در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

دولت با نظارت دقیق می‌تواند گرانی احتمالی حذف ارز ترجیحی را کنترل کند

تهران (پانا) - دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با نظارت دقیق دولت می‌تواند گرانی ناشی از حذف ارز 4200 را کنترل کند عنوان کرد که مهم‌ترین اقدام اقتصادی دولت در سال 1401 موضوع توجه به معیشت مردم باشد.

کد مطلب: ۱۲۶۴۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
دولت با نظارت دقیق می‌تواند گرانی احتمالی حذف ارز ترجیحی را کنترل کند

سال گذشته دولت سیزدهم در یک اقدام اساسی تصمیم گرفت ارز 4200 که منشأ فساد و رانت‌های بسیار زیادی شده بود، حذف کند و با تائید مجلس مقرر شد مکانیزم هایی برای کنترل اثرات منفی این موضوع در نظر بگیرد.

اختیار مدیریت حذف ارز ترجیحی برعهده دولت گذاشته شده است

انور حبیب زاده، دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره تأثیر حذف ارز ترجیحی عنوان کرد: «در شرایطی که ارز 4200 از بخشی از کالاها حذف شده است و شامل ارزاق اساسی می‌شود ممکن است برای جامعه دغدغه‌های بسیار زیادی ایجاد کرده باشد، اما برنامه مجلس و دولت این بود که دولت سازوکارهایی را آماده کند تا بتواند قیمت ارزاق مردم را کنترل کند، حالا از طریق کالابرگ باشد یا نقدی و یا از طریق کارت‌بانکی افراد جامعه این موضوع را مدیریت گند و واریزهایی انجام شود تا جایگزین ارز ترجیحی قرار بگیرد. این موضوع کاملاً در اختیار دولت گذاشته شده است.»

دولت برای کنترل گرانی‌ها به سازوکارهای بودجه 1401 توجه دارد

حبیب زاده اظهار کرد:‌ «همچنین دولت برنامه‌ریزی کرده تا دارو تأمین شود و در این زمینه کمبودی نداشته باشیم. اعتقاد من این است که در موضوع نهاده‌های دامی هم همین است و کالاها رو به افزونی است. کالاها قاعدتاً با افزایش قیمت روبرو خواهند شد و قطعاً دولت به سازوکارهایی که در قانون بودجه 1401 برنامه‌ریزی شده توجه ویژه دارد.»

وی افزود:‌«در مورد مشکلات پیش‌روی ناشی از حذف ارز ترجیحی نیازمند همکاری دولت، مردم و مجلس است تا سال 1401 با همراهی هم این مشکلات را برطرف شود.»

دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره درست اجرانشدن طرح ارز ترجیحی در سال‌های گذشته اظهار کرد: «محقق نشدن ارز 4200 ناشی از ضعف نظارتی دولت بوده و باید کالاهایی که به آن ارز 4200 تعلق گرفته بود با نظارت دقیق‌تر و شدیدتری انجام می‌شد. اکنون هم همین است یعنی حتی با حذف ارز ترجیحی هم اگر نظارت دقیق نباشد به مشکل می‌خوریم.»

مهمترین موضوع اقتصادی سال

حبیب زاده درباره مهم‌ترین موضوع اقتصادی که خوب است دولت در سال جدید به آن توجه ویژه داشته باشد، گفت: «مهم‌ترین موضوع اقتصادی که دولت در سال جدید باید روی آن تمرکز داشته باشد، مسئله معیشت و ارتزاق مردم است تا بتواند به‌واسطه افزایش قیمت‌ها در سال 1401 و فشار مالیاتی که روی مردم است، موضوع مهم تأمین معیشت مردم است.»

وی افزود: «دولت حتماً سازوکارهای خوبی داشته باشد مخصوصاً در حوزه کشاورزی هم موضوع نهاده‌های دامی و حتی تأمین لبنیات و گوشت و غیره نظارت دقیق داشته باشد زیرا دولت اگر قصور کند قطعاً افزایش قیمت‌ها را خواهیم داشت. همچنین باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که با برداشتن ارز ترجیحی موضوع قاچاق هم رواج پیدا خواهد کرد و دولت در این موضوع هم باید حتماً برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار