معاون سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با پانا خبر داد؛

تولید 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای تا 1420

ایران دو قرارداد با روسیه برای تاسیس دو واحد نیروگاهی در بوشهر هر کدام با ظرفیت هزار مگاوات دارد که اجرای آن‌ها سرعت گرفته است

تهران (پانا) - معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی خبر داد جمهوری اسلامی ایران یکی از ۳۱ کشوری است که دارای راکتور هسته‌ای است و براساس سند راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای، در افق ۱۴۲۰ دارای ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای جدید خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۷۰۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
تولید 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای تا 1420

آناهیتا یاوری - پژمان شیرمردی، معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با پانا در تشریح جدیدترین دستاوردهای فناوری هسته‌ای،‌ اظهار کرد: «امسال از ۹ دستاورد رونمایی شد که این دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعت هسته‌ای است. در بخش پزشکی هسته‌ای ما سه رادیو دارو داشتیم که رادیو داروهای جدید هستند و کشور را در این زمینه بی‌‌نیاز می‌کنند. ما عملاً می‌توانیم در بحث تشخیص تومورهای سرطانی، طیف عظیمی از آنها را پوشش دهیم. در حوزه درمان و استفاده از فناوری جدید پلاسما، در بخش کشاورزی و بخش پزشکی نیز دو دستاورد داشتیم که اینها می‌تواند عملاً یک فضای جدیدی برای استفاده از فناوری‌های نو برای صنعت هسته‌ای باشد.»

وی افزود: «مهمترین این دستاوردها، تدوین سند راهبردی صنعت هسته‌ای کشور در افق ۱۴۲۰ بود که این کار برای اولین بار انجام شد و نقشه راه صنعت هسته‌ای کشور در یک برنامه ۲۰ ساله مشخص شد که ما باید به چه نقطه‌ای برسیم.»

معاون سازمان انرژی اتمی بیان کرد: «ما تا ۱۴۲۰ دارای ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای جدید هستیم و سبد انرژی کشور باید در بخش برق هسته‌ای جایگاه قابل قبولی را به خود بگیرد. در حال حاضر بالغ بر ۴۴۰ راکتور هسته‌ای در دنیا وجود دارد که بیشترین سهم برق هسته‌ای را در دنیا کشور فرانسه دارد و بالغ بر ۷۵ درصد از برق کشور فرانسه از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌شود.»

وی اضافه کرد: «ما امروز در کشور جمهوری اسلامی یکی از ۳۱ کشوری هستیم که دارای راکتور هسته‌ای هستیم و با توجه به سندی که رونمایی شده است، امیدواریم در افق ۱۴۲۰ دارای ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای جدید خواهیم بود.»

شیرمردی اظهار کرد: «دو قرارداد با کشور روسیه داریم که دو واحد نیروگاهی در بوشهر هر کدام با ظرفیت هزار مگاوات تأسیس شود و با تأکیدات ریاست سازمان انرژی اتمی این قرارداد اجرایی شده و سرعت گرفته است.»

وی ادامه داد: «دستاوردهای دیگری نیز امسال داشتیم از جمله رونمایی از سه رادیو دارو که برای تشخیص طیف عظیمی از سرطان‌ها به کار گرفته می‌شود. امیدواریم بیماران از این ظرفیت جدید استفاده کنند و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود. ۲ دستاورد در حوزه پلاسمای سرد داشتیم که یکی از این دستاوردها در بخش پزشکی است و برای درمان سرطان استفاده می‌شود و دستاورد دوم در بخش پلاسمای سرد برای میکروب‌زدایی و سم‌زدایی از برخی غلات و خشکبار مانند پسته استفاده می‌شود.»

خبرنگار: آناهیتا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار