پوشش لحظه به لحظه از تحولات حمله نظامی روسیه به اوکراین

آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین

تاکید آیت‌الله رئیسی بر تنش‌زا بودن گسترش ناتو به شرق/ریاست‌جمهوری اوکراین: ارتش روسیه کنترل تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفت/ ایرانیان اوکراین را ترک کنند/ واکنش رسمی ایران/ بلندشدن دود سیاه از مقر وزارت دفاع اوکراین/ ناتو امروز تشکیل جلسه می‌دهد/ بلاروس برای جنگ علیه اوکراین اعلام آمادگی کرد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، صبح امروز دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۸۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دستور داد که نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند؛ وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای روسی در عملیات ویژه خود از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که زیرساخت‌های نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی اوکراین را به تعطیلی بکشاند. پوتین گفته است این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش تجاوزات اوکراین شدند.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از آغاز عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از منطقه دونباس خبر داد، رسانه‌ها از شنیدن صدای انفجار در تعدادی از شهرهای اوکراین خبر دادند.

اخبار لحظه به لحظه تحولات در اوکراین و واکنش‌های جهانی را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

23:40 / تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه

وزارت خزانه داری آمریکا: آمریکا مجموعه ای از تحریم ها علیه دو نهاد مالی بزرگ در روسیه و شماری از افراد مرتبط کرملین اعمال می کند

23:20/ خبرگزاری فرانسه: پنتاگون 7 هزار نظامی دیگر در آلمان مستقر خواهد کرد

رویترز نیز به نقل از یک مسئول ارشد آمریکایی در پنتاگون ضمن تایید این خبر گفت این اقدام در جهت اطمینان بخشی به متحدان آمریکا در ناتوست.

23:00/ مقام غربی: شاید کی‌یف امشب سقوط کند

یک مقام اطلاعاتی ارشد غربی در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد با توجه به اینکه نیروهای روسی توانسته‌اند سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین را از کار بیندازند، این احتمال وجود دارد که کی‌یف همین امشب سقوط کند.

22:36 / بایدن: پوتین باید عواقب جنگ را بپذیرد

بایدن می‌گوید روس‌ها ۱۷۵ هزار نیرو در مرز با اوکراین مستقر کرده بودند و این همان چیزی بود که ما هفته‌ها در مورد آن هشدار می‌دادیم.

پوتین کسی است که این جنگ را آغاز کرده و اوست که باید عواقب آن را بپذیرد.

تمام اموال روسیه در آمریکا مسدود خواهد شد

21:55 / تاکید آیت‌الله رئیسی بر تنش‌زا بودن گسترش ناتو به شرق

رئیس جمهور کشورمان در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه گسترش ناتو به سمت شرق تنش‌زا است، تاکید کرد: گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود.

21:45 / ریاست‌جمهوری اوکراین: ارتش روسیه کنترل تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اندکی پیش از ساعت ۱۹ به وقت اروپای مرکزی (۲۱:۳۰ به وقت تهران) اعلام کرد که نظامیان روسیه کنترل تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌اند. پیش از این گزارش‌هایی از نبرد در نزدیکی این مرکز منتشر شده بود.

21:10/ رهبران گروه ۷: پوتین خود را در طرف اشتباه تاریخ قرار داده است

رسانه‎‌‌‌های آمریکایی اعلام کردند که رهبران گروه ۷ پس از نشست امروز پنجشنبه خود در پی وقوع جنگ در اوکراین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به دلیل حمله به اوکراین محکوم کردند و گفتند که او خود را در طرف اشتباه تاریخ قرار داده است. ما با شرکای خود از جمله ناتو، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آنها و همچنین اوکراین متحد هستیم و مصمم به انجام اقدامات لازم برای حفظ یکپارچگی نظم بین المللی مبتنی بر قوانین هستیم.

20:35/ نیوزویک: پایتخت اوکراین تا 96 ساعت دیگر به دست نیروهای پوتین می افتد!

نیوزویک: سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که تمرکز مسکو محاصره نیروهای اوکراینی و وادار کردن آنها به تسلیم یا مرگ خواهد بود. آنها بر این باورند که کیف ظرف 96 ساعت تصرف می شود و سپس حکومت اوکراین نیز حدود یک هفته دیگر سقوط می کند. در همین حال، یک منبع نزدیک به دولت زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت که ارزیابی آمریکا مبنی بر محاصره کیف ظرف 96 ساعت موافق است، اما معتقد است که دولت زلنسکی سقوط نمی کند.

20:20/ انگلیس: تا کنون بیش از ۸۰ بار به مواضع اوکراین حمله شده

بر اساس آخرین اطلاعات وزارت دفاع بریتانیا، از بامداد پنج‌شنبه تا کنون بیش از ۸۰ حمله علیه مواضع متعلق به اوکراین انجام شده است.

19:30/ ورود نیروهای روس به اطراف نیروگاه چرنوبیل/ زلنسکی: روس‌ها درصدد تصرف چرنوبیل هستند

رئیس جمهوری اوکراین گفت که نظامیان روس به دنبال تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در استان کی‌یف هستند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت که نظامیان روس به دنبال تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هستند.

رئیس جمهوری اوکراین تصریح کرد: جنگ شدید می‌تواند منجر به مختل شدن زباله‌های هسته‌ای شود و این امر کل اروپا را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر، برخی منابع خبری گزارش دادند که نظامیان روس عصر امروز وارد منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل استان کی‌یف شده‌اند.

19:19/ اعلام حکومت نظامی در کی‌یف

شهردار کی‌یف از ساعت ۲۲ امشب تا هفت صبح فردا اعلام حکومت نظامی کرد.

18:54 / بایدن پس از نشست امنیتی «اتاق وضعیت» و جلسه گروه ۷ سخنرانی می‌کند

جو بایدن که روز پنج‌شنبه را با پیگیری رویدادهای حمله روسیه به اوکراین آغاز کرده، قرار است به همراه مشاوران امنیتی خود و همتایانش در دیگر نقاط جهان، سیاستهای بازدارنده قویتری را در قبال روسیه اتخاذ کنند.

وی در اولین ساعات این حمله و پس از گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، جلسه‌ای با مشاوران امنیت ملی خود در اتاق مشهور به «اتاق وضعیت» داشت و حوالی ظهر پنج‌شنبه به وقت واشنگتن نیز با همتایان خود در گروه ۷ دیدار می‌کند.

این دیدار، پشت درهای بسته و بصورت ویدئو کنفرانس با حضور سران بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا برگزار می‌شود و پس از آن نیز جو بایدن برای آمریکایی‌ها سخنرانی خواهد کرد و آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای «تلافی» این حمله پس از مشورت با رهبران کشورهای ثروتمند عضو گروه ۷ را به اطلاع عموم خواهد رساند.

18:24 / دبیرکل سازمان ملل خطاب به پوتین: به نام «انسانیت» تمام کنید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتشار یک پیام توییتری خطاب به ولادیمیر پوتین خواستار پایان دادن به جنگ اوکراین شد.
وی در این پیام نوشت: «رئیس جمهور پوتین، به نام انسانیت، نیروهایتان را به روسیه برگردانید. این جنگ باید اکنون پایان یابد.»

18:11/ روسیه: عملیات ما در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست

وزارت امور خارجه روسیه امروز در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست، بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

17:30/ کرملین احتمال مذاکره میان پوتین و زلنسکی را رد نکرد

سخنگوی کرملین امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، اگر اوکراین برای مذاکره درباره نگرانی‌های امنیتی روسیه آماده باشد، مسکو هیچ مانعی برای برگزاری مذاکره میان روسای جمهوری روسیه و اوکراین نمی‌بیند.

17:1 / تماس وزیر امورخارجه چین با همتای روسی

وزیر خارجه چین به همتای روسی: پکن نگرانی های منطقی روسیه در عرصه امنیتی را درک می‌کند.

16:51/ نظامیان آمریکایی به مرز اوکراین می‌روند

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته نظامیان آمریکایی در لهستان برای کمک به شهروندان آمریکایی و سایر اتباع خارجی برای خروج از اوکراین، به سمت مرز این کشور روانه شدند.

16:15/ فرانسه: به مسکو پاسخ خواهیم داد

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: با هماهنگی شرکای خود به مسکو پاسخ خواهیم داد و تحریم‌ها در سطح رفتار روسیه خواهد بود. تمام تصمیمات لازم را برای رویارویی با بحران اتخاذ خواهیم کرد.

16:01/ استرالیا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد

نخست‌وزیر استرالیا ضمن اعلام خبر تحریم ۲۵ فرد و چهار مؤسسه مالی روس، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را «وحشیانه و بی‌دلیل» خواند. «اسکات موریسون» گفته این تحریم‌ها فرماندهان ارتش، معاونان وزیر دفاع و عوامل وابسته به روسیه و همچنین شرکت‌هایی که در توسعه و فروش فناوری نظامی و تسلیحات به روسیه دست داشته‌اند، هدف قرار خواهد داد.

16:01/ جانسون: بسته تحریمی علیه اقتصاد روسیه ارائه می‌کنیم

نخست وزیر انگلیس طی سخنرانی برای مردم این کشور درباره اوضاع اوکراین گفت: بریتانیا و متحدانش بسته تحریمی علیه اقتصاد روسیه ارائه خواهند کرد. ما باید به طور جمعی به وابستگی خود به نفت و گاز روسیه پایان دهیم زیرا این برای مدت‌های طولانی به پوتین در قبال سیاست‌های غرب قدرت داده بود.

15:59/ ساقط شدن هواپیمای نظامی اوکراین

برخی رسانه‌ها می‌گویند نیروهای روسیه یک هواپیمای ترابری نظامی آنتونوف An-26 اوکراین را در منطقه کی‌یف هدف قرار داده‌اند. گفته شده این هواپیما ۱۴ سرنشین داشته و طبق اطلاعات اولیه پنج نفر کشته شده‌اند.

15:41/ آمار کشته‌های حمله روسیه

اسکای‌نیوز به نقل از ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد حملات روسیه به این کشور تاکنون باعث کشته شدن «بیش از ۴٠ سرباز و ١٠ غیرنظامی» شده است.

15:39/ اوکراین از ترکیه خواست تنگه داردانل را ببندد

سفیر اوکراین در ترکیه: در حال حاضر مهم است که چه نوع حمایتی از اوکراین می‌شود. بنابراین از دولت ترکیه می‌خواهم به اوکراین کمک کند. ما خواستار بسته شدن تنگه داردانل هستیم و می‌خواهیم تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال شود. ما خواستار مصادره سهام روسیه در ترکیه هستیم. حمایتی که از طریق تامین تسلیحات دفاعی از ما می‌شود نیز بسیار مهم است.

15:36/ واکنش روسیه به حمایت تل‌آویو از اوکراین

پس از حمایت تل‌آویو از کی‌یف، نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته مسکو حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسد.

15:36: اوکراین: ایستاده‌ایم

وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد: اوکراین سقوط نکرده و ارتش ما وارد جنگ شده است. اوکراین با هر دو پا روی زمین ایستاده و به دفاع ادامه خواهد داد.

15:35: حمله موشکی روسیه به شرق کی‌یف با شش کشته

حمله موشکی روسیه به دو تاسیسات نظامی در «برواری» در شرق کی یف، پایتخت اوکراین صورت گرفته است. خبرنگار «باز فید» می‌گوید شش نفر کشته شده‌اند.

15:34/ مشاهده دود سیاه از مقر اطلاعات وزارت دفاع اوکراین

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دود سیاه از بالای مقر اطلاعات دفاعی اوکراین در مرکز کی‌یف بلند شده است. اوکراین می‌گوید برخی از مراکز فرماندهی نظامی این کشور صبح امروز پس از آغاز حمله مسکو، هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفته‌اند.

15:34/ اعلام آمادگی بلاروس برای شرکت در جنگ علیه اوکراین

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس گفت که نیروهای بلاروس در حال حاضر در تهاجم روسیه شرکت ندارند، اما در صورت نیاز این کار را انجام می‌دهند.

15:33/ کرملین: هدف ما از بین‌بردن توانمندی‌های نظامی اوکراین است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه هدف از عملیات نظامی ویژه این کشور علیه اوکراین را توضیح داد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال از بین رفتن کامل ارتش اوکراین گفت، هدف خنثی‌سازی و از بین‌بردن توانمندی‌های نظامی کی‌یف است زیرا تهدیدی برای امنیت ملی ماست. وی در این‌باره توضیح داد: «عملیات ویژه برای غیرنظامی کردن اوکراین توسط منافع ملی و نگرانی برای آینده انجام می‌شود و هیچ هدف دیگری در آن دنبال نمی‌شود».

15:25/ ناتو: تصمیم به ارسال نیرو به اوکراین نداریم

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درپی وقایع امروز در اوکراین در سخنانی در بروکسل گفت که صلح در اروپا ضربه خورد و از هم فروپاشیده شد. استولتنبرگ که در بروکسل دراین باره سخنرانی کرد گفت: روسیه به اوکراین حمله کرد این یک اقدام سبعانه جنگی است.

وی افزود: دراین میانه ما به یاد مردم شجاع اوکراین هستیم، متاسفانه آنچه که طی ماه های گذشته به آن هشدار داده بودیم و با وجود تمامی درخواست ها و تلاش های خستگی ناپذیر سیاسی از روسیه برای تغییر رویه، به این امر رسیدیم. در پاسخ به حمله روسیه، تصمیم گرفتیم تجمع نیروهای خود را در بخش شرقی ائتلاف افزایش دهیم.

استولتنبرگ گفت: صلح در قاره ما (اروپا) از هم فرو پاشیده شد و از بین رفته است. به اوکراین پیشنهاد دادیم سامانه دفاعی ارسال کنیم، اما تصمیم به ارسال نیرو نداریم.

15:10/ سازمان‌های نظامی جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک ارتش متحد تشکیل دادند

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: سازمان‌های نظامی (موسوم به میلیتسیا) جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک، با تشکیل ارتش متحد به ضدحمله علیه نیروهای اوکراینی دست زدند.

15:08/ برلین: پوتین نیروهایش را از اوکراین خارج کند

اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با حمله به اوکراین، صلح و امنیت در تمام اروپا را تهدید می‌کند.

14:37/ اتحادیه اروپا: امروز نشست اضطراری در بروکسل برگزار می‌شود

نشست اضطراری اتحادیه اروپا با موضوع تحولات اخیر اوکراین عصر امروز (پنجشنبه) در بروکسل برگزار می‌شود. ۲۷ عضو اتحادیه اروپا توسط «شارل میشل» رئیس شورای اروپایی و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا امشب گرد هم می‌آیند تا در مورد تحولات اخیر اوکراین گفت‌ و گو کنند. میشل در متن دعوت خود از اعضای اتحادیه اروپا نوشته است: استفاده از زور برای جا به جایی مرزها در قرن ۲۱ جایی ندارد.

14:36/ بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت که با سران گروه ۷ نشست خواهد داشت و آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد. «جو بایدن» از رئیس جمهوری اوکراین خواست تا از رهبران جهان دعوت کند تا به وضوح در مورد تجاوز آشکار پوتین صحبت کنند و در کنار مردم اوکراین بایستند. بایدن اضافه کرد: ما به حمایت و کمک به اوکراین و مردم آن ادامه خواهیم داد. در تماس تلفنی با رئیس جمهور اوکراین، حمله روسیه را محکوم کردم و او را از اقدامات خود برای بسیج محکومیت بین‌المللی مطلع ساختم.

14:36/ انگلیس: پوتین مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، از حمله روسیه به اوکراین ابراز تاسف کرد. وی در توئیتی نوشت: از رویدادهای وحشتناک اوکراین وحشت زده هستم. وی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صحبت کرد تا در مورد گام‌های بعدی صحبت کند. رئیس جمهور پوتین با این حمله بی دلیل به اوکراین، مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است. بریتانیا و متحدان ما با قاطعیت پاسخ خواهند داد.‎

14:35/ ایتالیا: اقدام روسیه غیرموجه و غیرقابل توجیه است

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، حمله روسیه به اوکراین را به عنوان اقدامی "غیر موجه و غیر قابل توجیه" محکوم کرد. وی گفت که ایتالیا در این لحظه دراماتیک به اوکراین نزدیک است.

14:11/ اقدامات ویژه برای ایرانی‌های مقیم اوکراین

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین از اقدامات ویژه برای دور ماندن هموطنان از تنش‌های ایجاد شده بین روسیه و اوکراین خبر داد.

13:57/ اعلام آمادگی بلاروس برای میزبانی مذاکرات روسیه و اوکراین

رئیس جمهوری بلاروس با بیان اینکه قبل از آغاز عملیات روسیه به اوکراین در مورد این عملیات هشدار داده بودم، گفت: مینسک برای میزبانی مذاکرات روسیه و اوکراین آماده است. الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس امروز پنجشنبه در جلسه ای که به منظور بررسی حمله روسیه به اوکراین با شرکت مقام های نظامی و امنیتی بلاروس تشکیل شده بود، گفت: برای میزبانی مذاکرات روسیه و اوکراین در شهر مینسک آماده‌ایم.

13:47/ کره‌جنوبی به جمع کشورهای تحریم‌کننده روسیه پیوست

رئیس‌جمهوری کره جنوبی از تصمیم این کشور برای تحریم روسیه به دلیل حمله به اوکراین خبر داد. «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی امروز پنجشنبه اعلام کرد که به دلیل حمله روسیه به اوکراین به کشورهای تحریم کننده مسکو خواهد پیوست.

13:30/ واکنش رسمی ایران به حمله روسیه به اوکراین

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین واکنش رسمی تهران به تهاجم گسترده امروز روسیه به اوکراین، ریشه این بحران را «اقدامات تحریک آمیز ناتو» عنوان کرد. امیرعبداللهیان در توئیتی نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

13:07/ ایرانیان را برمی‌گردانیم

سخنگوی وزارت خارجه: گزارشی از وجود مشکل برای ایرانیان دریافت نکرده‌ایم. در تلاشیم که با چند پرواز اختصاصی ایرانی‌ها را از برخی مناطق اوکراین خارج کنیم.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه تحولات اوکراین با حسایت توسط تهران پیگیری شده و آقای امیر عبدالهیان دیپلماسی فعالی را در این زمینه اتخاذ کرده اند که شاه بیت این موضوع هم پیگیری وضعیت ایرانیان خارج از کشور است.

خطیب زاده گفت: در اطلاعیه شماره دو سفارت به همه ایرانیانی که در نقاطی بحرانی اوکراین بودند اطلاع دادیم که از نقاط بحرانی خارج شوند . اطلاعیه شماره سه ما هم حاکی از این بود که همه ایرانیان این کشور را ترک کنند.

وی گفته که یک خط ۲۴ ساعته در ایران و سفارت بر قرار است. ما تا الان مشکلی در زمینه امنیت هم وطنان نداشتیم. با دو طرف این ماجرا هم در ارتباطیم و به دو طرف تاکید کردیم که امنیت هموطنان برای ما در اولویت است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه به سبب شرایط اوکراین در ده روز گذشته هیچ کشوری نتوانسته شهروندانش را از طریق هوایی از این کشور خارج کند. وزارت امور خارجه در تلاش است تا مجوز یک پرواز اختصاصی برای خروج ایرانیان از اوکراین را اخذ کند.

13:00/ به شهروندان سلاح می‌دهیم/ قطع روابط دیپلماتیک با روسیه

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین:

ما به هر شهروندی که مایل به جنگ باشد سلاح می دهیم. هر کسی که آینده اوکراین برایش مهم است باید داوطلبانه خود را به مراکز دریافت سلاح معرفی کند. نظام بانکی اوکراین ذخایر پول کافی در اختیار دارد. روابط‌مان با روسیه را قطع کردیم و اوکراین از خود دفاع می‌کند. از امروز به بعد روسیه در مسیر شرارت است.

12:56/ شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع می‌کنیم

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: اتحادیه اروپا با شدیدترین راه ممکن پاسخ خواهد داد؛ سخت‌ترین بسته تحریم‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ایم. «اورسلا فون‌درلین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز گفت: ما دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا را مسدود می‌کنیم و دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی اروپا را متوقف خواهیم کرد.

12:55/ سه نیروی گارد مرزی اوکراین کشته شدند

نیروهای گارد مرزی اوکراین از کشته شدن سه تن از اعضای خود و مجروح شدن چند نفر دیگر در خیرسون خبر دادند.

12:50/ حضور 200 هزار نظامی روس در مرزهای اوکراین

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: حدود 200 هزار نطامی روسی در مرزهای اوکراین جمع شده‌اند.

12:46/ حمله به سایت‌های نیروی دریایی و تعدادی از کارخانه‌ها در اودسا

رسانه‌های اوکراینی‌ از حملات به سایت‌های نیروی دریایی و تعدادی از کارخانه‌ها در منطقه اودسا خبر می‌دهند.

12:45/ حمله سایبری به وب‌سایت‌های دولت و بانک‌های اوکراینی

وزیر دیجیتال اوکراین تایید کرد، حمله‌ای سایبری وب سایت‌های دولت و بانک‌های اوکراینی را هدف گرفت.

12:30/ 50 نیروی روسیه کشته شدند

نیروهای نظامی اوکراین مدعی شدند نیروهای دولتی حدود 50 "اشغالگر روس" را در جریان دفع حمله به شهرک شاسیتا واقع در خط درگیری به قتل رسانده‌اند.

12:16/ بورس روسیه سقوط کرد

شاخص بورس مسکو یک سوم را از دست داد و برای اولین بار از ۱۹ مارس ۲۰۲۰ به زیر ۲۱۰۰ واحد سقوط کرد.

12:14/ وزیر خارجه ایران در جریان وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین قرار گرفت

حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با سفیر ایران در کی‌یف در جریان وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین قرار گرفت و توصیه‌های لازم و ارائه خدمات ٢۴ ساعته سفارت به هموطنان مقیم را مورد تأکید قرار داد.

12:10/ فرانسه: برای توقف جنگ تلاش می‌کنیم

مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد و از مسکو خواست فوراً به آن پایان دهد. ماکرون همچنین ضمن اعلام همبستگی با اوکراین، گفته در تعامل با شرکای فرانسه، برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تلاش می‌کند.

12:00| خبرگزاری «ایزوستیا» روسیه تصاویری از نبرد میان نیروهای جدایی‌طلب «لوهانسک» با ارتش اوکراین در حومه شهر «شاستیا» منتشر کرد.

11:59/ تصاویری از اوکراین پس از شروع حملات

11:30/ انفجار انبار تسلیحات ارتش اوکراین در «وینیتسا»

11:08/ به غیرنظامیان حمله نمی‌کنیم

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای مسلح ما به شهرها و غیر نظامیان اوکراین حمله نمی‌کنند.

11:07/ 8 کشته و 9 مجروح با شروع حملات

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که در حملات هوایی روسیه بیش از 8 نفر کشته و 9 نفر مجروح شدند./ رویترز

11:06/ ایرانیان از اوکراین خارج شوند

سفارت ایران در اوکراین برای خروج ایرانیان از این کشور درخواست داد. موارد درج شده در اطلاعیه سفارت ایران در اوکراین به این شرح است:

۱- تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند.

۲- در صورت فراهم نبودن شرایط خروج از اوکراین، اکیدا درخواست می‌شود در نقاط امن و پناهگاه‌های معرفی شده از سوی مسئولین شهری و استانی مستقر شوند.

۳- اکیدا توصیه می‌گردد از نزدیک شدن به مراکز نظامی و حساس اجتناب نمایند.

۴- با توجه به اینکه در شرایط کنونی آسمان اوکراین بسته است، رایزنی‌های سفارت با دولت اوکراین بمنظور کسب مجوز پرواز در صورت رفع محدودیت‌ها ادامه دارد و مراتب متعاقبا طی اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌گردد.

11:00/ پرواز جنگنده‌های روسیه در آسمان اوکراین

10:59/ درخواست مجازات علیه روسیه

رئیس‌جمهوری اوکراین از رهبران جهان خواست همه مجازات‌های ممکن را علیه روسیه به کار گیرند. زلنسکی گفت پوتین قصد نابودی دولت اوکراین را دارد.

10:58/ واکنش چین به عملیات نظامی روسیه در اوکراین

وزارت خارجه چین خواستار خویشتنداری طرفین شد و تأکید کرد از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارد. پکن گفت: آنطور که برخی رسانه‌های خارجی توصیف می‌کنند، حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست.

10:58/ آلمان: وقت گفت‌وگو گذشته است

وزیر دفاع آلمان گفت: دیگر وقت گفتگو با روسیه گذشته است؛ ناتو و اتحادیه اروپا در مقابل نقض قوانین بین‌المللی از سوی مسکو خواهند ایستاد.

9:30/ اوکراینی‌ها کی‌یف را ترک کردند

پایگاه روسی «اینسایدر» با انتشار ویدئویی نوشته ترافیک چند کیلومتری در خروجی‌های شهر کی‌یف ایجاد شده و مردم اوکراین در حال ترک پایتخت هستند.

8:01/ به صدا درآمدن آژیرهای هشدار حمله هوایی در «کی‌یف» پایتخت اوکراین

8:00/ اعلام حالت فوق‌العاده در اوکراین

رئیس‌جمهوری اوکراین:

- در سراسر کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.

- روسیه به زیرساخت‌های اصلی و یگان مرزی ما حمله کرده است.

- به شهروندان توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکن است در خانه بمانند.

- ما قوی هستیم و برای همه چیز آماده‌ایم و پیروز خواهیم شد.

7:30/ صدور فرمان حمله

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، پوتین گفته این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: هدف روسیه حفاظت از اشخاصی است که طی 8 سال گذشته مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند،روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد بلکه فقط می خواهد آن را خلع سلاح کند، قصد نداریم خاک اوکراین را اشغال کنیم و هیچ چیزی را به زور بر کسی تحمیل نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: روی صحبتم با ارتش اوکراین است، شما به مردم اوکراین سوگند خوردید نه حکومت ، من از شما می خواهم که فوراً اسلحه خود را زمین بگذارید و به خانه بروید.(دونباس را ترک کنید)؛ همه تصمیمات گرفته شده است؛ خونریزی ها در این راه تماماً بر گردن رژیم اوکراین خواهد بود. برای تمام کسانی که سعی در ایجاد تهدید برای مردم ما دارند، پاسخ فوری خواهد بود. پاسخ عواقبی برای آن‌ها خواهد داشت که تا به حال با آن مواجه نشده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار