روز چهارم؛ آخرین تحولات نبرد روسیه و اوکراین

متحدان غربی برای اخراج برخی بانک‌های معین روسیه از سوئیفت توافق کردند/ حمله سایبری به آژانس فضایی روسیه/ نیروهای روسیه وارد «خارکیف» شدند

تهران (پانا) - مناقشه و درگیری نظامی روسیه و اوکراین امروز وارد چهارمین روز خود شده است و براساس گزارش‌ها جنگ در خیابان‌های پایتخت جریان دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۹۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد
روز چهارم؛ آخرین تحولات نبرد روسیه و اوکراین

در حالی که واشنگتن به دنبال افزایش فشارها بر مسکو به دلیل حمله به اوکراین است، کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه، اعمال خواهد کرد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری در مسکو گفت: کشورهای غربی از اوکراین دفاع می‌کنند و چشمان خود را به روی جنایت این رژیم بسته‌اند.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی نیز تاکنون چندین نوبت تحریم علیه روسیه معرفی کرده‌اند.

مهم‌ترین تحولات اوکراین در چهارمین روز حمله به اوکراین به شرح زیر است:

ادعای اوکراین: ۴ هزار و ۳۰۰ سرباز روس از ابتدای درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند

هانا مالیا معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که تقریبا ۴ هزار و ۳۰۰ سرباز روس از آغاز درگیری روسیه و اوکراین جان خود را از دست داده‌اند. وی ادامه داد: بیش از ۱۴۶ فروند تانک، ۲۶ فروند هواپیما و ۲۶ فروند بالگرد نیز در درگیری‌ها منهدم شده‌اند. درگیری‌های شدید در شهر خارکیف اوکراین ادامه داد.

انگلیس: بحران اوکراین می‌تواند چند سال طول بکشد

وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به اینکه بحران اوکراین ممکن است چند سال به طول انجامد گفت، همه گزینه‌های تحریمی علیه روسیه روی میز هستند.

توافق نیروهای روسیه و اوکراین برای حفظ ایمنی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل

به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای روسیه با نیروهای اوکراینی برای حفظ ایمنی راکتورهای نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به صورت مشترک، به توافق رسیدند.

صدر اعظم آلمان: به اوکراین سلاح می دهیم

صدر اعظم آلمان طی سخنانی در پارلمان این کشور به موضع گیری درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین پرداخت و به پوتین حمله ور شد. به گزارش الجزیره، اولاف شولتز صدراعظم آلمان در سخنانی در پارلمان این کشور درباره جنگ اوکراین اعلام کرد: پوتین واقعیت و شرایط جدیدی را ایجاد کرد که واکنش روشن را طلب می کند. ما به اوکراین سلاح خواهیم داد.

اوکراین بلاروس را به عنوان مکان مذاکره با روسیه رد کرد

رئیس‌جمهور اوکراین مذاکره با روسیه را در بلاروس نپذیرفت. به نقل از آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید کشورش آماده مذاکرات صلح با روسیه است، اما نه در بلاروس، که صحنه‌ای برای حمله سه روزه مسکو بوده است. رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی در یک پیام ویدئویی روز یکشنبه از ورشو، براتیسلاوا، استانبول، بوداپست یا باکو به عنوان مکان‌های جایگزین نام برد. او گفت که مکان‌های دیگری نیز امکان‌پذیر است اما تصریح کرد که اوکراین، انتخاب روسیه -- بلاروس -- را نمی‌پذیرد.

کرملین روز یکشنبه اعلام کرد که یک هیات روس برای گفتگو با مقامات اوکراینی وارد شهر هومل بلاروس شده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که این هیئت شامل مقامات نظامی و دیپلمات‌ها می‌شود.

حمله سایبری به آژانس فضایی روسیه

وب سایت آژانس فضایی روسیه بار دیگر تحت حمله دی داس (DDoS) قرار گرفت. وب سایت آژانس فضایی روسی (Roscosmos) امروز یکشنبه بار دیگر مورد حمله گسترده سایبری قرار گرفته است. این حمله از از آدرس های (IP) مختلف انجام شده است. بنا به اعلام سرویس مطبوعاتی این آژانس، پس از اعلام جنگ سایبری گروه هکری Anonymous علیه روسیه این دومین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد.

بنا به گزارش اسپوتنیک، روز گذشته نیز روسیه همکاری فضایی با اروپا در گویان فرانسه را تعلیق کرد.

بلاروس تهدید به انجام "عملیات ویژه" علیه اوکراین کرد

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس امروز تهدید کرد که "اذیت و آزار" بلاروسی های مقیم اوکراین، مینسک را به انجام "عملیات ویژه" علیه اوکراین نزدیک خواهد کرد. به نقل از اسپوتنیک، لوکاشنکو با بیان اینکه هیچ سرباز یا سلاح بلاروسی در عملیات روسیه در اوکراین مشارکت ندارد و روسیه اصولا چنین درخواستی از بلاروس نداشته است، گفت: با این وجود شاهد اذیت و آزاد شهروندان بلاروسی در اوکراین هستیم.

وی تاکید کرد که هیچ موشکی از قلمروی بلاروس به سمت اوکراین پرتاب نشده است و این درحالی است که ما شاهد قاچاق سلاح به داخل خاک بلاروس از اوکراین هستیم.

تشکر پوتین از نیروهای عملیات ویژه فعال در اوکراین

سخنگوی کرملین امروز (یکشنبه) گفت، ولادیمیر پوتین از سربازان و کهنه سربازان نیروهای "عملیات ویژه" نیروهای مسلح روسیه و از کسانی که در اوکراین خدمت می‌کنند، تشکر ویژه بجای آورد. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز حرفه‌ای نیروهای عملیات ویژه در روسیه در ۲۷ فوریه از سال ۲۰۱۵ جشن گرفته می‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت: از آن دسته از افرادی که وظایف نظامی خود را در این روزها و در جریان عملیات ویژه انجام می‌دهند و به مردم دو جمهوری خودخوانده در استان دونباس کمک می‌کنند، تشکر ویژه دارم.

اعلام آمادگی سوئیفت برای اجرای تحریم‌ها علیه روسیه

سیستم بانک بین المللی "سوئیفت" اعلام کرد که آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است. به نقل از ان‌بی‌سی، سیستم نقل و انتقال بین‌المللی بین بانکی، "سوئیفت" اعلام کرد که پس از دریافت "دستورات قانونی" آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی مبنی بر اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است.

سوئیفت در بیانیه‌ای گفت: "ما در حال تعامل با مقامات اروپایی برای درک جزئیات نهادهایی هستیم که مشمول اقدامات جدید خواهند بود و در حال آماده شدن برای پیروی از دستورالعمل های قانونی هستیم."

ابراز نگرانی گروسی درباره امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمامی طرف‌ها درخواست کرده از هر اقدامی که امنیت مواد هسته‌ای و عملیات ایمن تأسیسات هسته‌ای را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند زیرا هرگونه حادثه می‌تواند پیامدهای جدی داشته باشد.

اوکراین: نیروهای روسیه وارد «خارکیف» شدند

پس از گزارش‌ها درباره درگیری‌های شب گذشته، مشاور وزیر کشور اوکراین گفت نیروهای روسیه وارد شهر «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین شده‌اند. مشاور وزیر کشور اوکراین از ورود نیروهای روسی به شهر «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین خبر داد.

فرانسه به اوکراین تجهیزات نظامی بیشتر ارسال می‌کند، فرانسه علاوه بر این گفته که تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد: تاکنون ۱۳ فروند هواپیما، ۵۳۶ خودروی زرهی، ۸ بالگرد، ۱۵ توپ و ۱۰۲ تانک ارتش روسیه منهدم شده‌اند. مطابق این ادعا همچنین ۳۵۰۰ نظامی روسیه کشته یا زخمی شده و ۲۰۰ نظامی به اسارت گرفته شده‌اند.

دولت اوکراین به ساکنان کی‌یف هشدار داده سریعاً با توجه به احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه پناه بگیرند.

آلمان به مدت یک هفته پروازها به روسیه را متوقف کرد

در تحولی جداگانه، شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان، لوفت‌هانزا اعلام کرد که تمامی پروازهای خود به مقصد روسیه را در هفته پیش رو لغو کرده است.

توافق متحدان غربی برای اخراج برخی بانک‌های معین روسیه از سوییفت

در بیانیه‌ای که سران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا منتشر کرده‌اند آمده است آن‌ها متعهد شده‌اند اطمینان حاصل کنند که ارتباط برخی از بانک‌های معین روسیه‌ای با سامانه پیام‌رسان مالی سوییفت قطع می‌شود.

این طرف‌ها گفته‌اند علاوه بر این متعهد می‌شوند با انجام اقداماتی مانع استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخائر بین‌المللی خود برای تضعیف آثار تحریم‌ها شوند.

حذف روسیه از سیستم بانکی سوییفت یکی از سخت‌ترین تحریم‌هایی خواهد بود که غرب می‌تواند وضع کند؛ اما علاوه بر اثرات آنی و دراز مدت شدیدی که بر اقتصاد روسیه خواهد گذاشت، برای بانک‌های خارجی و سایر طلبکارانی که با این کشور تجارت می‌کنند نیز ایجاد مشکل خواهد کرد.

این تحریم روسیه را از اغلب تراکنش‌های مالی بین‌المللی، از جمله سود بین‌المللی حاصل از تولید نفت و گاز، محروم می‌کند؛ سودی که در مجموع بیش از ۴۰ درصد درآمد روسیه را تشکیل می‌دهد.

اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف

شبکه خبری فاکس‌نیوز به استناد یک کانال تلگرام نزدیک به دولت اوکراین از اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف خبر داده است. این انفجار به ایجاد آتشی مهیب منجر شده است. مسئولان از ساکنان مناطق اطراف خواسته‌اند در خانه‌هایشان بمانند و پنجره‌ها را ببندند.

ترامپ: پوتین باهوش است و رهبران ما احمق!

به نقل از رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و گفت که برای اوکراینی‌ها دعا می‌کند و لحن ستایش‌گرانه پیشین خود را درباره پوتین اندکی تغییر داد.

اظهارات ترامپ در گردهمایی محافظه‌کاران CPAC در فلوریدا ساعاتی پس از آن مطرح شد که ایالات متحده و متحدانش تحریم‌های گسترده‌ای را اعلام کردند که برخی بانک‌های روسی را از سیستم‌های اصلی پرداخت جهانی خارج می‌کند و توانایی بانک مرکزی روسیه را برای حمایت از روبل محدود می‌کند.

اعلام آمادگی استرالیا برای ارائه کمک‌های مرگبار به اوکراین

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که کشورش آمادگی دارد تا از «طریق شرکای ناتوی خود به ویژه ایالات متحده و بریتانیا، کمک‌های مرگبار» به کی‌یف عرضه کند.

وزرای خارجه آ سه آن: نگرانی عمیق خود را بابت تجاوزات مسلحانه در اوکراین اعلام می‌کنیم/ اطمینان داریم که هنوز فرصت برای گفت‌وگوی صلح‌آمیز برای جلوگیری از خروج اوضاع از کنترل هست.

پس از درخواست دولت اوکراین، ایلان ماسک خدمات اینترنت ماهواره‌ای را در اوکراین ارائه می‌دهد

رئیس‌جمهوری اوکراین از پی‌پل و راکوتن (شرکت‌های خدمات اینترنتی هستند، که در زمینه مدیریت فروشگاه خرید اینترنتی فعالیت می‌کند) خواست که خدمات پرداخت الکترونیکی در روسیه را متوقف کند.

بوریس جانسون پس از گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری اوکراین: فشار‌های اقتصادی را بر روسیه تشدید و سلاح‌های بیشتری به اوکراین ارسال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با سرپرست سفارت ایران در ورشو پیگیر آخرین وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین که به لهستان رسید‌ه‌اند، شد و بر فراهم کردن امکانات ضروری برای آن‌ها تأکید کرد.

ترامپ: ادامه تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند به وقوع جنگ جهانی بیانجامد

شبکه فاکس نیوز در حساب توئیتری خود نوشت: دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق آمریکا هشدار داد که اگر روسیه به تهاجم خود علیه اوکراین ادامه دهد جنگ جهانی می‌تواند رخ دهد.

مسکو پرواز هواپیما‌های لهستان، بلغارستان و چک را در آسمان روسیه ممنوع کرد

به گزارش برخی رسانه‌ها سازمان حمل و نقل فدرال روسیه پرواز هواپیما‌های متعلق به لهستان، بلغارستان و جمهوری چک را در آسمان روسیه ممنوع کرد.

هیات اوکراین به ریاست معاون وزیر خارجه با طرف روس مذاکره می‌کند

یک مقام نزدیک به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که سرپرستی هیات مذاکره کننده این کشور با روسیه را نیکلای توچیتسکی معاون وزیر خارجه اوکراین برعهده دارد.

توضیح انور قرقاش درباره موضع ابوظبی در قبال بحران اوکراین

مشاور امور دیپلماتیک رئیس امارات در توضیح موضع کشورش در قبال بحران جاری در اوکراین تاکید کرد که حمایت از هر یکی از طرفین درگیری در این کشور به خشونت بیشتر منجر خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه: اوکراین از مهمات فسفری استفاده می‌کند

وزارت دفاع روسیه، ارتش اوکراین را به استفاده از مهمات ممنوعه در اطراف شهر کی‌یف متهم کرد.

ارتش اوکراین: روسیه از نیمه‌شب ۵ حمله به اوکراین داشته و ۱۶ موشک شلیک کرده است

ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه از نیمه شب، ۵ حمله در مناطق مختلف اوکراین انجام داده و ۱۶ موشک شلیک کرده‌ است.

حزب‌الله: کشورهای عربی از تحولات اوکراین عبرت بگیرند

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان در سخنانی تصریح کرد که آمریکایی ها رئیس جمهور اوکراین را به سمت و سوی جنگ سوق دادند و سپس او را با ذلت و حقارت به حال خود رها کردند.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از سخنگوی کاخ سفید: بایدن به زلنسکی قول داده از جانش محافظت کند

رسانه های آمریکایی به نقل از سخنگوی کاخ سفید: بایدن به زلنسکی قول داده از جانش محافظت کند

رسانه‌های آمریکایی به نقل از سخنگوی کاخ سفید گزارش دادند که رئیس‌جمهور اوکراین از جو بایدن همتای آمریکایی خود درخواستکرد تا امنیت شخصی‌اش را افزایش دهد و از جانش محافظت کند و بایدن هم به او قول داد که این کار را انجام دهد.

بورل: نیروهای بازدارنده هسته‌ای اروپا به حالت آماده باش در آمده‌اند

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه یکشنبه گفت که بیش از نیمی از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه بلوکهخواهد شد. وی اضافه کرد: «سیستم بازدارندگی هسته‌ای در حالت آماده باش در آمده و شاهد جنگ در مرزهای اتحادیه اروپا هستیم».

زلنسکی: مذاکرات روز دوشنبه با روسیه انجام می شود؛ انتظار زیادی نمی‌رود

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در اظهاراتی که از شبکه‌های تلویزیونی اوکراین پخش شد، اعلام کرد که انتظارزیادی از مذاکرات روز دوشنبه هیات اوکراینی و روسیه نمی‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار