مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۱ در پیش اجلاسیه نماز منطقه‌ای گفت:

ارتباط مؤثر و سازنده با دانش‌آموزان از مهم‌ترین راه‌های دعوت به نماز است

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه 11 در پیش اجلاسیه نماز منطقه 11 به ضرورت همسو بودن خانه و مدرسه در دعوت به نماز اشاره کرد و ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان را از مهم‌ترین راه‌های دعوت به نماز در میان دانش‌آموزان معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
ارتباط مؤثر و سازنده با دانش‌آموزان از مهم‌ترین راه‌های دعوت به نماز است

پیش اجلاسیه نماز منطقه 11 با حضور قدرت الله گراوند؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه و غلامعلی عنایت مهر؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی و جمعی از معاونین و مربیان پرورشی و مبلّغین طرح امین در دبستان حضرت مهدی(عج) برگزار شد. در ابتدای این جلسه عنایت مهر ضمن تشکر از سهیلا قاسمی مدیر دبستان حضرت مهدی(عج) در برگزاری جلسه، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم با موضوع وجوب نماز بر مسلمانان بیان کرد: ما به عنوان راهبران تربیتی باید نسبت به ترویج نماز در مدارس حساسیت بیش تری داشته باشیم.

وی با اشاره به سه عنصر مهم تربیتی خانه، مسجد و مدرسه گفت: اگرچه آموزش و پرورش به صورت شاخص همواره به عنوان متولی امر تعلیم و تربیت شناخته شده است، اما رسالت تربیت فقط بر دوش مربی تربیتی و معلمان نیست، بلکه جامعه، خانه، محله و حتی حاکمیت در نقش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هم باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.

عنایت مهر افزود: در خصوص تربیت دینی و دعوت دانش آموزان به نماز در حال حاضر علاوه بر خلأهای موجود در زمان قبل از کرونا، امروزه شاهد خلأ جدی در دوره پساکرونا هستیم، زیرا کرونا مدارس و مساجد را که مستقیم در تربیت دینی دانش آموزان اثرگذار هستند به تعطیلی کشاند و باعث شد دانش آموزان به فضای مجازی محدود و محصور شوند.

وی افزود: اگرچه فاصله و شکاف بین فضای حقیقی و فضای مجازی در مسائل آموزشی هم وجود دارد ولی این فاصله در مباحث تربیتی بیش تر به چشم می خورد زیرا در آموزش با توجه به مشخص بودن سرفصل های درسی امکان یادگیری به صورت غیرحضوری مهیا است، ولی در مباحث تربیتی باید گفت ارتباط حضوری با دانش آموزان در این امر بسیار ضروری است و در ارتباطات حضوری اجتماعی است که دانش آموزان با مهارت های مختلف زندگی آشنا می شوند.

عنایت مهر خاطرنشان کرد: جنود رحمان و جنود شیطان همواره در فعالیت بوده اند و این امر در همه ادوار تاریخ رخ داده است ولی امروزه به دلیل فضای مجازی این تعارض بیش از گذشته به چشم می خورد و می توان گفت دین گریزی با ضریب القای زیادی به جوانان القاء می شود.

وی در ادامه گراوند گفت: نباید هیچ مرزبندی بین آموزش و پرورش در مدارس و بین کادر آموزشی و پرورشی وجود داشته باشد و ما باید همه برنامه های مدرسه را در چارچوب مسائل پرورشی و تربیتی قرار دهیم تا همه نیروهای مدرسه و دانش آموزان و اولیای آنها همراه و همسو با برنامه های پرورشی و تربیتی باشند.

گراوند افزود: اگرچه ما در مدارس گاهی با خانواده هایی مواجه هستیم که با تربیت دینی و اعتقادی همسو و موافق نیستند، ولی تجربه نشان می دهد چه بسا دانش آموزانی که برخلاف مسیر و راه خانواده های خود همراه و همسو با آموزه های دینی و اعتقادی هستند و این وظیفه ما در مدارس است که بتوانیم در انتقال آموزه های دینی به این دانش آموزان اثرگذار باشیم.

گراوند به ضرورت وجود روحیه نشاط و شادمانی در جذب دانش آموزان به نماز و مسائل اعتقادی اشاره کرد و گفت: استفاده از زبان هنر در تربیت دینی دانش آموزان می تواند بسیار کارگشا باشد.

وی به ضرورت معرفی الگوهای به روز موفق جامعه در دعوت و تشویق به نماز اشاره کرد و گفت: نماز خواندن دانش آموز دارای مدال المپیاد جهانی روی پل لندن می تواند به عنوان یک الگوی نوجوان مسلمان و نخبه به دانش آموزان معرفی شود.

گراوند به ضرورت داشتن ارتباط مؤثر و سازنده با دانش آموزان اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین راه های دعوت دانش آموزان به نماز و ایجاد تربیت اعتقادی و دینی برقراری ارتباط صمیمی و دوستانه با دانش آموزان است.

معلم و مربی ما باید با نیازهای روز جامعه هماهنگ باشد، زیرا نمی توان امروز با روش های قدیمی با نسل امروز ارتباط برقرار کنیم.

وی با اشاره به عنصر مهم خانواده بعنوان یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: تبیین احکام و آموزه های دینی برای والدین از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا کودکان و نوجوانان بسیاری از مسائل را در درون خانواده یاد می گیرند.

در ادامه جلسه هر کدام از مدعوین حاضر در جلسه تجربیات خود در مدرسه در دعوت دانش آموزان به نماز و موانع و آسیب های پیش رو را مطرح کردند و در پایان از شرکت کنندگان در جلسه با اهدای یادبود تقدیر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار