کره جنوبی با آزادسازی فوری پول‌های بلوکه‌شده ایران موافقت کرد

تهران (پانا) - وزارت امور خارجه کره جنوبی پس از دیدار معاون وزیر خارجه آن با همتای ایرانی‌اش در وین، در بیانیه‌ای با اشاره به محورهای گفت‌وگوی آن‌ها از موافقت طرف کره‌ای با انجام گرفتن فوری آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد
کره جنوبی با آزادسازی فوری پول‌های بلوکه‌شده ایران موافقت کرد

وبگاه وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای درباره سفر چوی جونگ کان معاون وزیر امور خارجه این کشور به وین و دیدارش با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، نوشت، این اولین دیدار آن دو بوده است و مذاکرات صریح و سازنده‌ای درباره روابط ایران - کره، از جمله مسئله دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره داشته‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: معاون وزیر خارجه چوی، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات احیای برجام به زودی به نتیجه برسند و دو طرف موافق بودند آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران [در بانک‌های کره‌ جنوبی] باید فورا انجام شود.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه کره آمده است: دو طرف توافق کردند کارشناسان دو کشور برای بحث پیرامون مسائل مرتبط با انتقال پول‌های بلوکه‌ شده رایزنی‌های کاری انجام دهند.

وزارت خارجه کره همچنین بیان کرد: معاون وزیر خارجه چوی گفت، دیدار امروز باید به عنوان تسریع‌کننده روابط دوجانبه‌مان عمل کند. معاون وزیر امور خارجه باقری هم گفت، سفر چوی به وین برای بحث پیرامون پول‌های بلوکه‌شده نشانه مثبتی برای تقویت روابط است.

بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی در پی این مطرح می‌شود که جلسه باقری و چوی به درخواست طرف کره‌ای، ظهر پنج‌شنبه در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول - تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌ شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تاکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام نماید.

بر اساس این گزارش این دیدار ارتباط مستقیمی با مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۱+۴ نداشته و در چارچوب رایزنی‌های دوجانبه معمول میان دو کشور و به درخواست طرف کره‌ای انجام گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار