دبیر عربی منطقه ۱۳ تهران در گفت‌و‌گو با پانا:

نقش معلم در جذب دانش‌آموزان به درس عربی موثر است

تهران (پانا) - تخصص، عشق و علاقه معلم به درس عربی سبب وجود انگیزه در دانش‌آموزان و انتقال بهتر مطالب درسی به آن‌ها می‌شود و یادگیری بهتری اتفاقی می‌افتد.

کد مطلب: ۱۲۷۰۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
نقش معلم در جذب دانش‌آموزان به درس عربی موثر است

عربی از دروس تاثیرگذار در کنکور است و اگر آموزش از ابتدا به درستی انجام نشود در پایه های بالاتر، دانش آموزان با مشکلاتی جدی رو به رو خواهند شد، اما شاید برای خیلی از دانش آموزان سوالات بی شماری در مورد چرایی آموختن زبان عربی وجود داشته باشد.

در همین راستا، یکی از دبیران عربی منطقه ۱۳ علت علاقه خود به تدریس عربی را، تشویق معلم عربی در دوران تحصیل دانست و گفت: «زمانی که وارد مقطع راهنمایی شدم از قبل مطالعاتی را در مسائل مختلف درسی داشتم، یکی از روزها معلم عربی در کلاس سوالی را عنوان کرد و تمام بچه ها سکوت کردند. من هم با توجه به مطالعاتی که از قبل داشتم به سوال پاسخ دادم و مورد تشویق قرار گرفتم و این زمینه ساز علاقه مندی من به زبان عربی شد و در ادامه‌ آن به سمت دبیری عربی گرایس پیدا کردم.»

تیموری در رابطه با اینکه چرا دانش آموزان باید درس عربی را فرا بگیرند عنوان کرد: «‌ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و مسلمان هستیم و از آن جایی که قرآن و احادیث و روایت پیامبر و ائمه علیه السلام به زبان عربی است بهتر است که ما این زبان را به خوبی یاد بگیریم و دیگر اینکه زبان عربی و زبان فارسی خیلی با هم آمیخته هستند و همچنین زبان عربی زبانی بین المللی است و خیلی از رشته‌های تحصیلی هم نیازمند توانایی و تسلط مناسب دانش آموزان بر روی زبان عربی است.»

در دوره متوسطه اول دانش آموزان با دروس جدیدی رو به رو می شوند که باید آنها را به خوبی بیاموزند. علی تیموری در این درباره اذعان کرد: «برای تدریس هر درسی، دبیر مربوطه باید در آن تخصص داشته باشد در غیر این صورت لطمه زیادی به فرایند یادگیری وارد می شود و دانش آموزان را نسبت به این درس‌ها دلسرد می‌کند بنده خودم تا جایی که بتوانم تدریسم را آمیخته با شعر انجام می دهم تا بچه ها همانطور که علاقه مند می شوند از طریق این روش، مطالب درسی را بهتر یاد می گیرند. برای مثال برای آموزش ضمایر عربی از شعر استفاده میکنم. شعری که در آن زبان فارسی هم بسیار آمیخته شده و سبب جذابتر شدن مطالب درسی می شود‌.

تیموری در رابطه با مشکلات کتب درسی عربی افزود: «خوشبختانه امسال، کتاب عربی رویکرد جدیدی را داشته و قسمت‌های جدیدی به کتاب اضافه شده با عنوان العربیات و القرآنیات که این اتفاق خوبی بوده و اگر به این قسمت بیشتر پرداخته شود خصوصاً گفتگو بین زائران، کتاب برای دانش‌آموزان جذابتر خواهد شد.»

درس عربی همواره دارای اهمیت بوده و دانش آموزان با آن بسیار سر و کار خواهند داشت. تیموری در خصوص این مسئله توضیح داد: «درس عربی به نحوی است که بعد از تدریس معلم، دانش‌آموزان در همان روز باید مطالعه کنند تا مطالب را فراموش نکنند. مباحث درسی دارای دو قسمت اصلی‌ است که شامل لغات و متن و همین طور قواعد است که اگر هر دو با هم به درستی آموزش داده شود درک مطالب برای دانش آموزان راحت تر خواهد شد.»

این دبیر عربی در رابطه با سختی های تدریس عنوان کرد: «زمان درنظر گرفته شده برای تدریس عربی کم است و حجم مطالب کتاب زیاد؛ یعنی مطالب ملموس در کتاب عربی کمتر دیده می شود.»

وی با اشاره به این که خیلی از خانواده ها هزینه های زیادی را صرف ثبت نام دانش آموزان در کلاس های زبان مختلف می‌کنند و آموزش این دروس در مدارس کیفیت بالایی ندارد، بیان کرد: «همانطور که قبلاً گفتم تخصص و عشق و علاقه معلم به این درس سبب وجود انگیزه در دانش آموزان و انتقال بهتر مطالب درسی به آنها می شود و اگر این موارد در معلم مشاهده نشود رفته‌ رفته بر یادگیری دانش آموزان تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

با مجازی شدن آموزش، شاهد افت تحصیلی دانش آموزان بودیم و درس عربی هم از این مسئله مستثنی نبود تیموری در این باره نیز گفت: «‌در این راستا فقط خانواده‌ها می‌توانند در کنار ما کمک خوبی‌ در جهت کاهش افت تحصیلی دانش آموزان باشند ولی با توجه به تجاربی که در این دو سال به دست آمده، اکثر دانش آموزان نمی توانند در دنیای مجازی درس را به خوبی یاد بگیرند و لزوماً باید در کلاس درس حضور داشته باشند تا بتوانند مطالب درسی را به خوبی درک کنند و آن را فرا گیرند.»

تیموری انتظارات خود را از موُلفین کتب عربی اینگونه عنوان کرد: «‌انتظار دارم که کتاب عربی به روز شود و از مطالب شاد، ضرب المثل و داستان های عبرت آموز در آن استفاده شود و لغت های هر درس در آخر کتاب به صورت الفبا باشد تا بچه ها برای ترجمه کردن مطالب، دسترسی آسانی به لغات داشته باشند.»

تیموری در پایان اظهار کرد: «در نهایت امید دارم درس عربی آنقدر ساده و روان باشد که تمامی دانش آموزان بدون سختی و مشقت آن را فرا بگیرند و این مستلزم آن است که مسئولان ذیربط از افراد مجربی که در این فرایند، خبره و با تجربه هستند استفاده کنند.»

دانش‌آموز خبرنگار؛ امیر عرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار