در گفت‌وگو با پانا

البرز زارع و مرجان رضاخان: عشق به موسیقی فاخر ایرانی، ما را به سوی هنر کشاند

تهران (پانا) - البرز زارع و مرجان رضاخان تهیه‌کنندگان نمایش موسیقی ترانه شرقی هستند که درباره حضورشان در عرصه هنر می‌گویند عشق به موسیقی فاخر ایرانی آنها را به سوی هنر کشانده است.

کد مطلب: ۱۲۶۴۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
البرز زارع و مرجان رضاخان: عشق به موسیقی فاخر ایرانی، ما را به سوی هنر کشاند

کنسرت نمایش ترانه های شرقی به نویسندگی جلال الدین دری آهنگسازی پیمان خازنی و خوانندگی حجت اشرف زاده این روزها در پردیس تاتر شهرزاد روی صحنه است. در این اثر که البرز زارع و مرجان رضاخان تهیه کنندگی آن را به عهده دارند، رحیم نوروزی، شبنم قلی خانی سپیده صباغ، سمیرا حسینی، سعید زارعی، حسین میرزاییان، آزاده سیفی، صدف بهشتی، مهدی ابراهیمی، مهدی هاشمی، رز زارع و امیرعلی دانایی حضور دارند.

البرز زارع درباره چگونگی آغاز این پروژه به پانا گفت: «موسیقی در زندگی ما ایرانیان نقش بسیار مهمی دارد و این موضوع بر عموم مردم روشن است. دهه های 30 و 40 به دلیل پدیده نوظهور رادیو و ارتباط مردم با این رسانه ی گرم سال های درخشانی برای شنیدن موسیقی بوده است. شاهکارهای بسیاری در این سال ها خلق شده اند که نوز در فهرست موسیقی مردم اند. این آثار در استودیوی شماره 8 رادیو تولید شده اند و در گام نخست قصد داشتیم عنوان این اثر را بگذاریم استودیوی شماره 8. اما با پیشرفت روند نمایشنامه نویسی توسط جناب آقای دری به این نتیجه رسیدیم که ترانه ها شرقی برای پوشش توقعلات ما از متن عنوان بهتر است.»

وی در ادامه افزود: «شما بهتر می دانید که بسیاری از این آثار فقط به شکل صوتی و ضبط شده در اختیار مردم قرار گرفته اند و کمتر رنگ صحنه به خود دیده اند. این شد که چندتا از این ترانه ها از جمله مرا ببوس، زندگی آی زندگی،یک شاخه گل، یار دبستانی من وای ایران را انتخاب کردیم و به خاطر قصه ای که خلق این آثار در سرگذشت موسیقی داشته اند، به آن ها شکل نمایشی دادیم تا بتوانیم آن ها را روی صحنه با صدای گرم آقای حجت اشرف زاده به صورت زنده بشنویم.البته این اثر موسیقی متن هم دارد که پیمان خازنی این مهم را به عهده داشته اند و پیام سوری، مجید مظاهری و مهدی ایرانی ایشان را در امر نوازندگی یاری کرده اند.»

مرجان رضا خان که یکی دیگر از تهیه کنندگان این اثر است گفت: «وقتی تصمیم به تهیه کنندگی ترانه های شرقی گرفتیم، می دانستیم که مصائب و مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد. بی شک پاندمی و تاثیراتش اولین آن ها بود. چرا که جمع کردن یک گروه با این همه عوامل در کنار هم و تمرینات متعدد بسیار دشوار است. حالا شما این دشواری را دوبرابر کنید. شاید بپرسید چرا؟ چون همانطور که از عنوان این اثر برمی آید، کنسرت و نمایش توام است. یعنی یک گروه نمایش و یک گروه موسیقی بادی به موازات یکدیگر کار کنند و در یک مقطع به هم برسند و آنجا هم مدتی با هم تمرین کنند، تا در نهایت بتوانند با هم و هماهنگی زیاد به روی صحنه بروند. حالا متوجه می شوید که افزون بر کرونا و عواقب آن، هزینه ها چقدر افزایش می یابد. فکرش را بکنید خدای ناکرده فقط یک نفر از این عوامل اگر دچار بیماری می شد چه اتفاقی می افتاد.آن وقت بود که همه ی این زحمات می توانست در یک روز به باد برود.اما خدا را شاکریم که تا اینجا بسیاری از چیزها خوب پیش رفت.»

زارع در ادامه اظهار داشت: «یکی از مسائلی که در این گونه کارها باید ان را لحاظ کرد، جلب رضایت صاحبان آثار است.از آنجایی که رعایت قوانین گپی رایت برای اعتلای هنر هر کشور اهمیت دارد، ما هم سعی کردیم که این مهم را به بهترین نحو انجام دهیم.علاوه بر این در بافت و ساختار موسیقی سعی بر این بوده است که بتوانیم ضمن حفظ اصول و چارچوب های اثر اولیه، نگاهی هم به امروز داشته باشیم که به نظرم حجت اشرف زاده و پیمان خازنی به خوبی توانستند این کار را انجام دهند.چرا که از بازخوردهایی که دیدیم و شنیدیم بوی خوش رضایت برمی خاست.»

مرجان رضا خان ضمن خاطر نشان ساختن اینکه تماشای چهره ی راضی و خوشحال مخاطب پس از خروج از سالن بسیار لذتبخش است، گفت: «امیدوارم بتوانیم در کنار یکدیگر به ارتقای هنر موسیقی و نمایش این سرزمین کمک کنیم که در هر دو هنر دارای پیشینه و سابقه هستیم.»

در کنسرت نمایش ترلنه های شرقی مشاور تهیه‌کننده: محمد قدس، طراح صحنه: سعید یزدانی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح گریم: ملیسا احمدی، طراح گرافیک و عکاس: محمدصادق زرجویان، نوازنده پیانو: پیام سوری، نوازنده کمانچه: مجید مظاهری، نوازنده سازهای کوبه‌ای: مهدی ابراهیمی، دستیار اول کارگردان: سپیده صباغ، دستیار دوم کارگردان: پریسا ذوالفقاری و مهدی فرج‌وند، مدیر صحنه: هستی فرحی، امور تولید: امیرکورش اعرابی، طراح صدا: عرفان یزدی و روابط عمومی و امور رسانه: مریم شریعتی حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار