سرعین؛ شهر چشمه‌های بهشتی

اردبیل (پانا) - سرعین، شهر چشمه‌های بهشتی، پس از ۲ سال رکود و درگیری با کرونا، امسال برای میزبانی از خیل عظیم گردشگران آماده می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۶۵۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد
سرعین؛ شهر چشمه‌های بهشتی

با نزدیک شدن به بهار طبیعت، سرزندگی و شور و هیجان در نگین گردشگری و شهر چشمه‌های بهشتی جاری است و با شهرتکانی و زیباسازی شهری، گوشه و کنار این شهر به گل فرشی معطر مزین شده است.

روز‌های اخیر در خیابان‌های شهر سرعین با پاکبانانی مواجه می‌شدی که مشغول رنگ‌آمیری و زیباسازی چهره شهر بودند. کمی آنطرف‌تر نیز تعدادی از نیرو‌های تلاشگر شهرداری در فضای سبز و میادین شهر، مشغول گل آرایی و کاشت گل بودند.

سرعین در زمینه توریسم درمانی رتبه نخست کشوری را دارا بوده و مدرن و بهداشتی بودن چشمه‌های آب گرم سرعین کمک بسیار زیادی در جذب گردشگر کرده است و بیشتر چشمه‌های آب معدنی منطقه اکنون به صورت استخر‌های سرپوشیده و با امکانات کامل درآمده که غالبا به صورت دو سانس هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها فعالیت می‌کند.

بیش از ۲۰ دهنه آب گرم معدنی گرم و سرد که بسیاری از آن‌ها مدرن‌سازی و تبدیل به مجتمع‌های آب درمانی شده‌اند مهمترین جاذبه این شهر برای گردشگران است. ضمن اینکه دامنه‌های کوه سبلان که بخشی از آن با ایجاد پیست اسکی آلوارس گردش‌پذیر شده نیز مسافران را به خود جلب می‌کند.

چشمه‌های آب گرم سرعین همه ساله به‌ویژه در ایام تعطیلات نوروز و فصل تابستان مسافران و گردشگران بسیاری را از گوشه و کنار کشور به سوی خود جلب می‌کند. مجتمع آب درمانی سبلان سرعین، آب درمانی بش باجیلار (پنج خواهران)، آب گرم قهوه خانه ممتاز، آب گرم ژنرال (جنرال)، چشمه گوز سویی (آب چشم)، آب معدنی ارجستان، آب گرم گاومیش گلی، آب گرم پهنلو، آب گرم قره‌سو (اعصاب سویی) و آب گرم ساری سو از معروف‌ترین آبگرم‌های شهر توریستی سرعین است.

سرعین در کنار این جاذبه‌ها مکان‌های دیدنی تاریخی و عمدتا ناشناخته برای گردشگران را نیز در خود جای داده است که از جمله آنها می‌توان به غار‌های تاریخی در روستا‌های همجوار اشاره کرد.

پیست اسکی آلوارس از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر سرعین است که از ویژگی‌های بارز آن علاوه بر جاذبه‌های زمستانی می‌توان به جاذبه‌های بهاری و تابستانی آن از جمله اتراق عشایر با گله‌های گوسفندان در حوالی این پیست، هوای خنک و معتدل، پوشش گیاهی و گل‌های رنگارنگ به‌صورت دشت‌های وسیعی از شقایق‌های کوهی، گل ختمی، گون و همچنین قرار گرفتن مسیر‌های صعود به قله سبلان اشاره کرد.

سرعین، «شهر چشمه‌های آبگرم» ۲۷ کیلومتر با اردبیل فاصله دارد. چشمه‌های واقع در این شهر با خواص درمانی فراوان، سالانه میلیون‌ها گردشگر را راهی این دیار زیبا می‌کنند.

چشمه گورگور از جمله معروف‌ترین و مشهورترین چشمه‌های منطقه سبلان است. این چشمه در دره آلوارس، یکی از عریض‌ترین و باصفاترین دره‌های سبلان، در ارتفاع ۲ هزار و ۴۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

مجتمع آب‌درمانی سبلان، بزرگترین آب‌درمانی خاورمیانه است که در سرعین قرار دارد. این مجموعه با امکانات و استخر‌های متعدد سرپوشیده، حوضچه‌های جکوزی، سونای خشک و بخار، دوش‌ها، وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای زنان و مردان، پارکینگ اختصاصی و امکانات بسیار دیگر، آماده پذیرایی از گردشگران شهر سرعین است.

آبگرم قره‌سو، غربی‌ترین چشمه آب‌گرم سرعین است که در فصول سال جریان آن تغییر می‌کند. دمای آب این چشمه ۴۴ درجه سانتیگراد است و به‌صورت جوشان در سطح زمین، جریانی دائمی دارد.

آبگرم گاومیش گلی در ارتفاع یک هزار و ۹۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد و پرآب‌ترین چشمه معدنی این شهر از لحاظ آبدهی و وسعت محسوب می‌شود. آب این چشمه ترش‌مزه، بی‌رنگ و کمی بودار است و برای درمان بیماری‌های عمومی، بیماری‌های سیستم حرکتی مانند درد‌های مزمن روماتیسمی، بیماری‌های زنان و بیماری‌های قلبی بسیار مناسب است.

آبگرم بش باجلار از قدیمی‌ترین آبگرم‌های سرعین است که میان اهالی قدیمی سرعین به «دره‌لر سویی» نیز شهرت دارد. این آبگرم در دره‌ای سرسبز قرار گرفته است که دورتادور آن را چمنزا‌رها و درختان چنار و سپیدار احاطه کرده‌اند. دمای آب این چشمه به ۳۵ درجه سانتیگراد می‌رسد و ظاهری کدر و طعمی ترش دارد و کمی بودار است. از این آبگرم برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین درد‌های عصبی و مفصلی استفاده می‌شود.

سرعین جدا از چشمه‌های جوشان، طبیعت و مناظر فوق‌العاده‌ای دارد و هوای خنک آن در فصول گرم سال زبانزد خاص و عام است.

آبشار ورگه سران در میان دشت‌های سرسبز و خرم جای گرفته است و یکی از بکرترین نقاط دیدنی شهر سرعین به شمار می‌رود. در کنار این آبشار گردشگران می‌توانند زیر سایه درختان با سکوت دره‌ها و صدای آب به آرامش برسند.

دره گلستان نیز، یکی از زیباترین و باصفاترین دره‌های سرعین است که به آن «دره آلوارس» نیز می‌گویند. آلوارس از دره‌های شرقی منطقه سبلان به شمار می‌آید. این دره به خاطر وجود چشمه‌های پرآب و یخچال‌های طبیعی، چمنزار‌ها و گلزار‌های فراوان، هرساله مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.

سرعین گذشته از مناظر طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و باستانی هم دارد که می‌تواند برای هر گردشگری جالب توجه باشد. تپه باستانی آناهیتا یکی از این آثار است.

تپه باستانی آناهیتا در قسمت غربی سرعین واقع شده است. پس از کاوش‌های انجام شده در این منطقه، اشیا و سفالینه‌هایی کشف شدند که قدمت آن‌ها به اواخر هزاره دوم و اول قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران نیز دهکده‌ای سنگی با مجموعه‌ای از خانه‌های سنگی منفرد است که در پنج کیلومتری جنوب و جنوب‌غربی سرعین در جوار جاده اردبیل قرار دارد و یک پدیده معماری باستانی و تاریخی استثنایی و کم‌نظیر در کشور به شمار می‌رود.

روستای ییلاقی بیله درق در فاصله سه کیلومتری شمال شهر سرعین قرار دارد. این روستا به سبب برخورداری از مواهب طبیعی مانند آب‌های معدنی، دره‌های زیبا با درختان و چمنزار‌های مملو از گل و گیاه و کندو‌های عسل از جذابیت خاصی برای گردشگران برخوردار است و هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران است.

دره جنگلی زیبا و دیدنی ایردموسی در فاصله ۱۴ کیلومتری غرب اردبیل قرار دارد و از نزدیکی‌های سرعین شروع و تا روستای نوران کشیده می‌شود. چشم‌انداز‌های بسیار زیبا، نهر‌ها و چشمه‌سارها، چمنزار‌های انبوه و باغات میوه، این دره را به یکی از نقاط جذاب سرعین و اردبیل تبدیل کرده است.

پیست اسکی آلوارس در دامنه‌های مرتفع سبلان در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین واقع شده است. این پیست که بزرگترین پیست اسکی کشور محسوب می‌شود، در هشت ماه از سال به‌خاطر وجود برف قابل استفاده است. در پیست اسکی آلوارس برای بالا رفتن اسکی‌بازها، تله‌سیژ نیز فراهم شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار