ملیکاسادات اسماعیلی*

طراحی لباس، اصول و جایگاه آن در صنعت سینمای ایران

تهران (پانا) - طراحی لباس یکی از ارکان اصلی در صنعت فیلم‌سازی است. طراحان لباس سبب حس‌گیری بهتر بازیگران و ارتباط بهتر آن‌ها با شرایط و شخصیت‌ها می‌شوند. به بیان دیگر آن‌ها سبب هویت‌بخشی به داستان می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۴۸۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد
طراحی لباس، اصول و جایگاه آن در صنعت سینمای ایران

طراحان لباس برای طراحی درست یک لباس باید با کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و مسئول گریم در ارتباط باشند تا بتوانند بهترین طراحی را انجام دهند. بعد از این مرحله آنها با خلاقیت و استعداد خودشان با کمک تحقیقات و سبک‌شناسی می‌توانند لباس مناسب را طراحی کنند.

طراح لباس در هر شرکتی در گروی فرهنگ‌ها و آداب و رسوم همان کشورها است. وقتی افراد روی صحنه قرار می‌گیرند، لباس آنان می‌تواند گواه شخصیتشان باشد. لباس می‌تواند نوع شغل، دوره زندگی و مواردی از این قبیل را مشخص کند. برای اینکه بازیگر بتواند یک نقش را ماندگار و به یادماندنی کند، در کنار بازیگری عالی به ظاهری مناسب نیز نیاز دارد.

به عبارت دیگر طراحان لباس قادرند شخصیت‌ها را واقعی کرده و به آنها نقشی نو ببخشند.

مراحل انجام یک طراحی درست به چه صورت است؟

طراحان لباس برای طراحی درست یک لباس باید با کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و مسئول گریم در ارتباط باشند تا بتوانند بهترین طراحی را انجام دهند. بعد از این مرحله آنها با خلاقیت و استعداد خودشان با کمک تحقیقات و سبک‌شناسی می‌توانند لباس مناسب را طراحی کنند.

مطالعه جزء به جزء فیلمنامه

با این کار طراح لباس سریال می‌تواند بر روی نقش اشراف کلی داشته باشد و با کاراکتر و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شود. در واقع برای اینکه صحنه در اختیار طراح قرار گیرد، لازم است ظاهر خوب و مناسبی را برای خود رقم بزند که این کار توسط طراح لباس انجام می‌شود.

ارتباط با کارگردان

طراح لباس بعد از مطالعه فیلم‌نامه و شناخت کاراکتر لازم است طرح‌های پیشنهادی خود را به کارگردان ارائه دهد تا او بر اساس صحنه و سایر ملزومات، تایید نهایی را ارائه دهد. در واقع لباس یک تعامل بین طراح و کارگردان است.

ارائه لباس برای هر کاراکتر

در ادامه فعالیت‌های طراحی لباس، لازم است تا برای هر شخصیت به صورت جداگانه لباسی مناسب طراحی شود. پیشنهاد می‌شود در این مرحله برای دریافت خروجی بهتر، طراح خود را غرق در کاراکتر‌ها و عادات آنها کند. در این شرایط می‌تواند موقعیت را بهتر درک کند.

اتود زدن

این کار مرحله آخر در طراحی لباس است. در واقع طراح، تمام ایده‌هایی که در ذهن دارد را به کاغذ منتقل کرده و روی آن تغییرات نهایی را اعمال می‌کند. در انتها می‌توان بر اساس نظرات و ایده‌های کارگردان روی رنگ نهایی لباس و تهیه نسخه اصلی به تفاهم رسید.

بهترین طراحان لباس سینمای ایران چه کسانی هستند؟

مشهورترین طراح لباس ایرانی یک لقب است که به برترین و خلاق‌ترین افراد در عرصه مد و طراحی لباس عرضه می‌شود. از آنجا که کشور ایران همیشه در بحث هنر، صاحب سبک بوده است و افراد زیادی نیز به هنر طراحی لباس علاقه دارند لذا نمی‌توان تنها از یک شخص به‌عنوان مشهورترین طراح لباس ایرانی نام برد.
گروه زیادی از جوانان باذوق ایرانی، استعداد و تلاش خود را روی طراحی لباس‌های ناب و خلاقانه قرار داده و به همین دلیل نام ایران در بین طراحان مد یک نام شناخته‌شده است. چند طراح لباس و مد ایرانی هستند که امروزه در صنعت فشن و طراحی لباس جزو سرشناس‌ترین‌ها به‌حساب می‌آیند.

طراح لباس سریال «دراکولا»

طراح لباس سریال «دراکولا» نازنین خزاعی است که در آثار ارزشمندی چون «دوپینگ»، «تابستان داغ» و موارد دیگر نیز ایفای هنر کرده است. این طراح لباس ایرانی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ به صورت حرفه‌ای در سینما آغاز کرد. خزاعی طراح لباس سریال «دراکولا» در سال ۱۳۹۵ در فیلم «تابستان داغ» اقدام به طراحی لباس کرد که همین مورد نیز باعث شناخته شدن و پیشرفت او شد. جالب است که بدانید این طراح لباس موفق علاوه بر طراحی، بازیگری نیز می‌کند. نازنین خزاعی به عنوان طراح لباس در دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. شاید در کارنامه فعالیت‌های این هنرمند جوان کارهای متنوع و زیادی دیده نشود، اما وجود آثار بزرگ به نام او، نشان‌دهنده این مهم است که حضور او در هر سریال و فیلمی می‌تواند باعث جلب توجه مخاطب شود.
در کارنامه فعالیت خزاعی، همکاری با بازیگران شناخته‌شده‌ای چون پریناز ایزدیار، کامبیز دیرباز، علی مصفا و غیره به چشم می‌خورد. همین موضوع نشان‌دهنده این است که او توانسته است مجموعه‌های خوبی را برای فعالیت انتخاب کند.

طراح لباس سریال «قورباغه»

طراح لباس سریال «قورباغه»، هنرمند نام آشنای جوان الهام معین است که از سنین کم وارد این رشته شده است. در کارنامه فعالیت‌های طراح لباس سریال «قورباغه» می‌توان «مسخره باز» را نیز مشاهده کرد. او فارغ التحصیل رشته طراحی لباس است و امروزه حضور فعالی در این رشته دارد. البته از این هنرمند جوان و بااستعداد آثار ارزشمند دیگری همچون «بمب، یک عاشقانه» و «رورانس» را نیز می‌توان مشاهده کرد که همگی آنها نشان‌دهنده ذوق و استعداد زیاد اوست.

طراح لباس مجموعه «هزاردستان»

علی حاتمی کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و طراح لباس ایرانی مشهور و پر آوازه ایرانی در سریال «هزاردستان» اولین تجربه طراحی لباس خود را انجام داد. اینک سال‌ها گذشته است، علی حاتمی رفته است و شاید یادگارهایش، لباس‌هایی که او طراحی کرده، در فیلم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هیچکس در این مورد که علی حاتمی طراح لباس‌های فیلم است چیزی نمی‌داند و یا کمتر می‌دانند، در حالی که درباره سینمای مولف او همه اطلاعات کافی دارند و اینک او برای همیشه و تا ابد در سینمای ایران و کشور بزرگ و تاریخی ما جاودانه است.

*طراح لباس سینما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار