تراژدی ادامه‌دار زیست محیطی در سایت پسماند قزوین

بی‌توجهی به تفکیک زباله از مبدأ بحران‌آفرین شد

قزوین (پانا) - با توجه به صدور هشدارهای جدید درباره بحران زیست‌محیطی سایت محمدآباد کارشناسان اعتقاد دارند که اگر طرح تفکیک زباله از مبدأ اجرا نشود، همچنان در مدیریت پسماند محمدآباد بر همین پاشنه می‌چرخد.

کد مطلب: ۱۲۵۰۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
بی‌توجهی به تفکیک زباله از مبدأ بحران‌آفرین شد

به گزارش روابط عمومی شهرداری قزوین، 22 مهرماه 1397 بود که یکی از روزنامه‌های سراسری کشور در گزارشی افشاگرانه با عنوان «سایه تاریک زباله بر زراعت» برای نخستین بار از یک بحران زیست‌محیطی جدی در سایت پردازش و تفکیک پسماند محمدآباد قزوین پرده برداشت. از آن روز به بعد مقام‌های مختلف دولتی، قضایی و نمایندگان مجلس بارها به این سایت پسماند بزرگ سرکشی کرده‌اند، اما با وجود اقدامات جزئی صورت‌گرفته، مشکلات اساسی و اصلی مدیریت سایت به قوت خود باقیست و با وجود اینکه نام این سایت پردازش و تفکیک پسماند است، اما تنها چیزی که همچنان در این سایت اتفاق نمی‌افتد، پردازش و تفکیک پسماند است و واقعیت موجود نشان‌دهنده ادامه فرآیند تلنبار شدن زباله و پسماند و جمع شدن برخی افراد زباله‌‌گرد در این مکان به شدت آلوده برای تفکیک دستی پسماند که هم برای این افراد و سایر اشخاص مرتبط با آنها خطرات بهداشتی و جانی دارد.

افزایش 3 برابر ظرفیت زباله موجب تخریب سایت شده است

چندی پیش فاطمه محمدبیگی سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس به همراه چند نفر از مسئولان استان و شهرداری قزوین از سایت پردازش پسماند محمدآباد بازدید کردند.

این نماینده مجلس در حاشیه بازدید از این سایت از تجمع انبوه زباله در این سایت ابزار تأسف کرد و گفت: با وجود اینکه سایت ظرفیت پذیرش 250 تن در روز را دارد، روزانه 750 تن زباله در آن پذیرش می‌شود؛ یعنی شاهد بهره‌کشی 3 برابر از ظرفیت در این سایت هستیم که باعث تخریب سایت و انباشت زباله در آن شده است.

محمدبیگی همچنین به مشکل افزایش شدید شیرابه‌های سمی زباله‌ها در این سایت پسماند اشاره کرد و افزود: این شیرابه‌ها برای سلامت و محیط زیست خطرناک هستند. وجود برخی سوء مدیریت‌ها در چند سال اخیر از جمله واگذاری‌های نامناسب و جابه‌جایی مدیریت این سایت پردازش پسماند در سازمان‌های مرتبط باعث شده که شاهد یک واقعه زیست‌محیطی ناگوار باشیم.

20 میلیارد تومان بودجه اورژانسی برای تعمیر سایت نیاز است

اما نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس در بخش دیگری از این گفتگو بر لزوم تخصیص بودجه 170 میلیارد تومان برای تعمیر و توسعه سایت محمدآباد تأکید کرد و گفت: برای اجرای فازهای توسعه و تکمیل این سایت اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان مورد نیاز است. ضمن اینکه 20 میلیارد تومان اعتبار اورژانسی هم برای تعمیر اساسی این سایت نیاز است.

محمدبیگی ادامه داد: با توجه به اینکه علاوه بر شهر قزوین سایر شهرهای استان هم از این سایت استفاده می‌کنند، می‌طلبد که همه شهرداران و مسئولان استان قزوین آستین‌ها را بالا بزنند. همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست کشور باید برای موضوع دفع پسماندهای استان قزوین چاره‌ای بیندیشد.

بی‌توجهی تعمدی مدیران به مدیریت پیشینی در تفکیک زباله از مبدأ

یکی از کارشناس محیط زیست استان با بیان اینکه ریشه مشکلات مدیریت پسماند در استان قزوین بی‌توجهی به موضوع تفکیک زباله از مبدأ است، گفت: با وجود اینکه بارها این نکته را تکرار کرده‌ایم که هزینه مدیریت پیشینی تفکیک از مبدأ کمتر از هزینه‌های مدیریت پسینی پردازش زباله در سایت است، اما گویا مسئولان عمداً تمایل دارند که این نکته ساده را نادیده بگیرند.

مارال عزیزخانی اضافه کرد: جالب اینکه همه جا مسئولان می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است؛ اما وقتی نوبت به موضوع پسماند می‌رسد فقط هزینه‌های لازم برای تعمیر، بازسازی و بهسازی سایت محمدآباد را طرح می‌کنند و اصولاً مدیران سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین به عنوان متولی اصلی سایت برای موضوع تفکیک از مبدأ طره هم خرد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: توجیه هم این است که چند سال قبل خواستیم تفکیک زباله از مبدأ کنیم، اما مردم استقبال نکردند؛ در حالی که در همه نقاط دنیا آنقدر راجع به تفکیک زباله از مبدأ طرح‌های خلاقانه اجرا شده و از ظرفیت سمن‌ها و شرکت‌های خصوصی استفاده می‌شود که بالاخره بخش زیادی از زباله به این شکل تفکیک شود.

عزیزخانی تصریح کرد: در ضمن بارها ایده تجمیع کل زباله‌های استان قزوین در یک نقطه به نام محمدآباد به عنوان یک شاهکار مدیریتی معرفی شده که به نظر می‌رسد در این گزاره اثری از عقلانیت دیده نمی‌شود؛ چرا که اگر این تجمیع کار خلاقانه‌ای نبوده، نباید امروز شاهد نابودی سایتی باشیم که میلیاردها تومان از جیب مردم برای ساخت آن هزینه شده است.

سایت محمدآباد باید جمع شده و از بویین‌زهرا خارج شود

اما در شرایطی مدیریت تجمیعی پسماند استان قزوین به ویژه شهر قزوین در دشت محمدآباد قزوین مطرح شده که این منطقه در قلمرو شهرستان بویین‌زهراست و گفت‌وگوهای اهالی روستای محمدآباد در سال گذشته حاکی از نارضایتی عمیق اهالی روستا از زندگی در کنار آلودگی‌ها و بوی بد این سایت پسماند است.

اما نماینده مردم بویین‌زهرا در مجلس پیشتربا تأکید بر ضرورت پایش و نظارت در محیط زیست استان گفت: با وجود قول‌هایی که مسئولان استانی و شهرداری قزوین مبنی بر کنترل آلودگی و مستقر کردن ماشین‌آلات جدید دادند تا به حال این کارها انجام نشده با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی‌ای که سایت پسماند محمدآباد برای مردم روستای محمدآباد ایجاد کرده، این سایت باید هر چه زودتر جمع شود.

روح‌الله عباسپور با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی سایت پسماند محمدآباد در جلسه نمایندگان سرای قوا هم مطرح شده، افزود: مسائل و مشکلات سایت یادشده را بارها به وزارت کشور منعکس کردیم و انتظار ما این است که این سایت هر چه زودتر از شهرستان بویین‌زهرا خارج شود.

وی با اشاره به آلایندگی بالای این سایت برای محیط زیست شهرستان بویین‌زهرا تصریح کرد: شهرداری قزوین بهر‌ه‌برداری از این سایت را به بخش خصوصی واگذار کرده و به دلیل عدم نظارت و کنترل سازمان حفاظت محیط زیست، بخش خصوصی برای سودجویی پسماندهای استان‌های دیگر را به این سایت آورده و با این کار سلامت مردم را تهدید می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار