مدیر هنرستان صباری

هنرستان صباری قم اولین آموزشگاه استان در زمینه نجوم است

قم (پانا) - مدیر هنرستان صباری قم گفت با افتخار اولین هنرستان دخترانه در استان‌قم هستند که در زمینه علم نجوم خوش درخشیدند.

کد مطلب: ۱۲۷۲۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
هنرستان صباری قم اولین آموزشگاه استان در زمینه نجوم است

جلسه پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهید زرین‌اقبال ناحیه‌یک، با حضور نمایندگان انجمن نجوم هنرستان صباری و «مبینا علی‌حیدری» و «نرگس‌سادات فضلی‌نژادقمی» از هنرجویان پایه یازدهم و دوازدهم، در مکان پژوهشسرا برگزار شد.

«هادی غلامی» مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی زرین‌اقبال در این جلسه در رابطه با هدف شکل گیری جلسه و موفقیت کسب شده انجمن، خواستار فرایند طی‌شده برای رسیدن به موفقیت و کسب رتبه‌چهارم در اولین سال حضور در مسابقات علمی-پژوهشی کشوری شد‌.

مسئول انجمن نجوم هنرستان صباری با اشاره به تشکیل خودجوش این گروه علمی بیان کرد: تجربه رصدهای خارج از شهر باعث شد دانش‌آموزان، علاقه بیشتری به علم نجوم پیدا کنند و به مرور زمان با انتقال تجربه‌های شگفت‌انگیز به دوستان و آشنایان، باعث جذب افراد علاقه‌مند به انجمن شوند.

وی بیان کرد: فعالیت انجمن‌نجوم از شهریور ماه ١٣٩۹ شروع شده ولی به طور رسمی از یک دی ١٣٩٩ مصادف با شب یلدا و رصد ستاره کریسمس و مقارنه سیارات زحل و مشتری در هنرستان، به طور رسمی آغاز شد.

وی با اشاره به ذوق‌ و‌ اشتیاق دانش‌آموزان به یادگیری علم نجوم تصریح کرد: شور و شوق در حدی بود که طی مدت دوماه و برگزاری کارگاه ۶۰ ساعته که زیر نظر «محمدرضا قاسمی» مدرس انجمن نجوم تدریس می‌شد، مژده عقلایی یکی از دو شرکت کننده در مرحله اول المپیاد کشوری رتبه آورد و در واقع شعله های انگیزه را برای تشکیل یک انجمن نجوم موفق بیدار کرد.

«فرشته خوش‌کلام» مدیر هنرستان نیز با اشاره به هدف از برگزاری جلسه گفت: با افتخار اولین هنرستان دخترانه در استان‌قم هستیم که در زمینه علم نجوم خوش درخشید و قصد دارد به پژوهش‌سرای زرین اقبال که امسال تبدیل به قطب نجوم استان قم شده است، تجربیات خود را منتقل کند.

وی اظهار کرد: با ارزش تر از هر افتخاری که کسب کردیم و علمی که دانش آموزان فرا گرفته‌اند، حضور بدون تشویق، انگیزه و علم قبلی ما بود که این اتفاق در المپیادهای کشوری نجوم، در بین دانش آموزان محصّل در استعدادهای‌درخشان و رشته ریاضی‌فیزیک افتاد؛ همچنین شرکت کردن با اعتمادبه‌نفس کامل دانش آموزانمان در المپیاد و کسب رتبه، موجب ساخته شدن شخصیت‌شان شد که بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.

«هادی غلامی» با اشاره به کلام معصومین و هدف از تشکیل برنامه شامگاهان نجومی در مدارس استان قم و سپس دعوت از نمایندگان انجمن برای شرکت در این برنامه ها گفت: امام محمد باقر(ع) فرموده اند: «نبوت حضرت نوح از طریق علم‏نجوم به دست آمد». ما قصد داریم جدا از وجد و شگفتی دانش آموزان از رصد اجرام‌ آسمانی و فراگیری علم ستاره‌شناسی، استعدادیابی در میان آنان نیز شکل بگیرد.

وی در ادامه گفت: علم ستاره‌شناسی علمی وابسته به سن و سال نیست، از کودک ۴ ساله تا بزرگسال ۴۰ ساله را علاقه‌مند به یادگیری می‌کند و در کنار دنیای‌نجوم و آشنایی با آن، دانش‌آموزان به ادراک از این دنیا می‌رسند، همچنین به عظمت خالق هستی و کوچکی خود در عظمت این کهکشان پی می‌برند.

«سید حسین رضوی» تصریح کرد: ستاره‌شناسی روح افراد را از چهارچوب‌های زمین، نگرش و نگاه محدود خارج میکند و ارزشمندترین دست‌آورد علم‌ نجوم این است که نگاه آدمی به هستی و مخلوقات تغییر خواهد کرد.

مدیر هنرستان صباری گفت: رشد اطلاعاتی و شخصیتی روز افزون دانش‌آموزان‌ در حین انجام کار، مسئولیت پذیری و علم اندوزی، بهترین تجربه ای بود که بدست آوردیم.

نماینده انجمن هنرستان افزود: رشدی که در این زمینه شکل می‌گیرد از جذابیت بیشتری برخوردار است. هیجان برای رصد زیاد است و تعداد زیادی از دانش اموزان از همین طریق جذب انجمن‌نجوم شدند و اقرار به شگفتی های خلقت کردند.

وی ادامه داد: برای جذب اعضا، هیئت موسسه‌ای تشکیل دادیم و اساس‌نامه انجمن را برای اجرای یک‌سری از قوانین ترتیب دادیم و سپس عضو پذیرفتیم که با استقبال فوق العاده ای همراه بود و شاهد پیشرفت روز افزون این تیم هستیم.

لازم به ذکر است پژوهش‌سرای زرین اقبال از مسئولین انجمن نجوم هنرستان صباری برای حضور در برنامه شامگاهان نجومی دعوت کرد.

دانش آموزان خبرنگار: مبینا علی حیدری، رقیه کد‌خدا‌زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار