دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد:

مساله مهاجران در ایران «سازماندهی» می‌خواهد نه «سازمان»

باید فکری به حال مهاجرت معکوس شود/ تعداد بسیار زیادی از ۴ تا ۵ میلیون مهاجر در ایران، غیرقانونی مشغول کار هستند و ایرانی‌ها برای یافتن شغل مجبور به مهاجرت می‌شوند/ اگر لازم است باید درباره پذیرش یا بازگرداندن مهاجرین تصمیم جدی گرفته شود

تهران (پانا) - فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران معتقد است که بحث مهاجرین باید در ایران حل شود اما راه آن سازمان دادن به تشکیلات مربوط به مهاجرین نیست.

کد مطلب: ۱۲۴۳۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
مساله مهاجران در ایران «سازماندهی» می‌خواهد نه «سازمان»

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز جمعه 26 آذر در نشست خبری پایان سفر به استان یزد در جمع خبرنگاران برای اولین بار با اشاره به آمار بالای مهاجرین در استان یزد تاکید کرد که «مهاجرین مسائل متعدد و متنوعی دارند و توجه به آنان و ساماندهی مهاجرین، یک ضرورت است». وی روز پنج‌شنبه دوم دی برای دومین بار در دیدار نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس، به این مساله اشاره کرد و درباره کثرت مهاجرین افغانستانی به‌ویژه در استان فارس و مسایل ناشی از آن، گفت «همانطور که در سفر به استان یزد گفتم ایجاد سازوکاری متناسب که بتواند به مسایل مختلف میلیون‌ها مهاجر مقیم و اتباع دیگر کشورها رسیدگی کند در دستور کار قرار دارد و تشکیل "سازمان مهاجرین" در دستور کار دولت است».

حسین کنعانی‌مقدم در این زمینه و درباره ضرورت تشکیل «سازمان مهاجرین» به پانا گفت: «در حال حاضر اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در وزارت کشور برای ساماندهی مهاجرین سال‌هاست که فعال است، بخشی از امور مهاجرین هم مربوط به نیروی انتظامی در ارتباط با مسائل امنیتی و تایید صلاحیت‌ها مربوط می‌شود، بخشی نیز مربوط به وزارت خارجه است که مسئولیت رایزنی با کشورهای مختلف درباره پذیرش و رعایت قوانین و کنوانسیون‌های مختلف درخصوص مهاجرت را بر عهده دارد.»

وی ادامه داد: «وظایف وزارت کشور در تمام استان‌ها توزیع شده است و هر استان از اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی ذیل اداره کل اصلی در وزارت کشور فعالیت دارند، استانداران مسئولیت این کار را بر عهده دارند، در استان‌ها همچنین شورای تامین استان دایر است و همه این‌ها به امور آوارگان و مهاجرین و اتباع خارجی رسیدگی می‌کنند. در چنین شرایطی، مشکلی که تشکیل یک سازمان مستقل ایجاد می‌کند این است که هماهنگ کردن این همه تشکیلات با این سازمان، تبعاتی خاص به دنبال خواهد داشت و افزایش تشکیلات و سازماندهی را می‌طلبد.»

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: «اعتقاد من این است که بحث مهاجرین باید در ایران حل شود اما راه آن سازمان دادن به تشکیلات مربوط به مهاجرین نیست.»

دبیرکل حزب سبز ایران اضافه کرد: «مهاجرینی که از عراق یا از افغانستان هستند، یا در جامعه ما به عنوان یک شهروند مورد پذیرش قرار می‌گیرند، یا اینکه در اردوگاه‌ها طبق قوانین بین‌المللی حضور داشته باشند، حق کار، رفت‌وآمد و تردد و بعضی از اقدامات را نباید داشته باشند. اما جمهوری اسلامی با توجه به رافت و رحمتی که دارد و توصیه‌های رهبر کبیر انقلاب و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، آن‌ها اکنون در ایران درس می‌خوانند، از حقوق قانونی برخورداند و خیلی از امکانات را در اختیار دارند و در واقع به بخشی از جامعه کارگری و اجتماعی جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند. بخشی از مسائل آن‌ها در ارتباط با ازدواج، خرید ملک، رانندگی و برخورداری از حقوق شهروندی در ارتباط با مهاجرین انجام می‌شود.»

حسین کنعانی مقدم تاکید کرد: «نظر من این است که به جای اینکه سازمان برای این کار درست کنیم باید مساله مهاجرین را سازمان دهیم و اگر لازم است که تصمیم جدی در این زمینه گرفته شود در ارتباط با پذیرش آن‌ها یا برگشتن به کشورشان، نظام تصمیم بگیرد و همه آن را اجرا کنند.»

وی گفت: «یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم مهاجرت معکوس است. اکنون نزدیک به 4 تا 5 میلیون کارگر خارجی در ایران داریم که خیلی از آن‌ها ذیل قانون کار و قوانین مربوطه نیستند. مهاجران غیرقانونی‌اند و در کشور ما مشغول کار هستند و خود این باعث بیکاری ایرانی‌ها شده است که خیلی وقت‌ها نمی‌توانند کار پیدا کنند و ناچارند از ایران به کشورهای دیگر برای کار مهاجرت کنند. باید فکری به حال این مهاجرت معکوس شده و سازماندهی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار