هومان اسعدی: جشنواره موسیقی جوان دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است

تهران (پانا) - هومان اسعدی می‌گوید جشنواره دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است و حمایت از موسیقی‌های بومی، هویتی و هنری جزء وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

کد مطلب: ۱۲۴۶۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
هومان اسعدی: جشنواره موسیقی جوان دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است

به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هومان اسعدی، موسیقیدانی که دبیری ۹ دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته، درباره روند جشنواره طی دوره‌های اخیر گفت: جشنواره طی همه این دوره‌ها، سیاست بنیادین مستمر و واحدی داشته است. یکی از ویژگی‌هایی که در تمامی دوره‌ها در نظر گرفتیم، ارزیابی داخلی و درونی، بررسی نقاط ضعف و قوت بخش اجرایی و بخش محتوایی جشنواره بوده است و همین مسئله باعث اصلاحات و تغییراتی نیز شده است.

وی در خصوص حذف بخش حفظ کل ردیف در دوره پانزدهم جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: بدنه اصلی جشنواره در بخش موسیقی دستگاهی مبتنی بر ردیف، دستگاه‌ها و روایت‌های مختلف ردیف است، اما برگزاری دقیق آزمون حفظ کل ردیف به صورت مجازی بسیار دشوار است به همین دلیل در این دوره این بخش به تعویق افتاد تا زمانی که بازگشت به سیستم حضوری ممکن شود.

اسعدی درباره بخش آهنگسازی و آفرینش در تکنوازی بیان داشت: چندین سال بود که برخی از دوستان آهنگساز ما پیشنهاد می‌دادند از آنجایی که این جشنواره ابعاد مختلف موسیقی‌های هنری و جدی را پوشش می‌دهد، حیف است که آهنگسازی ‌هم اینجا گنجانده نشود. مخصوصاً آقای کیاوش صاحب نسق که در این سال‌ها پیشنهادات خوبی داشتند و در نهایت امسال برای دوره‌ پانزدهم، تصمیم بر این شد که به چند دلیل آهنگسازی به جشنواره اضافه شود. به‌طور کلی سیاست و تمرکز جشنواره موسیقی جوان بر روی فعالیت‌های انفرادی و تکنوازی و تکخوانی است و از آنجایی که آهنگسازی هم فعالیتی انفرادی است، می‌تواند درکنار سایر بخش‌ها با همان هدف و تمرکز اصلی قرار گیرد. امسال اولین تجربه برگزاری این بخش را داشتیم، هر چند که تجربه تقریباً مشابهی را در بخش دیگری تحت عنوان «آفرینش در تکنوازی» نیز داشتیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: من فکر می‌کنم این جشنواره به اندازه کافی روی سنت، ردیف، و رپرتوارهای کلاسیک تاکید محکمی داشته است و جای خالی یک بخش خلاقانه‌ مستقل خالی بوده است. به همین دلیل در بخش «آفرینش در تکنوازی» و نیز در بخش «آهنگسازی» سعی کردیم مقداری بازتر برخورد شود که بحث خلاقیت هم بیشتر مجال بروز پیدا کند. خوشبختانه استقبال خوبی هم صورت گرفت به طوری که ۱۰۰ اثر قابل توجه در بخش آهنگسازی به رقابت با هم پرداختند.

اسعدی در پاسخ به این سوال که چرا سازهایی همچون پیانو و ویلن ایرانی درجشنواره از دوره هفتم تا به امروز حضور نداشته‌اند، گفت: من در رابطه با این مسئله سه موضع دارم یکی در مقام دبیر این جشنواره است که هیچ‌گاه نظر شخصی خودم را وارد نمی‌کنم و همه چیز با مشورت استادان و شوراهای تخصصی مربوطه پیش می‌رود که در این مقام تا به این لحظه برآیند نظرات این بوده است که فعلاً همین وضعیت فعلی و ترکیب سازها حفظ شود. موضع دیگرم به عنوان یک شخص حقیقی که به انواع مختلف موسیقی علاقه دارم این است که خوب است که این دو ساز در جشنواره شرکت داده شود، و نظر سوم من به عنوان موسیقی‌شناس یا به اصطلاح اتنوموزیکولوگ این است که باید حدود و ثغوری در این زمینه تعریف شود و معتقدم این جشنواره با پشتوانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید الگویی بدهد که اختلاط حوزه‌ها را ترویج کند یعنی موسیقی کلاسیک ایرانی در ناب‌ترین و عالی‌ترین حالتش با سازهای کلاسیک ایرانی اجرا می‌شود.

وی که دبیری ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته در خصوص تک‌مرحله‌ای بودن بخش موسیقی نواحی در این دوره از جشنواره گفت: قطعاً تمام بخش‌های جشنواره بهتر است به صورت دو مرحله‌ای برگزار شود اما این اتفاق یک دلیل راهبردی و یک دلیل فنی داشت. دلیل راهبردی آن این بود که با توجه به اینکه این دوره خیلی دیر آغاز به کار کرد و اصلاً سابقه نداشته است در تاریخچه این هشت، نه سال اخیر که این‌قدر دیر وزارت ارشاد بخواهد به فکر جشنواره بیفتد، تقریباً عید بود که جشنواره رسماً آغاز به کار کرد، و همیشه قبل از عید فراخوان منتشر می‌شد، به خاطر همین ما با چالشی زمانی روبه‌رو بودیم که اساساً برگزاری جشنواره امسال با توجه به محدودیت‌های زمانی مقدور است یا نه؟ مسئله برگزاری و عدم برگزاری بود یا حذف یک بخش، در آن شرایط ما ناچار بودیم که برنامه استراتژیکی بچینیم که هیچ بخشی حذف نشود و زمان‌بندی‌مان هم برسد و به خاطر همین به این نتیجه رسیدیم که ناچاریم بعضی از بخش‌ها را مثل بخش نواحی که تکثر و تنوع زیادی دارد به صورت یک‌مرحله‌ای برگزار کنیم. اما دلیلی فنی هم داشتیم که چون در این دوره از ابتدا رپرتوارهای مشخصی برای این بخش مشخص شده بود دقت ارزیابی‌ها به صورت تک‌مرحله‌ای را ممکن می‌کرد.

اسعدی در پاسخ به استمرار جشنواره به واسطه ابراز نگرانی برخی داوران، اظهار داشت: من نگرانی چندانی ندارم چرا که جشنواره دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است و حمایت از موسیقی‌های بومی، هویتی و هنری جزء وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به هر حال وضعیت موسیقی در مملکت، در کل، وضعیت ایده‌آلی نیست و این جشنواره شبیه به یک معجزه در حال برگزاری است و این مسئله شاید باعث شود که نگرانی‌هایی از تداوم و استمرار آن وجود داشته باشد، اما به نظر من قطعاً جشنواره ادامه پیدا خواهد کرد. البته ممکن است ترکیب و ساختار آن تغییر کند اما بعید است که بتوان آن را حذف کرد و اگر این کار انجام شود، کاری بسیار غیرعاقلانه و غیرفرهنگی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار