مروری بر مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در سالی که گذشت؛

آبان 1400؛ جنجال ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم

تهران (پانا) - موضوع ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی در هشتمین ماه سالی که گذشت بازتاب زیادی در جامعه دانشگاهی کشور بر جای گذاشت.

کد مطلب: ۱۲۶۶۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد
آبان 1400؛ جنجال ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم

هشتمین ‌ماه سال 1400 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

جنجال برای ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی

آموزش پزشکی در سال 64 به وزارت بهداشت پیوست و طبق گفته کارشناسان یکی از دلایل آن، کمبود نیروی انسانی و نیاز کشور به کادر درمانی در آن زمان بود، نیازی که با افزایش چند برابری ظرفیت پزشکی و توسعه دوره‌های نوین پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برطرف شد. طرح موضوع ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی در گذشته هم سابقه داشته است و در سال سال 89 نیز ادغام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح شده بود که در آن زمان مخالفان و موافقان زیادی داشت و طی این مدت تاکنون چندین بار تفکیک آموزش پزشکی و واگذاری آن به وزارت علوم مطرح شده است که موافقت‌ها و مخالفت‌هایی در این مسیر وجود دارد که همچنان بلاتکلیفی در این موضوع وجود دارد اما بار دیگر در آبان 1400 طرح ادغام وزارت علوم و وزارت بهداشت از زبان وزیر آموزش عالی مطرح شد. محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در جلسه 155 شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تاکید کرده بود که هر چه سریعتر باید وزارت بهداشت و وزارت علوم باهم ادغام شوند اما شدت واکنش‌های جامعه پزشکی و مسئولان وزارت بهداشت نسبت به این موضوع چنان زیاد بود که کمتر از 24 ساعت وزیر علوم حرف خود را اصلاح و اعلام کرد که باید از جزیره‌ای شدن آموزش رشته‌ها و سرفصل‌های مشترک خودداری شود. رئیس کل نظام‌پزشکی کشور، اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مدیران انجمن‌های تخصصی پزشکی و تعدادی از مسئولان وزارت بهداشت از جمله مخالفانی بودند که نسبت به این درخواست وزیر علوم واکنش نشان دادند حتی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نسبت به مطرح شدن مطالبی درباره طرح ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم ابراز نگرانی کردند. نتیجه واکنش‌های مخالفان به اظهارات زلفی‌گل این بود که کمتر از 24 ساعت، وزیر علوم درخواست خود را پس گرفت و خواسته خود را به گونه‌ای دیگر مطرح کرد و گفت: «نباید رشته‌های مختلف علوم بین وزارتخانه‌های مختلف از هم جدا و جزیره‌ای باشند، چرا که نمی‌توان رشته‌های پزشکی را از رشته‌های علوم مهندسی و علوم انسانی و کشاورزی و دامپزشکی جدا کرد و در این صورت تحقیقات بین رشته‌ای معنادار نخواهد بود.»

انتصاب حاشیه‌ساز در شهرداری تهران

در آبان ماه سال 1400، انتصاب داماد علیرضا زاکانی به عنوان مشاور شهردار تهران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی کشور داشت. در پی این اتفاق، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نامه‌ای خطاب به مردم حکم صادره برای مشاور هوشمندسازی را ملغی کرد.

ورود آخرین محموله واکسن کرونا به کشور

آبان ماه سال 1400، آخرین محموله واکسن کرونا به کشور وارد شد. در مجوع تا آبان ماه بیش از 112 میلیون دُز واکسن کرونا خریداری و به کشور وارد شد.

صدور مجوز واکسن پاستوکووک برای کودکان

انستیتو پاستور ایران به عنوان قدیمی‌ترین موسسه تولید واکسن در کشور و منطقه، با همکاری کشور کوبا اقدام به تولید واکسن کرونا کرد. این واکسن بر اساس پروتئین نوترکیب تولید شد و تنها واکسنی بود که توانست همزمان با چندین نوع جهش یافته کرونا مقابله کند. واکسن پاستوکووک در کارآزمایی بالای 18 سال خود توانست در 99 درصد افراد آنتی بادی ایجاد کند و خطر بستری شده را در 91 و 7 دهم افراد نیز کاهش دهد. علیرضا بیگلری‌پور، رئیس انستیتو پاستور ایران در آبان ماه گفت: «مجوز استفاده از آن برای کودکان نیز صادر شده است.»

باز شدن گره کور بیمه زنان خانه‌دار

بیمه زنان خانه‌دار به عنوان یکی از مطالبات مهم زنان در کشور به شمار می‌‌رود. اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار 19 سال زمان برد تا سرانجام در آبان ماه به تحقق برسد. بر این اساس تمامی زنان خانه‌دار ۱۸ تا ۵۰ سال توانستند با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی، تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار بگیرند.

مادر محیط زیست ایران درگذشت

در آبان ماه سال 1400، محیط زیست ایران داغدار مه‌لقا ملاح معروف به مادر محیط زیست شد. مه‌لقا ملاح در سال ۱۲۹۶ هنگامی که پدر و مادرش با کاروان برای زیارت به مشهد می‌رفتند، در یک کاروان‌سرای عباسی در بین راه به‌دنیا آمد. پدر مه‌لقا، آقابزرگ ملاح به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می‌شد. به همین دلیل مه‌لقا در شهرهای مختلفی مانند مشهد، قوچان، اصفهان، دامغان، همدان و کرمانشاه تحصیل کرد. او بعد از تحصیل در فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران مدرک فوق‌لیسانس علوم اجتماعی گرفت. سپس برای ادامهٔ تحصیل به پاریس رفت و در سوربن علوم اجتماعی خواند و با مدرک دکترا به ایران بازگشت. ملاح در فرانسه دورهٔ کتاب‌داری نیز در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند و در بازگشت به ایران در کتاب‌خانه دانشگاه تهران مشغول کار شد. بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانهٔ موسسهٔ تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد. پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه برای جلوگیری از آلودگی محیط‌ زیست گذاشت.

«یاسین رامین» تبرئه شد

در سال ۹۳ سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر از یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین (معاون مطبوعاتی دولت دهم) به اتهام اختلاس شکایت کرد. پس از آن با صدور کیفرخواست و برگزاری جلسات متعدد دادگاه، قوه قضاییه از این پرونده تحت عنوان اختلاف حساب مالی یاد کرد. در ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۹۸، رأی بدوی پرونده مبتنی بر حبس و رد مال توسط شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری دو - مجتمع رسیدگی به جرایم کارکنان دولت تهران - صادر شد. پس از آن با اعتراض به رای صادره و تجدیدنظر خواهی یاسین رامین، رای در دادگاه تجدید نظر باطل شد. این پرونده در برخی رسانه‌ها و افکار عمومی تحت عنوان «اتهام واردات شیرخشک فاسد» مطرح شده است، در حالی که مستندات دادگاه و مواضع صریح نهاد شاکی (هلال احمر) چیز دیگری را نشان می‌داد؛ رئیس سازمان تدارکات در مصاحبه‌ای رسماً موضوع شیرخشک های فاسد را تکذیب کرده بود. پرونده شکایت سازمان تدارکات هلال احمر از یاسین رامین، همسر سابق مهناز افشار که در دادگاه بدوی به ۱۷ سال زندان و رد مال ۲ میلیون یورویی محکوم شده بود در دادگاه تجدید نظر در آبان ماه 1400 با تبرئه رامین خاتمه یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار