در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری صورت گرفت؛

کاهش ۱۳ درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن

تهران (پانا) - آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نه ماه سال جاری - با وجود سردتر شدن هوا در ماه‌های اخیر و استفاده بیشتر از وسایل گرمایشی- در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۳ درصدی مواجه بود که این کاهش نشان‌دهنده توجه بیشتر مردم به استانداردها، توصیه‌ها و نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمازا است.

کد مطلب: ۱۲۴۹۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ۱۳ درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در 9 ماهه امسال ۴۱۵ نفر به دلیل مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند، این در حالی است که تعداد تلفات گازگرفتگی در مدت مشابه سال قبل ۴۷۷ نفر بوده است.

بر اساس این گزارش از کل تلفات گازگرفتگی در نه ماهه امسال ۳۱۰ نفر مرد و ۱۰۵ نفر زن بودند.

در این مدت استان های تهران با ۸۹، اصفهان با ۳۶ و البرز و خراسان رضوی هر کدام با ۳۱ فوتی بیشترین تعداد مرگ بر اثر مسمومیت با گاز را داشته اند. همچنین تعداد تلفات گازگرفتگی طی نه ماهه سال جاری در بیش از نیمی از استان ها کمتر از ۱۰ نفر و در استان هرمزگان نیز صفر گزارش شده است.

مرگ ۱۰۷ نفر در آذر ماه

هر چند یکی از ماه های پرتلفات در موضوع مسمومیت با گاز منوکسید کربن، ماه آذر است و در نه ماهه سال جاری نیز بیشتر تعداد کشته های گازگرفتگی در این ماه رقم خورده است اما این آمار(۱۰۷ نفر) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل(۱۲۲ نفر) کاهش ۱۲.۳ درصدی را نشان می دهد.

ثبت بیش از نیمی از تلفات در پاییز

علی‌رغم کاهش آمار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نه ماهه و آذر ماه سال جاری، بیش از نیمی از تلفات نه ماهه امسال در پاییز به ثبت رسیده است(۲۳۲ نفر). بنابراین به دلیل تعداد بالای تلفات در نیمه دوم سال و با توجه به ادامه سرمای هوا و تشدید آن در روزهای آتی، به هموطنان عزیز توصیه می شود که همچنان نکات و هشدارهای ایمنی را در به کارگیری وسایل گرمازا مورد توجه قرار دهند تا شاهد ادامه روند کاهش تلفات در فصل پایانی سال نیز باشیم.

بخاری های فاقد دودکش و غیر استاندارد عمده دلیل مرگ با منوکسیدکربن است

مریم اخگری رییس گروه کنترل و تضمین کیفیت دفتر امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در زمینه مسمومیت با گاز منوکسیدکربن با تاکید بر اینکه استفاده از بخاری های فاقد دودکش در فضای دربسته و یا استفاده از بخاری های غیر استاندارد از عمده دلایل مرگ با این گاز است به هموطنان توصیه کرد ضمن استفاده از وسایل استاندارد، حتما پیش از به کارگیری سیستم های گرمایشی، خروجی بخاری را چک کنند و از سلامت آن مطمئن شوند. همچنین برای منازل و سایر محیط ها تهویه مناسب در نظر گرفته شود تا مانع تجمع گاز منوکسیدکربن در محیط شود.

وی با استناد به موارد ارجاعی به پزشکی قانونی، بخاری های فاقد دودکش را از دیگر عوامل خطرزا در بروز گازگرفتگی عنوان و تصریح کرد: بخاری های بدون دودکش تنها برای مغازه و کارگاه ها که تردد به آن ها زیاد است و تهویه هوا انجام می شود مناسب است و نباید در خانه از آن استفاده کنیم مگرآنکه پنجره ای را همیشه باز نگه داریم تا هوا تهویه شود در غیر اینصورت اگر حسگر تعبیه شده در بخاری های بدون دودکش عمل نکند گاز منوکسیدکربن در فضا پراکنده و مرگ افراد را به دنبال خواهد داشت.

اخگری با تأکید بر اینکه منوکسیدکربن گازی بی رنگ و بی بو است گفت: متاسفانه بسیاری از موارد مرگ بر اثر این گاز در ساعاتی اتفاق می افتد که افراد در خواب هستند و هیچ ترددی هم به منظور تهویه هوا صورت نمی گیرد؛ همچنین از آنجا که این نوع مسمومیت تنها در فرد برخی علائم عمومی مانند حالت خواب آلودگی و رخوت ایجاد می کند و علامت مشخص دیگری ندارد، فرد متوجه نشت گاز در خانه نخواهد شد.

این کارشناس حوزه آزمایشگاه با تأکید دوباره بر لزوم کنترل وسایل گرمایشی و اطمینان از سلامت آن ها، خاطرنشان کرد: اگر غلظت گاز منوکسیدکربن در محیط زیاد باشد در مدت زمان خیلی کوتاهی موجب مسمومیت و مرگ افراد خواهد شد. بنابراین از هموطنان درخواست می کنیم که به توصیه ها توجه کافی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار