یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با پانا:

مذاکرات وین ممکن است تا پایان هفته به نتیجه برسد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر سیاست خارجی، استاد ژئوپلیتیک و سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان با بیان اینکه ممکن است تا پایان هفته مذاکرات وین به نتیجه برسد، گفت وقتی گفته می‌شود ۹۸ درصد پیش‌نویس آماده شده است، در دیپلماسی کم اتفاق می‌افتد که برای ۲ درصد مذاکرات را پایان دهند.

کد مطلب: ۱۲۶۰۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات وین ممکن است تا پایان هفته به نتیجه برسد

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص تشریح آخرین تحولات مذاکرات وین و حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس، اظهار کرد: «علائمی که ما طی دو روز گذشته شاهد بودیم دلالت دارد بر اینکه ما به توافق نزدیک شده‌ایم. یکی عدم ضرورت تصویب موافت‌نامه جدید برجام در مجلس است که با توجه به صحبت‌های قبلی نمایندگان مجلس، نشان‌دهنده یک عقب‌نشینی است. دوم اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که ۹۸ درصد پیش‌نویس توافق مورد تایید ایران و آمریکا قرار گرفته است و تنها ۲ درصد باقی مانده است که باید روی آن بحث شود.»

وی افزود: «ما شاید تا پایان هفته به توافق برسیم. از سوی دیگر نماینده چین و روسیه اظهار امیدواری کردند که ممکن است توافق تا پایان هفته انجام شود. اما پس از سفر آقای باقری به وین اظهار نظرهایی از سوی آمریکا و فرانسه شد مبنی بر اینکه اگر ایران با سرعت عمل نکند، آمریکا از گفت‌و‌گوها خارج می‌شود و در خبرها آمده بود که ایران نظرات جدیدی را مطرح کرده است. اینکه در ایران چه تصمیماتی گرفته شده است را در جریان نیستم اما شک و گمانی ایجاد شده است که ممکن است تحولات اوکراین بر مذاکرات تأثیر گذاشته باشد و جای نگرانی است که ممکن است مذاکرات را به تعویق بیاندازد یا با بحران روبه‌رو کند.»

فرجی‌راد گفت: «در مجموع من امیدوار هستم که تا پایان سال، مذاکرات به نتیجه برسد. چون وقتی گفته می‌شود ۹۸ درصد پیش‌نویس آماده شده است، در دیپلماسی کم اتفاق می‌افتد که برای ۲ درصد مذاکرات را پایان دهند.»

وی بیان کرد: «با توجه به شرایطی که در دنیا ایجاد شده و درگیری بزرگی رخ داده است، طبیعتاً روی روابط روسیه و آمریکا یا روسیه و اروپا تأثیر می‌گذارد. در واقع دعوا‌‌های آنها بر مذاکرات تأثیرگذار خواهد بود.»

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: «ما در ابتدای راه دعوای روسیه و اوکراین هستیم و هنوز راه زیادی باقی مانده است که به مصالحه برسند و بهتر است این قسمت پایانی مذاکرات، به صورت مستقیم بین ایران و آمریکا انجام شود تا تأثیرگذاری بین‌المللی را به حداقل برسانند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار