پانا در گفت‌وگو با فرجی‌راد، سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان بررسی کرد؛

سرانجام برجام در تنش روسیه و آمریکا

مذاکرات خوب پیشرفته است و ایران توانسته امتیازات خوبی در قالب برجام بگیرد/ آمریکا‌یی‌ها باید امتیازاتی به روسیه بدهند و خواسته روس‌ها را تأمین کنند

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه باید راه‌حلی برای روسیه پیدا کرد، گفت یا آمریکا‌یی‌ها باید امتیازاتی به روسیه بدهند و خواسته روس‌ها را تأمین کنند یا اینکه دنیای غرب با ایران به توافق برسد.

کد مطلب: ۱۲۶۳۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
سرانجام برجام در تنش روسیه و آمریکا

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌‌‌و‌گو با پانا درباره توقف مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین، اظهار کرد: «نماینده اتحادیه اروپا اعلام کرد که به علت یک «عامل خارجی» که همان تأکید و درخواست روسیه است، مذاکرات با اینکه پیش‌نویس آماده امضا است، متوقف شده است. می‌‌شد حدس و گمان زد که وقتی روس‌ها در سطح بالا این مسأله را مطرح می‌کنند، به راحتی کوتاه نمی‌آیند؛ به ویژه اینکه اخیراً آقای پوتین اعلام کرد که آمریکایی‌ها در حال امتیاز دادن به ایران و ونزوئلا هستند که به توافق برسند و نفت ایران و ونزوئلا به بازار بیاید تا جایگزین نفت روسیه شود.»

وی با بیان اینکه زحمات زیادی در یک سال اخیر در دولت قبل و دولت فعلی برای مذاکرات وین کشیده شده است؛ ادامه داد: «مذاکرات خوب پیشرفته است و ایران توانسته امتیازات خوبی در قالب برجام بگیرد. در رابطه با راستی‌آزمایی نیز امتیازاتی به دست آمده است. اما متاسفانه اکنون این مساله پیش آمده است که ظاهرا روسیه کار را به امتیاز دادن از سوی آمریکایی‌ها موکول کرده است. آمریکا هم تمایلی به امتیاز دادن ندارد چون معتقد است که اگر این امتیاز را بدهند، امتیازات دیگری درخواست می‌شود. بنابراین باید صبر کرد و دید که چگونه می‌توانند به توافق برسند. ممکن است ایران یا اتحادیه اروپا با روس‌ها مذاکره کنند. باید منتظر باشیم و ببینیم که این مذاکرات به کجا خواهد رسید.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تاکنون مذاکرات با مدارا و طمانینه پیش رفته است، گفت: «باید ببینیم می‌توان مسائل پیش آمده را اصلاح کرد یا خیر. نماینده امریکا امروز گفت که ما به پایان برجام نزدیک شده‌ایم و تنها مواردی باقی مانده است که قابل حل است؛ هیچ زمانی نظر آمریکایی‌ها را در این حد نزدیک به توافق ندیدیم یعنی شرط و شروطی نگذاشته بودند و حتی اروپایی‌ها نیز همین نظر را داشتند.»

وی ضمن اشاره به موضع اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص توقف مذاکرات، گفت: «آقای خطیب‌زاده سعی می‌کند به نحوی صحبت کند که تحریک‌کننده نباشد؛ چه در رابطه با روس‌ها که بتوان با آن‌ها گفت‌و‌گو کرد و چه درباره آمریکایی‌ها تندروی نشود که به مذاکرات خدشه‌ای وارد شود بر همین اساس به گونه‌ای صحبت کردند که ممکن است نکاتی در مذاکرات باقی مانده باشد و باید مورد گفت‌و‌گو قرار بگیرد و در کنار آن، مساله مهم روس‌ها نیز باید حل شود.»

فرجی‌راد در پایان خاطر‌نشان کرد: «باید راه‌حلی برای روسیه پیدا کرد؛ یا آمریکا‌یی‌ها باید امتیازاتی بدهند و خواسته روس‌ها را برآورده کنند یا اینکه دنیای غرب به توافق موقت با ایران برسند و ایران نیز در حد برجام غنی‌سازی کند تا اینکه ببینیم اگر در اوکراین آتش‌بسی صورت بگیرد، ممکن است راهی برای امضای روس‌ها نیز باز شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار