پویا اسبقی:

ایران شانس دوم صعود از گروه B جام جهانی است

با سردار و طارمی به انگلیس هم می‌شود گل زد

تهران (پانا) - سرمربی ایرانی تیم بارنزلی انگلیس معتقد است تیم ملی ایران شانس صعود به مرحله حذفی جام جهانی 2022 را دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۸۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
ایران شانس دوم صعود از گروه B جام جهانی است

به گزارش ایران ورزشی، بعد از همگروهی با انگلیس در جام جهانی، سراغ وجوه مشترک دو کشور رفتیم. بازیکنان ایرانی که در انگلیس بازی می‌کنند یا مربیانی که مشغول فعالیت در فوتبال جزیره هستند. پویا اسبقی یکی از وجوه مشترک است. سرمربی ایرانی و 37 ساله بارنزلی در چمپیونشیپ که شناخت بالایی از تیم ملی انگلیس دارد و البته این روزها تلاش می‌کند تیمی که اواسط فصل با شرایطی نامناسب تحویل گرفته را در سطح دوم فوتبال باشگاهی در انگلیس حفظ کند. اسبقی معتقد است اگر بازی ایران و انگلیس به جای دیدار نخست، در سومین روز مسابقات گروه B برگزار می‌شد، شاید اتفاقات بهتری رخ می‌داد. با این حال سرمربی جوان و ایرانی بارنزلی از شانس بالای ایران برای صعود به دور دوم صحبت می‌کند و امریکا و برنده پلی‌آف اروپا را حریفان مقتدری برای تیم ملی نمی‌داند.

با توجه به اینکه مدتی است در باشگاه بارنزلی و چمپیونشیپ مربیگری می‌کنید، از وجوه مشترک فوتبال ایران و انگلیس محسوب می‌شوید. ایران در گروهی قرار گرفته که انگلیس مدعی اصلی صعود است. نظرتان در این باره چیست و همگروهی با انگلیس را چطور تحلیل می‌کنید؟

واقعیتش شانس ایران برای صعود بیشتر از جام‌های جهانی قبل است. با این حال اگر بخواهم درباره تیم‌های گروه ایران صحبت کنم، باید بگویم که انگلیس تیم فوق‌العاده‌ای است و یک بازی سخت را مقابل این تیم پیش رو خواهیم داشت. فقط حیف که در بازی نخست برابر انگلیس بازی می‌کنیم.

چطور؟ چه فرقی دارد؟

به‌عنوان مثال اگر در سومین بازی‌مان مقابل انگلیس قرار می‌گرفتیم، این تیم شاید دو دیدار نخست خود را با پیروزی پشت سر می‌گذاشت و برای بازی با ایران تیم اصلی خود را به زمین نمی‌فرستاد و ستاره‌هایش را برای مرحله حذفی حفظ می‌کرد. انگلیس از فینال یورو که در ضربات پنالتی به ایتالیا باخت، هرگز شکستی متحمل نشده و به جرأت یکی از مدعیان جدی فتح جام جهانی 2022 است.

درباره نقاط ضعف و قوت تیم ملی انگلیس هم صحبت کنید. آیا نمی‌شود برای ایران شانس کوچکی برای کسب نتیجه در این دیدار قائل شویم؟

انگلیس خط دفاع مستحکمی دارد و خیلی سخت گل می‌خورد. برای ایران بهتر بود با تیم‌هایی همگروه شود که در دفاع سختگیر نیستند و بیشتر میل به بازی تهاجمی دارند. مثلاً آرژانتین یا برزیل قرعه‌های بهتری نسبت به انگلیس بودند. خط دفاع انگلیس، حتی بهترین مهاجمان دنیا را براحتی مهار می‌کند و من تیمی مستحکم در این بخش، به استحکام تیم ساوت‌گیت سراغ ندارم.

مگر انگلیس چه روشی را در دفاع استفاده می‌کند که باز کردن دروازه‌اش اینقدر سخت است؟

انگلیس از 5 مدافع استفاده می‌کند که همه آنها از بهترین‌ها در سطح دنیا هستند. انگلیس هری مگوایر را دارد که در منچستریونایتد فصل خوبی را پشت سر نگذاشته اما در تیم ملی همیشه کم‌نقص ظاهر شده. همچنین بن وایت از آرسنال، کایل واکر و جان استونس از سیتی و تایرون مینگز از استون‌ویلا بازیکنانی هستند که خط دفاع مستحکم انگلیس را تشکیل داده‌اند. نکته مهم اما این است که دو هافبک میانی انگلیس هم تبحر بالایی در انجام امور دفاعی دارند و همین یکی از دلایل استحکام تیم ساوت‌گیت در این بخش است.

منظورتان این است که انگلیس با لایه‌های دفاعی متشکل از 7 بازیکن وارد زمین می‌شود؟

دقیقاً. جلوی مدافعان انگلیس، دو بازیکن به نام‌های کوین فیلیپس از لیدزیونایتد و دکلن رایس از وستهام بازی می‌کنند. این دو هجومی نیستند و بیشتر کارهای دفاعی را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. وقتی یک تیم به جز آن 5 مدافع متخصص و خوب، این دو را هم داشته باشد، مشخص است که گل زدن به آن سخت می‌شود. جالب اینکه آرنولد، مدافع راست لیورپول در ترکیب انگلیس جایی ندارد و اینجا معتقدند که او در دفاع ضعیف است.

در مورد دیگر رقبای ایران هم صحبت می‌کنید؟ مثلاً آیا بازی امریکای فعلی را دیده‌اید؟

من بازی امریکا را دیدم و حتماً شما هم می‌دانید که این تیم هم‌امتیاز با کاستاریکا، تنها به‌دلیل تفاضل گل بالاتر موفق شد به جام جهانی صعود کند. تیم فعلی امریکا ضعیف‌تر از تیم‌های قبلی‌اش است. تیم جام جهانی 98 امریکا به مراتب قویتر از تیم فعلی‌اش بود و به همین دلیل معتقدم ایران شانس زیادی برای غلبه بر حریف خود دارد.

برای تیم بعدی، اگر شما حق انتخاب داشته باشید، کدامیک را حریف ضعیف‌تری می‌دانید؟

من بازی اوکراین مقابل سوئد را دیدم. واقعیتش اوکراین چنگی به دل نزد و خیلی خوب نبود. اگر صعود کنند، نمی‌دانم با اتفاقاتی که در کشورشان رخ داده، چطور آماده جام جهانی می‌شوند. ولز هم گرت بیل را دارد، با این حال اسکاتلند تیم بهتری است. هر کدام از این تیم‌ها که به جام جهانی برسند، نمی‌توانند مانع پیروزی ایران شوند. انگلیس شانس اول است اما ایران هم پشت انگلیس قرار دارد و به نظرم بخت دوم صعود محسوب می‌شود.

چطور تا این حد با قاطعیت از صعود ایران صحبت می‌کنید؟

به جام‌‌های جهانی قبل نگاه کنید. ایران سال 1998 با یوگسلاوی و آلمان همگروه بود. جام جهانی 2018 هم با پرتغال و اسپانیا. یعنی دو تیم قدرتمند و مدعی در گروهش حضور داشتند اما این بار چنین خبری نیست.

فکر می‌کنید بازی ایران- انگلیس با چه نتیجه‌ای به پایان برسد و سؤال اساسی اینکه ما نمی‌توانیم به انگلیس گل بزنیم؟

من اتفاقات را کنار می‌گذارم اما بازی ایران- انگلیس نمی‌تواند گل‌های زیادی داشته باشد. بخصوص که هر دو تیم در خط دفاع مستحکم هستند. گل زدن به انگلیس سخت است اما وقتی شما سردار آزمون و مهدی طارمی را در خط حمله دارید، هیچ اتفاقی نشدنی نیست. با این دو و علیرضا جهانبخش می‌توانیم گل بزنیم، حتی به انگلیس. با این تفاوت که شاید شانس گلزنی کمی برای آنها ایجاد شود.

روزنامه سان انگلیس بعد از قرعه‌کشی تیتر زد خدا را شکر به ایران خوردیم. این تیتر آمیخته با تمسخر نیست؟

انگلیس تاکنون دیداری مقابل ایران برگزار نکرده و شاید این تیتر را به‌دلیل عدم شناخت از تیم ملی ما به کار برده‌اند. هر چه بیشتر به جام جهانی نزدیک شویم، شاید شناخت انگلیسی‌ها از تیم ملی باکیفیت ایران هم بالاتر برود و دیگر شاهد استفاده از چنین تیترهایی نباشیم.

می‌توانید از حالا نتایج دیدارهای ایران در جام جهانی 2022 را پیش‌بینی کنید؟

پیش‌بینی در فوتبال سخت است. از بازی با انگلیس بگذریم که شانس حریف بیشتر است اما ما می‌توانیم امریکا را ببریم و برای صعود مقابل حریف بعدی قرار بگیریم.

کمی هم در مورد چمپیونشیپ و شرایط بارنزلی برای‌مان بگویید. چقدر شانس دارید در جدول بمانید؟

شرایط سختی را تجربه می‌کنیم. از وقتی تیم را تحویل گرفته‌ام، در منطقه خطر بوده و البته امتیازهای خوبی را هم به دست آورده. هواداران و کارشناس‌ها معتقدند تیم هم از نظر کسب امتیاز و هم سبک بازی پیشرفت کرده اما برای بقا باید چشم به 7 بازی آینده داشته باشیم. اگر همین روند را ادامه بدهیم، می‌توانیم به بقا در چمپیونشیپ امیدوار باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار