جانورانی با رنگ‌های غیرعادی در ۲۰۲۱

تهران (پانا) - در سال میلادی که گذشت (۲۰۲۱)، جانورانی با رنگ‌هایی غیرعادی متولد شدند و بسیاری از کارشناسان و دوستداران حیات وحش را حیرت‌زده کردند.

کد مطلب: ۱۲۴۴۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
جانورانی با رنگ‌های غیرعادی در ۲۰۲۱

به گزارش ایسنا،‌ کارشناسان حیات وحش می گویند که معمولا هر سال ممکن است یک یا دو جانور با این مشخصات دیده شوند که رنگ آنها با همنوعانشان فرق می‌کند اما سال ۲۰۲۱ از این نظر بی‌سابقه بوده است.

دو نوع عارضه باعث می‌شود حیواناتی که به طور طبیعی سفید نیستند با رنگ سفید یا رنگ غیرعادی دیگری به دنیا بیایند و این دو عارضه "آلبینیسم" و "لوسیسم" نامیده می‌شوند. در هر دو مورد، توانایی بدن جانور برای تولید ملانین، رنگدانه‌ای که رنگ پوست، مو و چشم آن را تعیین می‌کند، مختل می‌شود.

در بیشتر گونه‌های جانوری، مواردی از رنگ سفید یا روشن ثبت شده‌ است. این جانوران بسیار نادرند و در برخی فرهنگ‌ها نشانه بخت خوش یا دارای خواص درمانی شمرده می‌شوند و برای همین اغلب، مورد توجه شکارچیان غیرقانونی‌ هستند.

برای مثال صیادان نهنگ سال گذشته در ژاپن برای اولین بار یک جفت نهنگ قاتل سفید در کنار هم دیدند. این جانور معمولا رنگ سیاه و سفید کاملا متمایزی دارد.

در سیرالئون نیز محققان متوجه شدند که یک گروه شامپانزه، نوزادی از همنوعان خود را که آلبینو به دنیا آمده بود، کشتند.

در ماه نوامبر همچنین ملوانانِ یک تانکر گاز هلندی در سواحل جامائیکا، یک نهنگ اسپرم سفید رنگ دیدند، درست مثل نهنگی که در رمان «موبی دیک» توصیف شده است.

به علاوه تابستان امسال در پارک وحشی در فلوریدا، یک جفت تمساح آلبینو از تخم درآمدند. این البته به اندازه موارد دیگر تعجب‌آور نبود چون والدین آنها هم آلبینو بودند.

جانور دیگری که محققان حیات وحش را حیرت زده کرد، یک پنگوئن زرد رنگ بود که در جزیره‌ای دورافتاده در جنوب اقیانوس اطلس دیده شد. دانشمندان گمان می‌برند که این پنگوئن نوعی لوسیسم دارد.

اوایل سال گذشته میلادی در باغ وحش نیکاراگوئه نیز توله ببری سفید به دنیا آمد و این در حالی بود که والدینش ببرهای کهربایی بنگال بودند. پژوهشگران یک جهش ژنتیکی را عامل این رنگ غیرعادی برای توله ببر توصیف کردند.

علاوه بر اینها در ماه اکتبر، یک ماهیگیر حرفه‌ای در دریاچه‌ای در هلند یک گربه‌ماهی بزرگ زرد رنگ پیدا کرد، جانوری که معمولا خاکستری رنگ است. در این مورد هم دانشمندان گفتند که به احتمال زیاد عامل این رنگ غیرعادی، لوسیسم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار