مادران شاغل، فرشته‌های بدون مرخصی

ملارد (پانا) - مادر فرشته‌ای است که در تمام شبانه‌روز در حال تکاپو است و هیچ‌گاه فارغ نمی‌شود؛ اما مادران شاغل دغدغه و نگرانی بیشتری دارند.

کد مطلب: ۱۲۴۹۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مادران شاغل، فرشته‌های بدون مرخصی

روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در تقویم ایرانی را روز مادر نامیده‌اند. فرشته‌ای که زمینی است اما سمبل فداکاری و عشق است، مادران شاغل اما سختی مضاعفی را متحمل می‌شوند. با تعدادی از مادران شاغل گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

سحر شیخی کارمند آموزش و پرورش است و حدود ۱۴ سال سابقه کار دارد. او در مورد تأثیر شاغل بودن بر زندگیش گفت: مادری که شاغل است کارش دوبرابر می‌شود، چرا که علاوه بر خانه‌داری، باید وظایف شغلی خود را هم انجام دهد، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد تا به مشکلی برای زندگی شخصی و کاری خود برنخورد.

وی در مورد اینکه مادر شاغل دچار سختی‌های بیشتری است یا مادر خانه‌دار، گفت: نمی‌توان گفت که کدام یک دچار مشکلات بیشتری است، چرا که همه مادران برای تربیت و پرورش فرزندانشان تلاش بسیاری می‌کنند. هر مادری که بتواند علاوه بر انجام امور کاری و خانه‌داری، وقت مناسبی برای همراه بودن با فرزندش خالی کند و از زمان فراغتش برای تربیت فرزندش درست استفاده کند، مادر موفقی است.

شیخی پیرامون آثار اشتغال بر بانوان افزود: شاغل بودن برای یک زن، تنها کسب درآمد نیست بلکه وجوه شخصیتی استقلال‌طلبی و هویت زنانه او را نیز تقویت می‌کند. بنابراین زنی که شاغل است طبیعتاً می‌تواند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد که به همه امور زندگی برسد، البته همراهی همسر هم بسیار مهم است چرا که اداره زندگی مشترک بصورت یک‌نفره امکان‌پذیر نیست و هم باید در تمامی امور همراه همسرش باشد.

وی در مورد انتظاراتی که از فرزندش دارد اضافه کرد: عشق مادر به فرزند بی‌نهایت است و آرزوی همه مادران سعادت و سلامتی بچه‌هایشان است، اما امیدوارم در آینده بخاطر زحماتی که برای او متحمل شده‌ام، قدر خودش و استعدادهایش را بداند و در نهایت انسانی نیکوکار، باشخصیت و مهربان باشد، با دیگران با احترام برخورد کند و در نهایت نوع‌دوستی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

پریسا محبی برومند، آشپز یک شرکت است. وی در خصوص شاغل بودن زنان گفت: یک مادر خانه‌دار وقت و تمرکز بیشتری بر فرزندان و زندگی‌اش دارد که این مورد نقش بسزایی نیز در تربیت و تحصیل آنها دارد.

وی در مورد تأثیر شاغل بودن بر زندگیش بیان کرد: شاغل بودن موجب خستگی و مشغله فکری شده‌ است و سبب آن شده که تسلط درستی بر زندگی و فرزندانم نداشته باشم.

محبی در مورد نحوه برقراری تعادل بین زندگی و کار خود افزود: تعادل برقرار کردن بین این دو امر در زندگی بسیار دشوار است، اما در تلاش هستم تا در روزهایی که اوقات فراغت بیشتری دارم بهتر به کارهای خانه و فرزندانم برسم.

او از انتظاراتش نسبت به فرزندان خود گفت: ضروری است که کارهای خود را به نحو احسن انجام دهند تا آرامش خاطر بیشتری در زمان کار داشته‌ باشم.

اکرم ولیخانی، پرستار است و در مورد تاثیرات اشتغال زنان گفت: شاغل بودن تاثیرات مثبت و منفی زیادی در زندگی افراد دارد، اما فکر می‌کنم با نداشتن فرزند کوچک تاثیرات منفی آن کمتر است.

ولیخانی از فرزندانش خواست: با توجه به این موضوع که فرزندان من بزرگ هستند، از آنها انتظار دارم که کارهای خانه را در حد توان و به طوری که موجب ناراحتی و دلزدگی آنها نشود انجام دهند و به من کمک کنند.

او در مورد تفاوت‌های مادر شاغل و خانه‌دار تشریح کرد: بستگی به فرزندان در هر خانواده دارد، اگر خانواده‌ای فرزند کوچک داشته باشد مادر خانه‌دار بسیار بهتر است اما اگر دارای فرزند بزرگ باشند از نظر من هیچ مشکلی برای شاغل بودن آن مادر وجود ندارد.

خبرنگار دانش‌آموز: نسترن خورشیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار