کشف غار ۴ هزار ساله در گیلان

رشت (پانا) - یک غار با آثار عصر برنز در منطقه پلنگدره شهرستان رودبار کشف شد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
کشف غار ۴ هزار ساله در گیلان

به گزارش روابط عمومی صدا و سیما مرکز گیلان؛ سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان امروز با اعلام این خبر گفت: طول این غار حدود هفت متر و عرض دهانه آن حدود یک متر است که با توجه به موقعیت غار، ورود به آن بدون تجهیزات تخصصی غیرممکن است.
ولی جهانی در بازدید از این غار افزود: با توجه به بازدید و بررسی‌های باستان‌شناسی آثاری از عصر برنز در این غار کشف شده وبه زودی این غار ۴ هزار ساله به دیگر غار‌های ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور ملحق می‌شود.

عصر برنز یا عصر مفرغ دوره‌ای در تاریخ پیشرفت بشری است که انسان‌ها بیشتر به فلزکاری دست زدند و از شیوه‌هایی برای گداختن مس، قلع، فرایند آلیاژسازی آن و قالب‌ریزی برنز بهره بردند.

عصر برنز بخشی از تقسیم‌بندی سه‌گانه اعصار که در سال ۱۸۳۶ توسط کریستین یورگنسن تومسن برای طبقه‌بندی و مطالعه جوامع باستانی و تاریخ پیشنهاد شد.

ایران دارای پیشینه بسیار طولانی در امر ذوب سنگ معدن و استخراج فلز مس می‌باشد، آثار بدست آمده از تپه قبرستان دشت قزوین متعلق به نیمه دوم هزاره پنجم پیش از میلاد، روستا‌های سنگتراشان و سرخه ده علیا در خرم آبادلرستان، تپه علی کش در دهلران، تپه سیلک، تل ابلیس در بخش مرکزی رشته کوه‌های کرمان و کاوش‌های بمپور و شهداد گویای این مطلب است.

فلزکاران قدیمی به مرور در جهت بهره‌گیری از عناصر و ترکیب آن‌ها، به ماده‌ای محکم‌تر از آلیاژ مس و قلع دست یافتند که اصطلاحاً مفرغ نامیده می‌شود. بدین ترتیب مفرغ به صورت یکی از برجسته‌ترین صنایع فلات ایران درآمد. عصر مفرغ در ایران به سه دوره فرعی تقسیم می‌شود.
عصر مفرغ قدیم از ۲۰۰۰ - ۳۰۰۰ پیش از میلاد
عصر مفرغ میانه از ۱۶۰۰ - ۲۰۰۰ پیش از میلاد
عصر مفرغ جدید از ۱۲۰۰ - ۱۶۰۰ پیش از میلاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار