مریدی بر زنده نگه داشتن ادبیات عامه تاکیدکرد

خبرگزاری پانا: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در نخستین «شبهای هنروادبیات فارس» که به نکوداشت استاد یداله طارمی شاعر پیشکسوت شیرازی اختصاص یافته بود، ابرازداشت: ببوسیم دستان کسانی که ادبیات عامه را زنده نگه داشتند و به آن حرمت بگذاریم.

کد مطلب: ۴۰۰۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، شب گذشته نخستین شب از شب های «هنر و ادبیات» با عنوان «فخر فارس» از سوی انجمن مفاخر اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس برگزار شد و در حضور اغلب بزرگان ادبیات، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی؛ از یک عمر فعالیت ادبی یدالله طارمی، شاعر شیرازی تجلیل شد.

در ابتدای آیین یادشده، بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با ذکر یک پرسش صحبت های خود را آغاز کرد و پرسید: آیا زبان روزی متولد و روزی خواهد مرد؟ آیا لهجه ها و گویش ها روزی از بین خواهند رفت؟

وی سپس به حضور «قومی بلندقامت و اساطیرگونه» در فلات ایران اشاره کرد که «قدرتمندانه ماندن تا زبان را از آن خود کردند» و «بعدها دوران معاصر را به نظاره» نشستند.

مریدی سپس پرسید: آیا شیرازی زبان است؟ گویش است؟ لهجه است؟ و سپس به عقیده زبان شناسان در این خصوص اشاره کرد که «منظر زبان شناختی را نمی توان تفاوت های زبان و گویش دانست» و مواردی دیگر چون مردم شناسی و جامعه شناسی نیز در آن دخیل است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: ما تعدادی زبان و گویش و لهجه در شیراز داریم و کار سترگ همه کسانی که قرار است ماندگاری زبان را سبب شوند، ریشه در خرده فرهنگ های ما دارد. پس «ببوسیم دستان کسانی که ادبیات عامه را زنده نگه داشتند و به آن حرمت بگذاریم».

در ادامه این آیین، کوروش کمالی سروستانی از «ادای دین خود» به «استاد بزرگ همراه عزیز یار دیرینه جناب استاد طارمی» گفت و با ذکر «روایت طارمی از زبان طارمی»؛ صحبت های خود را آغاز کرد.

رییس کتابخانه ملی فارس افزود: نام یدالله طارمی ما را به صمیمیت سیالی فرا می خواند که از طراوت روحش برمی خیزد. نبض نگاهش با شعر آمیخته است. تار و پود شعر را می شناسد، و در شاعرانگی اش آن را به تجلی می گذارد.

کمالی سپس به غزل های عاشقانه طارمی اشاره کرد و شعر طارمی در وصف همسرش، احترام خانم فقیری را برای حضار خواند.

سروستانی همچنین به آثار طارمی درباره گویش شیرازی و ویژگی های این اشعار پرداخت و اظهارداشت: اگر واژگان در گذر روزگار در زبان نمانند، در شعر می مانند.

بعد از صحبت های کوروش کمالی سروستانی، صدرا ذوالریاستین، مهدی مباشری و مریم دانشفرد شعر خواندند و جمال زیانی نیز درباره شعر شیرازی صحبت کرد.

سپس داریوش نویدگویی از اقبال شاعران به شعر شیرازی گفت و در ادامه مراسم نیز پس از اجرای قطعه حضرت شاه چراغ (ع) توسط استاد حسن صفری و دونوازی تار و ضرب، نواهای شیرازی برگزفته از اشعار یدا... طارمی نیز با نوازندگی این استاد پیشکسوت و استادضیا اجرا شد.

در این بخش ازبرنامه دو هنرمند نوجوان نیز با نامهای حسین طلعتی و حانیه چمیانی، بصورت نمایشی اشعار خاطره انگیز استاد طارمی را به لهجه شیرازی بر روی صحنه اجراکردند.

در پایان نخستین شبهای هنروادبیات فارس که توسط معاونت فرهنگی ارشاد استان فارس، برگزارشد"جشن نامه" یدالله طارمی که به همت انجمن آثار و مفاخر فارس و حسن دهقان منتشر شده بود، رونمای و پرتره این شاعر پیشکسوت شیرازی که استادعلیرضا عطروش ترسیم داشته است نیز به وی اهداء شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار