مروری بر مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در سالی که گذشت؛

خرداد 1400؛ اولین واکسن ایرانی کرونا مجوز گرفت

تهران (پانا) - واکسن کووایران برکت به عنوان اولین واکسن ایرانی کرونا در سومین ماه سال 1400 توانست مجوز اضطراری مصرف را از وزارت بهداشت دریافت کند و امید به ایمنی جمعی در برابر بیماری کرونا افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۲۶۵۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
خرداد 1400؛ اولین واکسن ایرانی کرونا مجوز گرفت

سومین ماه سال 1400 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

شهرهای قرمز کرونا افزایش یافت

بر اساس اعلام رنگ‌بندی شهرهای کرونایی که در خردادماه سال گذشته منتشر شد شهرهای وضعیت قرمز کرونایی افزایش یافت و فوتی‌های کرونایی بر اثر ابتلا به نوع انگلیسی ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

صدور مجوز مصرف واکسن برکت

واکسن ایرانی کووایران برکت، به عنوان اولین واکسن ایرانی کرونا در خرداد ماه مجوز مصرف اضطراری را از وزارت بهداشت دریافت کرد. این واکسن ایرانی توسط بنیاد برکت تولید شده است.

واکسیناسیون 70 ساله‌ها آغاز شد

واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا علیه بیماری کووید۱۹ در خردادماه سال 1400 آغاز شد. این گروه سنی برای دریافت نوبت تزریق واکسن کرونا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کردند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، پس از این گروه سنی، به همه افراد ثبت‌نام شده به ترتیب سنی به صورت هوشمند نوبت‌دهی خواهد شد و محل و زمان دقیق واکسیناسیون به هر فرد از طریق پیامک اعلام ‌شد. همچنین در خردادماه سالی که گذشت زمان واکسیناسیون معلمان اعلام شد.

ماجرای قطعی برق در بحران کرونا و نگرانی وزارت بهداشت

پایتخت کشور در خردادماه سالی که گذشت شاهد قطعی‌های مکرر برق بود. این در حالی بود که تهران در اوج کرونا قرار داشت و این مساله موجب نگرانی متولیان نظام سلامت شده بود. علیرضا زالی، فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران با ابراز نگرانی از وضعیت قطعی ناگهانی برق در پایتخت اعلام کرده بود: «قطع برق نگرانی‌هایی را در عرصه بهداشتی و درمانی ایجاد کرده است. تعداد قابل توجهی از بیماران نیازمند استفاده از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز هستند که این موضوع فشار مضاعفی را به بیمارستان‌ها تحمیل می‌کند علاوه بر این اتاق‌های عمل و بخش‌های اورژانس نیز در حیطه بخش‌های پرخطر در مواجهه با نوسانات برقی هستند. برخی دستگاه‌ها نیز که قیمت گرانی دارند در نوسانات برق دچار مشکل می‌شوند.»

قتل معاون حرم امامزاده صالح

معاون عمرانی حرم امامزاده صالح در خردادماه سال 1400 به ضرب سه گلوله توسط فرد ناشناس در جلوی منزلش در خیابان شریعتی به قتل رسید. پس از این حادثه، شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان این حادثه در دستور کار پلیس قرار گرفت و کمتر از سه روز، قاتل مهندس طاهری از سوی پلیس دستگیر شد. مرکز اطلاع رسانی پلیس نیز اعلام کرد: «در بررسی میدانی سه پوکه بدست آمد که نشان می داد متهم سه گلوله به سمت مهندس جوان تیراندازی کرده که دو تیر به او اصابت کرده است. با بازبینی دوربین های اطراف محل حادثه مشخص شد مردی با لباس مبدل در حالی که عصای نابینایان را بدست داشت در مقابل خانه مهندس جوان به کمین ایستاده بود. به محض خروج مقتول او با اسلحه کلت کمری اقدام به تیراندازی کرده و سوار بر خودرویی متواری می‌شود.»

حریق در پالایشگاه تهران

پالایشگاه تهران در خردادماه سالی که گذشت دچار حریق گسترده شد. در پی این حادثه دستگاه های امدادی به محل عازم شدند و حریق پس از چند ساعت تلاش اطفا شد. طبق اعلام شرکت پالایش و پخش و فرآورده نفتی مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای سلاپس پالایشگاه تهران دچار حریق شد که با عملیات به‌موقع توسط نیروهای آتش‌نشانی پالایشگاه تهران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بدون خسارت جانی و مالی مهار شد.

مرگ «ساسان نیک نفس» در زندان

ساسان نیک نفس یکی از زندانیان در استان تهران بود که جان خود را در خردادماه از دست داد. در پی مرگ این زندانی، اداره کل زندان‌های استان تهران اعلام کرد: «زندانی ساسان نیک نفس فرزند محمد با محکومیت ۵ سال حبس از سوی دادسرای عمومی تهران وارد زندان شد و در اندرزگاه ۶ زندان اسکان داشت. در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده بود: «نامبرده در بدو ورود و درفرآیند تکمیل پرسشنامه‌های شخصیت اعلام داشته سابقه یک نوبت اقدام به خودکشی از طریق مصرف قرص داشت. بر اساس اعلام بهداری ندامتگاه زندانی فوق الذکر روزانه داروهای مراقبت تحت نظری از سوی بهداری زندان دریافت و انسولین قلمی که توسط خانواده تهیه می‌شد در داخل اندرزگاه تزریق می‌کرد. نامبرده به علت خروج ترشحات خونی از دهان و بینی به بهداری واحد ۲ اعزام و تشخیص پزشک وقت به علت کاهش سطح هوشیاری به بهداری مرکز اعزام شد و اقدامات درمانی توسط پزشک متخصص طب اورژانس انجام گرفت و بنا به اظهارات پزشک معالج نامبرده پس از سیر انجام اقدامات درمانی حال عمومی وی مساعد و اقدام به مصرف آب و دو قاشق غذا به دلیل عدم افت قند کرد و شرایط جسمانی رو به بهبودی بود که طی مکالمه‌ای که با پزشک داشت اعلام کرد از احدی زندانیان چند عدد قرص گرفته و مصرف کرده و پس از مصرف شرایط وی نرمال نبوده است که نامبرده مجدداً تشنج کرد و بنا به تشخیص پزشک سریعا به‌صورت اورژانسی به بیمارستان فیروزآبادی منتقل شد و در نهایت این زندانی در بیمارستان فوت کرد.»

پایان وقف جنگل‌های آق‌مشهد

وقف ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد ساری به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات محیط زیستی در دو سال گذشته مطرح بود که پای آن به قوه قضاییه کشیده شد و در خردادماه سال گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضاییه از صدور رأی دیوان عالی کشور در پرونده وقف جنگل‌های آق‌مشهد خبر داده و گفته بود: «این پرونده رسیدگی و رأی صادر شده بود. با گزارش رئیس کل دادگستری مازندران، اعاده موضوع ماده 477 تقاضا شد. این تقاضا مورد پذیرش رئیس قوه قضاییه قرار گرفت و رأی موقوفه بودن این جنگل نقض شد. پرونده مذکور به دیوان عالی کشور ارسال شد. در پیگیری که انجام دادم،‌ رأی پرونده وقف جنگل‌های آق‌مشهد صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده است و ظرف همین چند روز آینده رأی دیوان عالی کشور ابلاغ خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار