نامه ایران به یک نهاد بین‌المللی برای استرداد پول‌های بلوکه در بانک‌های کره‌جنوبی

تهران (پانا) - بانک مرکزی ایران نامه‌ای برای مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری ارسال و در آن درخواست کرده است تا کره جنوبی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های این کشور را برگرداند و در صورت عدم حل اختلاف، تهران از سئول شکایت خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۱۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
نامه ایران به یک نهاد بین‌المللی برای استرداد پول‌های بلوکه در بانک‌های کره‌جنوبی

به گزارش فارس از شبکه تلویزیونی «کی بی اس ورلد»، بانک مرکزی ایران نامه‌ای برای مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری (ISDS) ارسال کرده و درخواست کرده تا کره جنوبی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی را برگرداند.

به گفته یک مقام وزارت خارجه در سئول، دولت کره جنوبی، سپتامبر گذشته این نامه را دریافت کرده و در تلاش است تا اختلال بر سر دارایی‌های مسدود شده ایران، تحت تحریم‌های آمریکا، را حل کند.

در صورتی که دو کشور طی 6 ماه آینده، پس از قبول این نامه هیچ راه‌حلی از طریق مذاکرات پیدا نکنند، ایران احتمالا به مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری (ISDS) شکایت خواهد کرد.

امروز منابع مطلع به خبرگزاری یونهاپ گفتند مقام‌‌های سئول و تهران در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست کاری در ماه آینده میلادی، جهت گفت‌وگو در مورد دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌‌های کره جنوبی هستند.

پیش از این، معاونان وزرای خارجه ایران و کره جنوبی در اتریش با یکدیگر دیدار و درباره پول‌های بلوکه‌ شده تهران در بانک‌‌های سئول گفت‌وگو کرده بودند.

یونهاپ به نقل از این منبع آگاه که نخواست نام و سمتش فاش شود، نوشت: «کره‌جنوبی و ایران قصد دارند ماه آینده در سئول رایزنی‌‌هایی در سطح کاری برگزار کنند تا راه‌‌های حل اختلافات چند ساله بر سر دارایی‌های مسدود شده تهران در این کشور تحت تحریم‌های آمریکا را بررسی کنند.»

این منبع آگاه در ادامه به این خبرگزاری کره‌ای توضیح داد: «انتظار می‌رود که در این کار گروه‌‌ها بیشتر در مورد جزئیات روش پرداخت دارایی‌های ایران در صورت لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا صحبت شود. دو کشور ممکن است در مورد احتمال از سرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو تحریم‌‌ها نیز گفتگوهایی انجام دهند.»

بدهی کره‌جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌‌های آمریکا پرداخت نشده است.

شانزدهم دی‌ماه در بحبوحه مذاکرات در وین، «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی به اتریش سفر کرد و با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی در 22 دی ماه اعلام کرد آمریکا به دولت این کشور اجازه داده است تا غرامت معوقه به گروه دیانی ایران بر اساس دستور مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری (ISDS) در سال 2018 را پرداخت کند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، اوفِک، در 6 ژانویه «مجوز ویژه»‌ای صادر کرد تا به دولت کره اجازه دهد، به سرمایه‌گذار ایرانی بر سر مالکیت ناموفق دوو الکترونیک در سال 2010 غرامت بپردازد.

سوم بهمن ماه نیز خبرگزاری فرانسه خبر داد، سئول اعلام کرده است، کره‌جنوبی از محل دارایی های مسدود شده ایران، 18 میلیون دلار برای پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل استفاده کرده است.

ایران به دلیل عدم توانایی در پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل، حق رای در این سازمان را از دست داده بود.

جمهوری اسلامی ایران، پیش از خروج یکجانه آمریکا از توافق هسته‌ای 2015، سومین شریک تجاری کره جنوبی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار