واکنش عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک به انتقادات علیرضا دبیر

تهران (پانا) - یکی از اعضای کمیته ملی المپیک به انتقادات رئیس فدراسیون کشتی در مورد نحوه توزیع بودجه کمیته ملی المپیک و حضور برخی از روسای سابق فدراسیون‌های ورزشی در هیات اجرایی کمیته واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۱۲۶۲۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
واکنش عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک به انتقادات علیرضا دبیر

به گزارش ایسنا، مجمع کمیته ملی المپیک سه‌شنبه، ۱۷ اسفند برگزار شد و با رای اکثریت اعضا مجمع انتخاباتی کمیته به مهر ماه ۱۴۰۱ موکول شد.

این مجمع حواشی مختلفی را هم داشت و طی آن علیرضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی در مورد نحوه توزیع بودجه فدراسیون‌ها و تداوم حضور برخی از روسای سابق فدراسیون‌های ورزشی در هیات اجرایی کمیته انتقاد کرد.

مجید کیهانی، عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک و رئیس سابق فدراسیون دوومیدانی در خصوص مجمع کمیته ملی المپیک گفت: در جریان برگزاری مجمع بنا داشتیم اعضا هیات اجرایی کمتر صحبت کنند و فرصت اظهار نظر در اختیار اعضای محترم مجمع باشد. به همین دلیل فرصت پاسخگویی به برخی از موارد مطرح شده در اختیار اعضا هیات اجرایی قرار نگرفت.

او در مورد چگونگی توزیع و تخصیص منابع کمیته ملی المپیک و انتقادات مطرح شده در این مورد گفت: استراتژی هیات اجرایی در نحوه و چگونگی تخصیص و توزیع بودجه و منابع فدراسیون‌ها بر مبنای ارزیابی دقیق همه فدراسیون‌ها و در نظر گرفتن تمامی رشته‌های ورزشی است. ما هیچ‌وقت صرفا یک فدراسیون یا رشته خاص را ندیدیم بلکه نگاه ما توجه به همه رشته‌های ورزشی با لحاظ سطح و جایگاه هر رشته در ورزش کشور است. بنابراین روند توزیع بودجه عدالت محور و هدفمند است و همه فدراسیون‌ها و رشته‌های ورزشی بر مبنای نقش و جایگاه آنها در ورزش کشور دیده شده‌اند. اگر چه به نظر من ایراد وارد شده به تعیین سقف برای امتیازبندی بودجه فدراسیون‌ها قابل تأمل است و جای بحث و بررسی دقیق‌تری دارد.

کیهانی در مورد مقایسه‌ای که علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی بین بودجه سال ۹۶ فدراسیون‌ها با سال‌های بعد انجام داد، گفت: اینکه بودجه و منابع کمیته ملی المپیک رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، بر کسی پوشیده نیست و آقای دبیر و سایر دوستان هم به این موضوع واقف هستند اما مقایسه بودجه فدراسیون‌ها در سال ۹۶ با بودجه سال‌های بعد به نظر من نادرست است. آنچه آقای دبیر به آن اشاره می‌کند روی کاغذ و بودجه‌ای است که تحقق نیافته است. در سال ۹۶ من رئیس فدراسیون دوومیدانی بودم، بودجه مورد تفاهم آن سال برای این فدراسیون حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که تا پایان دی ماه و در فاصله کمتر از هشت ماه تا بازی‌های آسیایی فقط ۳۸ درصد بودجه خود را از کمیته ملی المپیک دریافت کردیم.

او در این مورد افزود: بودجه فدراسیون دوومیدانی روی کاغذ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود اما آنچه واقعا تحقق یافت عددی حدود ۳۸ درصد آن مبلغ بود. در شرایطی که در سال ۱۴۰۰ بودجه فدراسیون دوومیدانی حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است و این فدراسیون تا امروز عددی حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است. این موضوع برای همه فدراسیون‌ها صدق می‌کند و نمی‌دانم آقای دبیر از چه چیز این موضوع دفاع می‌کند.

کیهانی همچنین در مورد شرایط اقتصادی کشور و تاثیر آن در نحوه توزیع بودجه گفت: دوستانی که بودجه سال ۹۶ را مقایسه می‌کنند، احتمالا شرایط اقتصادی کشور، نرخ ارز و هزینه های اعزام به بازی‌های المپیک، آسیایی و سایر مسابقات را که غالبا ارزی است، نادیده گرفته‌اند. اگر در سال ۹۶ دلار حدود ۴۰۰۰ تومان بود، قطعا هزینه‌های اعزام و پشتیبانی از اعزام به مسابقات هدف کمیته ملی المپیک سهم کمتری از بودجه کمیته ملی المپیک را به خود اختصاص می‌داد اما در سال ۱۴۰۰ با دلار حدود ۳۰ هزار تومانی قطعا بودجه اختصاصی برای پشتیبانی و اعزام به مسابقات سهم بیشتری از بودجه کمیته ملی المپیک را به خود اختصاص می‌دهد. به قول آقای دبیر این موضوع عدد و رقم و دو دوتا چهارتاست. بنابراین با عدد حدود ۷۰ میلیارد تومانی که میان فدراسیون‌ها توزیع شده، هزینه های پشتیبانی و اعزام به مسابقات با لحاظ نرخ ۳۰ هزار تومانی، برای هر دلار تخصیص بودجه به ورزش قهرمانی در وضعیت بسیار بهتری از سال‌های گذشته قرار دارد. ندیدن این موضوع و بی‌انصافی نسبت به عملکرد هیات اجرایی قابل تأمل است. البته آن بخش از بودجه کمیته هم که در بخش بازسازی و بهینه‌سازی اماکن کمیته و آکادمی هزینه شده است تماما در اختیار فدراسیون‌ها است.

او در مورد اعتراض به حضور برخی از افرادی که با وجود عدم ریاست در فدراسیون‌های ورزشی، هنوز عضو هیات اجرایی هستند، بیان کرد: متاسفانه در روز مجمع و پیش از آن مواردی در مورد تداوم حضور اعضا هیات اجرایی مطرح شد و در روز مجمع هم آقای دبیر با زرنگی خاصی همه توپ‌ها را به زمین هیات اجرایی انداختند. سوال من این است چگونه کمیته موفق است اما اعضا هیات اجرایی ناموفق و بر چه مبنایی درخواست کناره گیری اعضا هیات اجرایی را می‌کنید؟ دلایل ما برای هر ادعا یا درخواستی باید یا مبنای قانونی داشته باشد یا حداقل در عرف اتفاق افتاده باشد اگر می‌گوییم اعضا هیات اجرایی باید استعفا بدهند و به یک ماده از اساسنامه کمیته ملی المپیک اشاره و استناد می‌شود حتما دوستان ماده ۱۶ تبصره ۳ اساسنامه را که تداوم حضور اعضا هیات اجرایی را وابسته به شخصیت حقیقی آنها می‌داند ملاحظه نکرده‌اند.

او ادامه داد: جدا از این بند قانونی اساسنامه در هیچ کجای دنیا یک مورد را هم نمی‌بینید که در پایان دوره و قبل از انتخابات اعضا هیات اجرایی یا هیات رئیسه استعفا داده و برای چند ماه یا حتی یک سال نفرات جدید انتخاب شده باشند. بنابراین طرح این موضوع نه مبنای قانونی دارد و نه عرفی و صرفا نظر شخصی است.

کیهانی با بیان اینکه اعضای هیات اجرایی با رئیس و سایر ارکان کمیته همراهی و همکاری کامل دارند، در کنار صالحی‌امیری نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند و نتیجه آن ارتقا جایگاه کمیته ملی المپیک و مرجعیت آن برای ورزش کشور است، ادامه داد: پیشنهاد می‌دهم اگر اعضا محترم مجمع در خصوص حضور برخی اعضا دیدگاه دیگری دارند کمیته ملی المپیک می‌تواند بر اساس نظر مجمع با IOC مکاتبه کند و درخواست حذف تبصره ۳ ماده ۱۶ اساسنامه کمیته ملی المپیک را بدهد تا هر عضو هیات اجرایی که دوره ریاستش در فدراسیون به پایان رسید، از هیات اجرایی هم کنار برود و برای آن یک پست انتخابات برگزار کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار