پیام‌های رزمایش مرکب امنیت دریایی 2022

تهران (پانا)‌ - رزمایش مرکب را می‌توان نشانه‌ای دیگر بر تغییر در ساختار نظام بین‌الملل دانست که می‌تواند ابعاد جدیدی از پایان یافتن یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی را در امنیت بین‌الملل رقم زند.

کد مطلب: ۱۲۴۹۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
پیام‌های رزمایش مرکب امنیت دریایی 2022

به گزارش نورنیوز، رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ از جمعه با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش و سپاه و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز شد تا ابعاد جدیدی از همگرایی نظامی منطقه‌ای را به نمایش گذارد.

توان و ظرفیت‌های نیروی دریایی ایران امروز نه تنها به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بلکه در ابعاد جهانی مورد توجه قرار گرفته و زمینه‌ساز آن شده تا کشور با وجود تحریم‌ها و فشارهای حداکثری بتواند دانش بومی دریایی را نهادینه ساخته و در کنار تعمیر و بازسازی ناوگان دریایی به یکی از تولیدکنندگان ناوشکن‌های غول‌پیکر با قابلیت کارکرد عملیاتی در اقیانوس‌ها و آب‌راه‌های بین‌المللی دست یابد.

نقش نیروی دریایی ایران در امنیت منطقه نیز انکارناشدنی است و توقیف کشتی انگلیسی به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی و ممانعت از نفت‌کش دزدی آمریکا نمونه‌هایی از این دست است.

نکته آنکه؛ حضور ایران در این رزمایش‌ها بر خلاف رزمایش‌های دریایی کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس که با تسلیحات اجاره‌ای همراه است، با تسلیحات و ناوگان دریایی بومی همراه بوده که رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ و رزمایش سه‌جانبه اخیر ایران، چین و روسیه از آن جمله است.

این توان چنان است که حتی دشمنان ایران نیز به اقتدار توان بومی نیروی دریایی ایران در کنار نیروی زمینی، هوایی و پدافندی اذعان و هرگونه اقدام علیه کشورمان را برابر با جنگی که ایران تعیین کننده سرنوشت آن است عنوان کرده‌اند.

از سویی؛ این رزمایش را می‌توان حلقه تکمیلی روابط اقتصادی و سیاسی دانست که در سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به چین و سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه به تراز بالایی دست یافت.
تحقق اهداف اقتصادی و سیاسی در گرو تامین امنیت فراگیر و پایدار است و در شرایطی که همچنان خطر تروریسم و بحران‌سازی غربی‌ها امنیت جهان را تهدید می‌کند، این همگرایی امنیتی امری ضروری است.

حقیقت آن است که همچنان تجارت دریایی اصلی‌ترین راه تجارت بین‌الملل است لذا همگرایی امنیتی در حوزه دریایی برای مقابله با دزدی و تروریسم دریایی امری ضروری می‌نماید، لذا می‌توان گفت که این رزمایش صرفا جنبه نظامی نداشته بلکه بخشی از اهداف و توافقات اقتصادی سه کشور و حتی در ابعاد گسترد‌ه‌تر در قالب پیمان شانگهای و... است.

از سوی؛ این رزمایش را می‌توان نشانه‌ای دیگر بر تغییر در ساختار نظام بین‌الملل دانست که می‌تواند ابعاد جدیدی از پایان یافتن یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی را در امنیت بین‌الملل رقم زند.

آمریکا با ادعای قدرت برتر دریایی عملا به تهدیدی برای امنیت سایر مناطق جهان مبدل شده است. بر این اساس رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین به عنوان قدرت‌های نوظهور در برابر یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را می‌توان روندی جدید در امنیت بین‌الملل دانست که می‌تواند زمینه‌ساز امنیت پایدار در حمل‌ونقل و تجارت دریایی شود.

نقش آفرینی ایران در این نظم نوین دریایی زمانی آشکارتر می‌شود که هنگام ارسال محموله‌های سوخت از ایران به ونزوئلا حتی ترامپ نیز جرات هیچ‌گونه اقدامی علیه نفت‌کش‌های ایرانی را نکرد و جهانیان اذعان کردند که توان نیروی دریایی ایران، آمریکا را به سکوت و عقب‌نشینی واداشت.

آخر اینکه؛ این رزمایش سه‌جانبه پیامی واضح و آشکار مبنی بر بی‌اثر شدن تحریم‌ها و شکست سیاست فشار حداکثری است و این پیام را برای حاضران در نشست وین دارد که غرب نمی‌تواند با ادعاهای ساختگی و واهی همچون نزدیک بودن پایان وقت مذاکرات و یا گزینه نظامی و... ایران را مجبور به پذیرش زیاده‌خواهی‌های خود کند.

غرب جز تن دادن به حقیقت امر یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن از سوی ایران و ضمانت دادن به جمهوری اسلامی مبنی بر تکرار نشدن بدعهدی‌ها گزینه‌ای پیش رو ندارد، زیرا در حوزه نفت و انرژی نیز چنانچه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر داد، فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به شرایط مناسب و غیر قابل بازگشتی رسیده است.

غرب باید به این عقلانیت برسد که دوران یک‌جانبه‌گرایی به پایان رسیده و امروز نظم نوینی در جریان است که جمهوری اسلامی بخش جدایی‌ناپذیر آن محسوب می‌شود و رزمایش سه‌جانبه ایران، چین و روسیه نمایش کوچکی از این نظم جدید در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار