عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

احتمال وقوع زمین‌لغزش در تمام جاده‌های کوهستانی

زمین‌لغزش چالوس به شهرهای شمالی می‌رسد؟

تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص زمین‌لغزش جاده چالوس می‌گوید زمین‌لغزش پدیده‌ای طبیعی و در طول سال‌های گذشته نیز این رخداد اتفاق افتاده است و فعالیت‌های انسانی نیز آن را تشدید می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۶۴۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
احتمال وقوع زمین‌لغزش در تمام جاده‌های کوهستانی

علی بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به رخداد زمین‌لغرش در جاده چالوس و در پاسخ به این سوال که آیا این رخداد طبیعی است یا خیر اظهار کرد: «بله این پدیده طبیعی است. جاده چالوس هم همچون جاده هراز، منطقه‌ای کوهستانی با میزان بالای بارندگی است و اکنون در این منطقه برف و محدوده‌های برفی وجود دارد که نشان می‌دهد رطوبت نسبی و اشباع‌شدگی خاک در این ناحیه زیاد است.»

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به بازدید خود از شکاف ایجاد شده در جاده چالوس گفت: «در همین محدوده و اطراف آن چندین زمین‌لغزش قدیمی نمایان است و حکایت از آن دارد که منطقه در طول تاریخ از نظر نوع مورفولوژی و شکل و فرم هندسی، این پدیده را تجربه کرده است و در آینده نیز تجربه خواهد کرد. بنابراین زمین‌لغزش در محیط‌های کوهستانی و پُرشیب با میزان بالای نزولات جوی امری محتمل است زیرا بارندگی‌ها و آب و رطوبت باعث سنگینی خاک می‌شود و حرکات دامنه‌ای را تشدید می‌کند.»

وی اضافه کرد: «در طول سال‌های گذشته نیز این رخداد اتفاق افتاده است. در دهه 70 توده بسیار بزرگی پایین‌تر از زمین‌لغزش فعلی اتفاق افتاده است که باعث ‌شد چندین روز این جاده مسدود شود. بنابراین سابقه وقوع این پدیده وجود داشته است و پدیده‌ای که اخیرا رخ داده است نسبت به پدیده‌های قبلی، ابعاد کوچکی دارد و جابجایی که اتفاق افتاده است به لغزش کامل نرسیده است.»

بیت‌اللهی در ادامه با اشاره به عوامل ناشی از فعالیت‌های انسانی در بروز چنین پدیده‌هایی نیز گفت:‌ «عوامل انسان ساخت هم در این امر دخیل است. مسیر چالوس شریان جاده‌ای محسوب می‌شود و مسیری بسیار پُرتردد است. البته اگر آزادراه تهران - شمال به‌صورت کامل بازگشایی شود، این مسیر خلوت می‌شود.»

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سوال که ممکن است پدیده زمین‌لغزش جاده چالوس به شهرهای شمالی نیز برسد، گفت:‌ «اصلا ربطی به شهرهای شمالی ندارد. عارضه زمین لغزش حالتی نقطه‌‌ای دارد و همچون زلزله نیست که طول آن به نقاط دیگر برسد. امکان وقوع زمین‌لغزش بر اساس شیب زمین و جنس دامنه است و اگر شیب زمین تند باشد و توده‌های خاکی وجود داشته باشد رخ می‌دهد و مواردی همچون بارندگی، تردد و ارتعاش‌های محیطی وقوع آن تشدید می‌کند. ضمن اینکه همواره در دامنه‌های پُرشیب امکان وقوع زمین‌لغزش وجود داشته است همانطور که در جاده هراز یا دره رودهای شمالی تهران مشاهده شده است.»

وی تاکید کرد: «اگر جنس خاک سنگی و متراکم باشد و زمین خشک باشد پدیده زمین‌لغزش کمتر اتفاق می‌افتد. حتی اگر دامنه‌ها هم پُر شیب باشد این پدیده بر اثر بارندگی و رطوبت و آب تشدید می‌شود و در چنین زون‌هایی زمین لغزش بیشتر به وقوع می‌پیوندد. مشابه این پدیده را در جاده هراز داریم که بسیار مستعد است علاوه بر این در تمامی جاده‌های کوهستانی از جمله استان همدان، لرستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی که کوهستانی هستند خیلی زیاد رخ می‌دهد. منتها اهمیت جاده چالوس به دلیل حجم تردد ویژه است.»

بیت‌اللهی با بیان اینکه عملیات اجرایی برای کاهش مخاطرات این زمین‌لغزش آغاز شده است، گفت:‌ «ترمیم جاده در حال انجام است. قسمتی که شکاف ایجاد شده است در حال ترمیم است و تا چند روز آینده تمام می‌شود تا محور چالوس مورد استفاده مسافران نوروزی قرار بگیرد.»

21 اسفندماه ۱۴۰۰ جاده چالوس پل زنگوله به طول ۵۰ متر دچار زمین‌لغزش شد. زمین‌لغزش پدیده‌ای طبیعی است و در نقاط مختلف زمین مشاهده می‌شود اما افزایش تعداد وقوع این پدیده طی سال‌های اخیر نشان‌دهنده فعالیت‌های انسانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار