برگزاری کارگاه پژوهش در فرهنگ و ادبیات عامه در شهرستان شیروان

شیروان (پانا) - همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی مجازی کتاب در سراسر کشور، یک دوره کارگاه پژوهش در فرهنگ و ادبیات عامه، با حضور پژوهشگر و شاعر حسن روشان و جمعی از فرهنگیان، شاعران و پژوهشگران، در محل تماشاخانه محراب شیروان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۵۱۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری کارگاه پژوهش در فرهنگ و ادبیات عامه در شهرستان شیروان

حسن روشان با اشاره به اینکه پژوهش، با ما بیگانه است، چون کتاب با ما بیگانه است، گفت: بسیاری از ما با مقوله کتاب بیگانه هستیم و سالهاست که کتاب از سبد زندگی و فکری ما بیرون رفته است. هر جامعه ای که افرادش کتابخوان باشند، آمار آسیب های اجتماعی آن جامعه نیز بسیار پایین خواهد آمد، بنابراین رسانه ها و همه ما باید در این زمینه فرهنگ سازی کرده تا کتاب همانند یک کالای ضروری در جامعه معرفی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نگارش فرهنگ عامه یک کار علمی محسوب می شود، افزود: در نگارش فرهنگ عامه باید عناصر مادی و معنوی، شامل موقعیت جغرافیایی، وجه‌تسمیه، شرایط اقلیمی، تاریخچه شکل گیری، اسناد شفاهی و کتبی، تحولات تاریخی، ترکیب جمعیتی، جغرافیای فرهنگ قومی، مشاهیر و نامداران، نهادهای اجتماعی و فرهنگی، مسکن و معماری ساخت آن، لوازم زندگی، اشکال پوشاک، انواع خوراک ها و تغییر فرهنگ غذا، مسیرها و منزل ها، فرهنگ ها و آیین های سال های شمسی و قمری، برداشت محصول، اخلاق و تربیت، باورها، عقاید عامیانه و... در نظر گرفته شود.

اجرای موسیقی مقامی سردار عیوض خان به سرپرستی ثریا مبارکی و قرائت شعر توسط جمعی از شاعران استانی و شهرستانی علی روشان، مهدی رستمی، محمدعلی مجرد، عبدالعلی رمضانیان، عباسعلی بهادر، یوسف بریمانلو، شهریار کریم زاده، جواد رمضانیان، سعید حاتمی، سعید رستمی، علی داوری، علیرضا شیرین، امان الله جعفرزاده و عطیه محمدزاده از دیگر برنامه های این کارگاه بود.

این کارگاه توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مؤسسه فرهنگی و هنری مزگین شهرستان شیروان برگزار شد.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار