اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ آمار مبتلایان به اُمیکرون افزایش یافت

تهران (پانا) - سویه جدید کرونای اُمیکرون در کشور در حال گردش است و شیوع این سویه جدید باعث شده تا 194 نفر به این بیماری مبتلا شوند. این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به شدت پایین آمده و شیوع اُمیکرون می‌تواند زنگ خطری برای ورود کشور به موج بعدی کرونا باشد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ آمار مبتلایان به اُمیکرون افزایش یافت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تعداد ۶ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۴۶۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۳۱ هزار و ۷۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۶ میلیون ۴۵ هزار و ۸۹۰ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. دو هزار و ۳۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۵۹ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۸۷۶ نفر دُز اول، ۵۲ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۸۲۹ نفر دُز دوم و ۹ میلیون و ۸۱ هزار و ۶۷۱ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۱ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۷۶ دُز رسید.

افزایش تعداد مبتلایان به اُمیکرون

با گسترش شیوع کرونای اُمیکرون در کشور، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی موارد شناسایی ابتلا به «امیکرون» در کشور از شناسایی 194 مبتلا در کشور خبر داد و گفت که تعداد مبتلایان به کرونای اُمیکرون در کشور به به افزایش است.

ساخت کیت تشخیص اُمیکرون در کشور

با شیوع سویه جدید اُمیکرون، نیاز به کیت آزمایشگاهی برای تشخیص این نوع بیماری بیش از پیش اهمیت پیدا کرد. سعید کریمی، معاون وزیر بهداشت در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که کیت تشخیص اُمیکرون در کشور طراحی و ساخته شده و کمبودی هم در این زمینه وجود ندارد چون تعداد زیادی در بین دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع شده و اگر پزشکی شک کند که یک مورد اُمیکرون وجود دارد، حتما آزمایش انجام می‌شود. وی همچنین گفت:‌ از نظر علمی قابل قبول نیست که همه تست های تشخیصی در کشور بر اساس تشخیص اُمیکرون باشد چون ابتدا تست PCR گرفته می شود و در موارد مشکوک، تست اُمیکرون هم انجام می شود. مشکل اصلی کشور، کمبود کیت تشخیص اُمیکرون نیست. معاون درمان وزیر بهداشت گفت: برای تشخیص کرونا ابتدا باید تست تشخیصی انجام شود و در برخی مواردی که تست کرونا مثبت می شود، تست اُمیکرون هم انجام می شود. اُمیکرون چون علائم خفیفی دارد، ممکن است بیماران برای آزمایش مراجعه هم نکنند زیرا علائمی شبیه سرماخوردگی دارد.

فاز سوم واکسن نورا

فاز سوم مطالعات بالینی واکسن نورا در هفته‌ای که گذشت آغاز شد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در حاشیه آغاز فاز سوم مطالعات بالینی این واکسن اعلام کرد که واکسن نورا نیز ظرف یکماه آینده وارد بازار می‌شود. واکسن نورا یکی از واکسن‌های جدید است که در ساخت آن، از پروتئین نوترکیب استفاده شده و تجربه جدیدی برای کشورمان رقم زده و با بررسی‌هایی که انجام شده، یکی از بهترین واکسن‌ها شناخته شده است.

حواشی اتوبوس‌خوابی در پایتخت

انتشار تصاویری از اتوبوس خوابی جمعی از شهروندان در اتوبوس‌های بی‌.آر.تی شهر تهران واکنش‌های زیادی به همراه داشت. این موضوع در جلسه اخیر شورای شهر تهران نیز مورد بررسی قرار گرفت. مهدی چمران اعلام کرد که طبق صحبتی که با شهردار شده، قرار است شنبه یا یکشنبه هفته آتی بساط اتوبوس‌های ویژه بی‌خانمان‌ها جمع شود. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه گفت:‌ معاون شهردار که در جلسه شورا حضور پیدا کردند درباره بحث بی.آر.تی خوابی و اتوبوس خوابی توضیح دادند و اعضای کمیسیون فرهنگی شب گذشته بررسی کردند و متوجه شدند شهرداری از روی خیرخواهی و برای پناه دادن به عده ای که یا برای مداوا یا اقدامات اداری به تهران می‌آیند است. نیت این اقدام خوب بوده اما انعکاس بیرونی خیلی بدی داشته است.

آخرین وضعیت پرونده شکایت از بازیگران

در هفته‌ای که سپری شد، یکی دیگر از جلسات سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. توضیح درباره تفهیم اتهام به مدیران خودروساز به‌دلیل خودروهای ناقص از سوی سازمان بازرسی، توضیح درباره پرونده ترور شهید سلیمانی، آخرین آرای پرونده دادگاه‌های مفاسد اقتصادی، آخرین وضعیت پرونده شکایت از بازیگران، ورود سازمان بازرسی به بحث دپوی خودروها، توضیح درباره افزایش قیمت بلیط‌های هواپیما، توضیح درباره حکم انحلال جمعیت امام علی و توضیح درباره فوت عادل کیانپور به دلیل اعتصاب غذا مهم‌ترین مواردی بود که ذبیح‌الله خداییان آنها را تشریح کرد.

سیل در استان‌های جنوبی

سیل و آبگرفتگی در 19 شهرستان در استان‌های جنوبی کشور موجب وارد شدن خسارت‌های زیادی به بافت روستایی و روستایی نشینان شد. در حوادث جوی هفته گذشته 10 تن از هموطنان جان خود را بر اثر سیل از دست دادند.

انتخاب رئیس شورای عالی استان‌ها

در هفته‌ای که سپری شد انتخابات هیات رئیسه سال اول دوره ششم شورای عالی استان‌ها با حضور احمد وحیدی وزیر کشور برگزار شد. در این جلسه پرویز سروری در انتخاباتی پرویز سروری به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها انتخاب شد. بر این اساس پرویز سروری نماینده استان تهران و شهرام دبیری نماینده استان آذربایجان شرقی نامزد ریاست سال اول از دوره ششم شورای عالی استان ها شدند که در نهایت پرویز سروری با کسب 38 رای به عنوان رییس انتخاب شد.

مشکلات خلیج گرگان

خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی خزر تشکیل شد و در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز، به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این فرورفتگی درون قاره‌ای، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله و تالاب بین‌المللی گمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است. اکولوژی خلیج گرگان تحت تاثیر دریای خزر، رودهای مجاور و شبه جزیره میانکاله قرار گرفته که در رشد و تکثیر آبزیان، ماهیان استخواندار و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی داشت و بدین جهت می‌توان گفت که شبه جزیره میانکاله و خلیج گرگان محیط زیست و جغرافیایی جدایی‌ناپذیرند. راضیه لک، رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور مهم‌ترین چالش خلیج گرگان را افزایش رسوبات این محیط آبی عنوان کرد و گفت لایروبی کانال ارتباطی دریای خزر و خلیج گرگان راهکار خوبی برای نجات این خلیج نیست.

طرح استیضاح وزیر بهداشت در مجلس کلید خورد

طرح استیضاح وزیر بهداشت در مجلس نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که هفته گذشته در صدر اخبار حوزه سلامت قرار گرفت. کمال حسین‌پور، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس گفت عملکرد ضعیف وزیر بهداشت در تحقق وعده‌های خود باعث شد تا استیضاح وی به زودی تقدیم هیات رئیسه شود. او گفت: وزارت بهداشت در طول ماه‌های گذشته در انجام تکالیف و وظایف محوله خود به درستی عمل نکرده است، برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه بهداشت عمومی و ارتقای سطح آن بسیار ضعیف و ناکارآمد است، برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر در زمان اخذ رأی اعتماد کنار گذاشته شده و اراده‌ای برای تحقق وعده‌ها در بدنه وزارتخانه دیده نمی‌شود. نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس یازدهم تصریح کرد: عدالت در توزیع اعتبارات صورت نمی‌گیرد و روند قابل اصلاح نیست، به دلیل ناتوانی وزیر بهداشت و مجموعه وزارتخانه، من و تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح وی را تهیه کرده‌ایم و هم‌اکنون در کارتابل نمایندگان قرار دارد و به زودی تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌شود تا بتوانیم تاثیری هر چند اندک در کاهش درد و رنج هموطنان خود در مراجعه به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها داشته باشیم.

تغییر و تحول در سازمان سنجش

در هفته‌ای که سپری شد، ابراهیم خدایی پس از 10 سال از ریاست سازمان سنجش خداحافظی کرد. او در نامه خداحافظی‌اش نوشت:‌ «سازمان سنجش با بیش از نیم قرن سابقه و کسب اعتماد عمومی مردم ریزبین و دقیق ایران از سازمان های مورد اعتماد مردم و با سرمایه اجتماعی وزین است. از حدود ۹ سال و ۶ ماه پیش که با طی سلسله مراتب اداری مسئولیت سازمان به این جانب محول شد می توانم اعلام کنم با کمک شما عزیزان توانستیم برای بیش از ۴۰ میلیون نفر متقاضی آزمون های ورودی دانشگاه ها، آزمون های حرفه ای و استخدامی را با برنامه ریزی دقیق و منظم برگزار کنیم و بیش از ۱۲ میلیون نفر از شایستگان کشورمان را وارد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کنیم.» با خداحافظی ابراهیم خدایی، با حکم وزیر علوم دکتر عبدالرسول پورعباس به ریاست سازمان سنجش آموزش کشور منصوب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار