس، روان، راحت، ایمن، پاک و در جهت توسعه اقتصادی شهری بوده و با در نظر گرفتن محدودیت‌های منابع نیز قابل اجرا باشد.

وى با تاکید بر اینکه در چشم انداز طرح جامع حمل و نقل و ترافیک موضوع ایمنی حمل و نقل یکی از مهمترین کلید واژه‌ها است. متاسفانه تاکنون به این موضوع کلیدی توجهی نشده است. قوانین و الزامات قانونی متعددی در حوزه ایمنی وجود دارد ولی با این وجود برنامه‌ای جامع و عملیاتی در حوزه ایمنی حمل و نقل مختص شهر تهران وجود ندارد در حالیکه بر اساس بند ١٩ ماده پنجاه و پنجم برنامه ٥ ساله سوم توسعه شهر تهران، مقرر شد شهرداری برنامه عملیاتی ایمنی در حمل و نقل شهر تهران را تا پایان سال اول برنامه تهیه کند که با گذشت بیش از ٣ سال از ابلاغ برنامه سوم تاکنون این مهم انجام نشده است.

تشکرى هاشمى اظهار کرد: ما امروز نیازمند بازنگری بنیادین در نوع نگاه خود به شهر هستیم. بهترین راهبردی که می‌توان برای یک شهر ایمن در نظر داشت کاهش سهم سفر با اتومبیل است. شهری که مردمانش کمتر رانندگی می‌کنند، کمتر در معرض آسیب‌های رانندگی قرار دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى اسلامى تاکید کرد: ارتقاء ایمنی حمل و نقل درون شهری به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایمنی شهر، از اولویت های اصلی دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران است و ضروری است شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه نقش نظارتی خود را بسیار افزایش دهد.

تشکرى هاشمى در پایان توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی(TOD)، توجه ویژه به نقش رفتارهای رانندگی از طریق آموزش و مهارت‌آموزی، حرکت به سمت حمل و نقل انسان محور به جای خودرو محور، اصلاح نواقص و معایب معابر شهری، استفاده گسترده از تجهیزات هوشمند به گونه‌ای که تمامی شهروندان احساس کنند که هرگونه خطای رانندگی دیده خواهد شد. حذف خودروهای فرسوده و پرخطر، جایگزینی موتورسیکلت‌های ایمن، تصویب و اجرای قوانین به‌شدت بازدارنده و ایجاد تناسب میان جرم و جریمه، تکمیل تجهیزات ترافیکی تابلوها، علائم افقی و عمودی، خط کشی‌ها و...،تولید خودروهای ایمن، توسعه حمل و نقل عمومی انبوه‌بر، اقدامات سختگیرانه در مقررات ترافیکی را به عنوان ١٢ رویکرد پیشنهادى به منظور ارتقاء ایمنی حمل و نقل درون شهری مطرح کرد و از شهردار محترم شهر تهران خواست به موضوع مهم ایمنی حمل و نقل با نگاهی انسان محور توجه ویژه‌ای داشته باشند و در این راستا اقدامات فوری و ویژه‌ای را اتخاذ کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار