بررسی شرایط افزایش دستمزد کارگری در گفت‌وگو با پانا

داودآبادی: اثربخشی افزایش 57 درصدی دستمزد در کنترل تورم است

تهران (پانا) - عضو اسبق شورای عالی اشتغال با اشاره به اینکه برای اولین بار افزایش حقوق خوبی در شورای عالی کار توافق شده است عنوان می‌کند که برای اثربخش بودن این رقم تعیین‌شده باید دولت همت کند و تورم را کنترل کند تا به کارگر که این مبلغ را دریافت می‌کند و کارفرما که باید تولید کند تا بتواند این حقوق را پرداخت کند، فشار مضاعف وارد نشود.

کد مطلب: ۱۲۶۳۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
داودآبادی: اثربخشی افزایش 57 درصدی دستمزد در کنترل تورم است

«ولی‌الله داودآبادی»، عضو اسبق شورای عالی اشتغال در گفت‌وگو با پانا درباره روند طی‌شده تعیین دستمزد کارگری برای سال 1401 گفت: «سیستم تعیین حداقل دستمزد سال‌هاست که بدین‌ صورت است که به‌‌‌ صورت سه‌جانبه با حضور دولت، نماینده کارگر و نماینده کارفرما در شورای عالی کار جلسات مختلفی برگزار می‌کنند که معمولاً بسیار طولانی و پرتنش است. مؤلفه‌های مختلف مشخص است، البته پیش از این باید تا آخرین روزهای سال منتظر می‌ماندند تا بانک مرکزی نرخ تورم را تعیین کند که این موضوع از سال گذشته تا ماه بهمن توافق شد تا سریع‌تر به نتیجه برسد. عدد پیشنهادی نماینده کارفرمایان یا کارگران همیشه مورد اعتراض بوده و هرچند مورد توافق هردو طرف بوده که تصویب و نهایی می‌شود.»

دو نکته مهم در تعیین حقوق حداقلی

داودآبادی با اشاره به دو نکته مهم در تعیین حقوق حداقلی، اظهار کرد: «موضوع اول حق‌وحقوق کارگری است که در این جامعه زندگی می‌کند و باید از حداقل‌هایی برخوردار باشد. با این رقم‌ها حقیقتاً همه زندگی کارگری پوشش داده نمی‌شود حتی اگر اضافه‌کار داشته باشد، علی‌رغم اینکه صنایع با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند که قرار باشد اضافه‌کاری هم داشته باشند اما عدد نمی‌تواند مایحتاج زندگی را تأمین کند. از سوی دیگر این حقوق کارگر را باید کارفرما بپردازد، حالا کارفرمای بزرگی مانند دولت یا کارفرمایی به نام بخش خصوصی باشد. بخش خصوصی یا دولت غم کارگر را غم خودش می‌داند چون همه حلقه‌های به‌هم‌پیوسته هستند و هردو باید رعایت یکدیگر را بکنند.»

عدد خوبی توافق شده اما باید تورم کنترل شود

عضو اسبق شورای عالی تأمین اجتماعی با اشاره به افزایش 57 درصدی حقوق گفت: «امسال ازنظر ظاهری عدد خوبی توافق شد. درصد اضافه‌شده که حدود 57 درصد است خوب است اما موضوع تورم و گرانی تمامی ندارد و همین موضوع هم برای کارگر وجود دارد و هم برای کارفرما تعریف می‌شود.»

وی افزود: «در شرایطی که مواد اولیه و همه‌ چیز در حال تغییر قیمت است و ممکن است هم کارفرما برای پرداخت حقوق دچار مشکلاتی شود و هم کارگر که دریافت‌کننده این مقدار است کفاف همه زندگی‌اش را ندهد پس موضوع مهمی که دولت باید همت کند تا به سرانجام برسد موضوع کنترل تورم است.»

مسکن مهم‌ترین دغدغه کارگر در چانه‌زنی‌های افزایش حقوقش است

داودآبادی اظهار کرد: «دولت قطعاً شرایط تورم را درک می‌کند اما به هر حال بعد از جلسات چالشی حالا روی عددی توافق‌شده و اعلام نارضایتی معنی ندارد اما موضوعی که خوب است نهادهای اقتصادی جامعه بر روی آن تمرکز کنند تا حل شود مسئله مسکن برای قشر کارگر است. بخش عمده‌ای از حقوقی که کارگران می‌گیرند صرف موضوع مسکن می‌شود که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود. باید سازوکاری اندیشیده شود و امکاناتی فراهم شود تا مسکن ارزان در اختیار کارگر قرار بگیرد.»

نماینده سابق کارفرمایان گفت: «افزایش حقوق خوب است اما تأثیر این مهم زمانی مثبت است که تورم کنترل شود نه اینکه بلافاصله بعد از اعلام حقوق تصویب شده هنوز پرداخت‌نشده اعلام گرانی می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار