عضو سابق کمیسیون عمران مجلس در گفت گو با پانا مطرح کرد؛

رونق ساخت مسکن در کشور و هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید

تهران (پانا) - عضو سابق کمیسیون عمران مجلس می‌گوید اعطای تسهیلات می‌تواند موجب رونق در ساخت و ساز شود و در کنار آن اعتبارات بانکی را به سمت تولید هدایت کند.

کد مطلب: ۱۲۴۵۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
رونق ساخت مسکن در کشور و هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید

شادمهر کاظم‌زاده در گفت‌و‌گو با پانا به رونق در بازار مسکن اشاره و بیان کرد: «دولت اگر بتواند تسهیلات را به عنوان سرمایه‌‌ اولیه‌ ساخت مسکن تأمین کند، بازار مسکن پویا و فعال خواهد شد چرا که اعطای تسهیلات می‌تواند یک محرک اصلی در ساخت مسکن باشد. با رونق گرفتن بازار مسکن، بسیاری از کارخانه‌ها‌ و صنایعی که دچار سکون و رکود شده‌اند، آغاز به کار می‌کنند و مسئله‌ اشتغال را هم تا حدودی برای مردم حل می‌کند. در نتیجه ما با تولید مسکن شاهد رونق در معیشت مردم هم خواهیم بود.»

ساخت هر صدمتر واحد مسکونی یک شغل ایجاد می‌کند

وی در ادامه افزود:«به ازای هر صد متر مربع یک شغل برای یک سال فرد ایجاد می‌شود. اگر دولت بتواند طبق وعده‌ خود، سالانه یک میلیون مسکن تولید کند و دیگر هیچ کاری نکند، یک میلیون شغل ایجاد شده است. اگر این ساخت و سازها صورت گیرد، دولت بدون شک می‌تواند اعتبارات بانکی را به سمت تولید هدایت کند.»

ساخت سالانه یک میلیون مسکن کار ساده‌ای نیست

کاظم‌زاده به دو مؤلفه‌ اساسی برای ساخت یک میلیون مسکن اشاره کرد و افزود: «ساخت یک میلیون مسکن در یک سال، کار ساده‌ای نیست اما شدنی است. دولت باید دو مؤلفه را برای تولید مسکن تأمین کند. یکی تأمین زمین است و دیگری آورده مالی. زمین، بخش عمده‌ هزینه‌ ساخت مسکن است و دولت می‌تواند این زمین را برای سازنده‌ها و مردم تأمین کند و زمین رایگان در اختیار سازندگان قرار دهد.»

وی ادامه داد:« در قسمت‌هایی هم که زمین خالی وجود ندارد با الحاق زمین‌های مجاور حریم شهر به خود شهر، افزایش تراکم و تعداد طبقات می‌توان این موضوع را حل کند. مؤلفه‌ دوم تامین آورده است که بخش مهم آن تسهیلات دولت خواهد بود. برای اعطای تسهیلات حدوداً ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. این دو مؤلفه هر دو نیاز ساخت مسکن هستند و هر دو قابل تأمین است.»

رکود بهتر از گرانی است

وی ادامه داد: «البته با تولید مسکن ما دچار تورم هم خواهیم شد، چون نقدینگی وارد کشور می‌شود و بازار عرضه و تقاضا در کشور به وجود می‌آید . با افزایش تقاضا و عرضه کم ممکن است قیمت مواد اولیه افزایش یابد اما به هر حال جامعه پویایی خود را به دست می‌آورد و بهتر از رکود است.»

اقدامات بانک مرکزی در جهت تولید مسکن

نماینده‌ سابق مردم دهلران در مجلس تاکید کرد: «کاری که بانک مرکزی می‌تواند در حوزه‌ ساخت و ساز انجام دهد، این است که اعتبارات بانک‌های عامل را افزایش دهد. دوره‌ای که پروژه مسکن مهر آغاز شد، بانک مرکزی حدود پنجاه هزار میلیارد تومان اعتبار به بانک‌های عامل داد. اکنون هم بانک مرکزی توان تأمین این اعتبارات را دارد. یکی از بهترین راهکارها برای افزایش اعتبارات تشکیل صندوق مسکن ملی است.»

وی ادامه داد: «صندوق ملی می‌تواند سرمایه‌های راکد در جامعه را به سرمایه پویا و متحرک تبدیل کند و تا جایی که اطلاع دارم این برنامه در حال شکل‌گیری است. با تشکیل صندوق ملی مسکن، شاهد افزایش اعتبار و اشتغال خواهیم شد.»

اقساط وام مسکن بلندمدت شود

کاظم‌زاده عنوان کرد: «یکی دیگر از اقدام‌هایی که بانک مرکزی می‌تواند به آن بپردازد این است که اقساط وام ها را بلند‌مدت کند و میزان پرداخت قسط را با حقوق افراد در یک تناسب قرار دهد. به نوعی نسبت به حقوق افراد یک اعتبارسنجی صورت گیرد. به عنوان مثال کارمندی که درآمد ماهانه‌اش سه میلیون تومان است، می‌تواند دو میلیون تومان قسط دهد پس بانک نباید میزان پرداخت قسط را به طور مساوی تقسیم کند. میزان پرداخت اقساط باید به‌گونه‌ای باشد که ابتدا میزان آن کم و به مرور با افزایش حقوق، افزایش یابد.»

نماینده‌ی سابق مجلس دهم در پایان در پاسخ به این سوال که «در صورت عدم‌تمکین سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات، برخورد بانک مرکزی با خاطیان چه خواهد بود؟»، گفت: «ضوابط مهمی بین بانک مرکزی و بانک‌ها وجود دارد که در راستای آن بانک مرکزی می‌تواند بسیاری از سیاست‌ها را به سایر بانک‌ها ابلاغ و بر سایر بانک‌ها نفوذ کند. بانک مرکزی همچنین اهرم فشار زیادی بر بانک‌های دیگر دارد که در صورت عدم تمکین سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار