جذابیت‌های یک جشنواره چهل ساله؛ چه فیلمی نگاه مخاطبان را می رباید

تهران (پانا) - با نزدیک شدن به زمان برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر، از حاشیه‌های انتخاب فیلم ها و فهرست غایبان کم شده و به ماهیت واقعی این دوره بیشتر توجه می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۴۳۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
جذابیت‌های یک جشنواره چهل ساله؛ چه فیلمی نگاه مخاطبان را می رباید

چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر (مهمترین رویداد سینمایی ایران) است که در دولت آیت الله رئیسی برگزار می‌شود و از این منظر، نشان دهنده رویکرد دولت به سینما و حتی به جشنواره است. جشنواره ای که اعتبارش را از سینمای ایران و سینماگرانش می‌گیرد و در سی و نه دوره گذشته اگر چه با فراز و فرود همراه بوده، اما همچنان به عنوان مهمترین جشنواره فرهنگی این سرزمین محل اثر بوده است.

جشنواره سی و نهم و جشنواره امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و طبیعی است که تعداد تولیدات و کیفیت آنها متاثر از شرایط تولید و نمایش فیلم در ایران بوده باشد. خوشبختانه و در حالی که بسیاری از جشنواره‌ها در جهان تعطیل شدند، جشنواره فیلم فجر در هر دو سال و با محدودیت و رعایت پروتکل‌ها برگزار شد و اگرچه به شکلی محدود اما روند طبیعی آن تغییری نکرد.

امسال چهلمین دوره جشنواره برگزار می‌شود، از نسل سینماگران پیش از پیروزی انقلاب که بسیاری از آنها، سالخورده و دور از فضای کار هستند، مسعود کیمیایی به جشنواره آمده و از نسل سینماگران نسل اول و دوم پس از انقلاب، و در غیبت بسیاری از این چهره‌ها که این یکی دو سال، فیلم نساخته‌اند، هیچ سینماگری در بخش مسابقه نیست. این موضوع قطعا گرما و حال و هوای جشنواره را برای دوستداران این سینماگران کمتر خواهد کرد. اما در شرایطی که اغلب این سینماگران هم چند سالی است فیلم شاخص و مهمی نساخته‌اند، شاید چشم امید به فیلمسازان جوانتر و نسل تازه باشد. از جمله سعید روستایی که می‌توانست در جشنواره حضور داشته باشد اما فیلمش به این دوره نرسید.

فیلم رضا میرکریمی «نگهبان شب» از جمله آثاری است که امسال بخت بسیاری برای دیده شدن دارد. او تنها نماینده نسل سوم سینماگران بعد از انقلاب در جشنواره است. اما رقابت اصلی در این دوره بین سینماگران تازه نفس اتفاق می‌افتد. منیر قیدی که با «ویلایی‌ها» پدیده جشنواره سی و پنجم فیلم فجر بود امسال با یک درام زنانه دیگر به جشنواره آمده است. «دسته دختران» به واسطه موضوع و بازیگرانش از پرمخاطب ترین فیلم‌های این دوره خواهد بود.

دوستداران سینما اما امسال باید گوهرهای تازه ای را از دریای فجر استخراج کنند، از میان فیلم‌های «شب طلایی» که به واسطه نام و اعتبار ابراهیم حاتمی‌کیا، قطعا کنجکاوی برانگیز است. «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم از آثاری هستند که می‌توانند به رقابت در جشنواره گرما بدهند.

زمان زیادی تا شروع ضیافت چهلم باقی نمانده است، رقابتی که به کشف ستاره‌هایی تازه در سینمای ایران خواهد انجامید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار